ارز دیجیتال

پی اچ پی در مقابل وردپرس

1402/08/07 0

همیشه بین متخصصین حوزه کسب‌وکار اینترنتی و وب جنجالی برای رسیدن به پاسخ سوال وردپرس یا پی اچ پی وجود داشته است. برای طراحی سایت می‌توان از سیستم‌های مدیریت محتوا و زبان‌های برنامه نویسی مختلف مطابق با نیازمان استفاده کنیم. اما یکی از زبان‌های ساده اما بسیار کارآمد در برنامه نویسی زبان PHP و سیستم مدیریت محتوای وردپرس است. همان‌طور که می‌دانید در دنیای امروز برای گسترش و موفقیت در هر کسب‌وکاری نیاز است تا یک وب‌سایت داشته باشید و بیزینس خود را اینترنتی کنید.
بنابراین کسانی که می‌خواهند یک وب‌سایت راه‌اندازی کنند همواره این سؤال ذهنشان را درگیر می‌کند که وب‌سایت خود را با چه سیستمی راه‌اندازی کنند با وردپرس یا PHP؟ کدنویسی اختصاصی کنند یا از سیستم مدیریت محتوا اسفتاده کنند؟ در این مقاله قصد داریم به تعریف وردپرس و php بپردازیم. سپس مزایا و معایب وردپرس و php را بررسی کنیم.

وردپرس

وردپرس چیست؟

وردپرس (WordPress) یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) برای ساخت وب‌سایت است. درواقع سیستم‌های مدیریت محتوا ابزارهای تحت وب هستند که از طریق آن می‌توانید بدون دانستن دانش کد نویسی سایت خود را طراحی و پیاده‌سازی کنید. از میان سیستم‌های مدیریت محتوا وردپرس از محبوبیت بیشتری برخوردار است. وردپرس با زبان PHP نوشته و ساخته شده. درواقع وردپرس یک سایت ساز اپن سورس (متن باز) و رایگان است که شما می‌توانید با نصب وردپرس بر روی یک سرور به‌راحتی و در چند دقیقه صاحب وب‌سایت شخصی خود شوید. همانطور که گفتیم وردپرس به زبان PHP نوشته شده است و برای ذخیره اطلاعات از دیتابیس MySQL استفاده می‌کند. با توجه به اینکه وردپرس متن باز است اگر شما با دانش برنامه‌نویسی آشنایی داشته باشید به راحتی می‌توانید امکانات و قابلیت‌های مختلفی را در قالب خود و با کدهای HTML و CSS و یا به وسیله زبان PHP با تولید افزونه و پلاگین‌های مختلف ایجاد کنید. وردپرس دارای قالب‌های متعدد رایگان و غیر رایگان است که شما با استفاده از این قالب‌ها می‌توانید وب‌سایت فروشگاهی، وب‌سایت شرکتی، وب‌سایت آموزشی، وب‌سایت خبری، وب‌سایت موسیقی، وبلاگ و… خود را طراحی کنید. برای یادگیری وردپرس کافی است دوره رایگان وردپرس را مشاهده کنید. دوستانی بودند که فقط با همین دوره به درآمد ماهی 10 میلیون تومان رسیدند. چرا که طراحی سایت به صورت عملی را یاد گرفتند.

مزیت وردپرس نسبت به PHP

هروقت شما از یک سیستم استفاده کنید که این سیستم را افراد زیادی استفاده کنند، بنا به استفاده تعداد زیاد بازخوردهای زیادی نیز به سازنده آن سیستم داده می‌شود. امروز 40 درصد از وب‌سایت‌های دنیا برپایه وردپرس هستند و فرض کنید هرروز چه تعداد اطلاع رسانی برای باگ‌های امنیتی و مشکلات و تغییرات مورد نیاز به تیم توسعه دهند وردپرس ارسال می‌شود؟ این دقیقا آماری است که برای انتخاب وردپرس یا PHP بسیار تاثیرگذار است.

چارچوب php چیست؟

برای درک اینکه چارچوب php چیست، به طور ایده آل به دانش کار در زمینه کد نویسی نیاز دارید. php خود یک زبان برنامه نویسی است که به شما کمک می کند وب سایت ها، نرم افزار ها و سایر ابزار ها را ایجاد کنید. Php در حقیقت یک زبان است که وردپرس را قدرت می بخشد. بنابراین یک گزینه خیلی مناسب برای طراحی وب سایت می باشد. در کل php یک چارچوب انعطاف پذیر است که برای ساخت سایت استفاده می شود و یک سری عناصر مورد نیاز را ارائه می دهد. برای کار با php مهارت برنامه نویسی و بودجه لازم برای روند توسعه کار مورد نیاز می باشد.

سئو وردپرس در مقابل سایت‌های با سیستم اختصاصی:

سئو (SEO) یا بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو به مجموعه فرایندهایی گفته می‌شود که هدف آن رسیدن به رتبه بالا در لیست نتایج جست‌وجوی گوگل است. امروزه سئو و یا بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های وبمستران است که خوشبختانه وردپرس به دلیل داشتن افزونه‌های زیادی مانند رنک مث (Rank Math) و یوست سئو (Yoast Seo) فرایند سئو را برای وبمستران بسیار راحت کرده است. همچنین سایت‌های وردپرسی به‌راحتی می‌توانند به ابزارهایی مانند گوگل وب مستر تولز (گوگل سرچ کنسول) و گوگل آنالیتیکس متصل شوند و از این طریق می‌توان به‌راحتی به آنالیز و تحلیل سایت‌ها پرداخت که این خود عاملی برای بهبود و بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو است.

انعطاف پذیری:

انعطاف پذیری یک دلواپسی اولیه نیست. به خصوص اگر یک ایده مشخص از هدف سایت خود داشته باشید. اگرچه، شما می توانید بسیاری از سرویس های شخص ثالث را در سایت خود به خصوص اگر سایت تجاری می سازید، داشته باشید. به عنوان مثال، روند سفارش، پلت فرم های بازاریابی و بسیاری از ابزار ها و ویژگی های دیگر می توانند با انتخاب شما به صورت یکپارچه به به سایت شما اضافه شوند. سیستم مدیریت محتوا معمولاً گزینه های زیادی را پیشنهاد می دهد و این موضوع به خصوص در مورد وردپرس صدق می کند. اگرچه میزان سازگاری برای تقاضاهای خاص، در وردپرس نسبت به php کمتر است. یک چارچوب، انطاف پذیری بیشتری نسبت به پلت فرم دارد و این بخاطر معماری سطح پایین آن می باشد. پس در جواب وردپرس یا پی اچ پی در این مبحث می‌توان گفت وردپرس.

تجربه کاری:

سرانجام تجربه کاربری (user experience) یکی دیگر از نگرانی های اصلی برای دارندگان وب سایت ها، به ویژه سایت های در حال توسعه در خانه است. کاربر دوستی نقش زیادی در کارآمدی وب سایت شما و اثر بخشی محصول نهایی شما دارد. با توجه به اینکه چارچوب php با یک زبان برنامه نویسی سطح پایین کار می کند، تجربه کاربری یک اصل است. از طرف دیگر، از آنجا که CMS مانند وردپرس به عنوان یک نقطه ورود فنی کمتر برای توسعه ی یک وب سایت عمل می کند، داشتن رابط گرافیکی جذاب (UGI) مهم است. به این ترتیب، در صورت نیاز به وضوح، در طول توسعه و استفاده، CMS ایده آل خواهد بود.

پی اچ پی

نتیجه:

امتیاز وردپرس در جنبه های مختلف در مقایسه با سایت های PHP بهتر است. با این حال، اینکه وردپرس یا پی اچ پی، کاملاً به نیاز های کسب و کار شما بستگی دارد. شما باید تفاوت بین این دو را درک کرده و ارزیابی کنید که کدام یک برای شما مناسب تر است. اگر می خواهید پورتال های تجاری در مقیاس کوچک و متوسط راه اندازی کنید، وردپرس برای شما بهتر خواهد بود. برای کسب و کار های پیچیده تر و بزرگتر، PHP همیشه مفید تر خواهد بود.

بالا