ارز دیجیتال

انواع سایت چیست؟

1402/01/22 0

تصور کنید بعد از مدت ها تلاش و برنامه‌ریزی قصد دارید کسب‌و‌کار شخصی خود را راه‌اندازی کنید و به طراحی سایت بپردازید. چطور مشتری جذب می‌کنید؟ چطور صدای برندتان را به آدم‌هایی که به محصول و خدمات شما نیاز دارند می‌رسانید؟ ممکن است جواب شما استفاده از تبلیغات و رسانه‌‌ها باشد، اما به این فکر کردید که کدام رسانه یا چه نوع تبلیغاتی؟ آیا چیزی در مورد شبکه‌های مختلف اجتماعی یا انواع وب سایت می‌دانید؟ با کلمه رسانه عموما ذهن اکثر افراد به سمت پلتفرم‌هایی مثل اینستاگرام، تلگرام، یوتیوب و … می‌رود که بنا بر نوع کسب‌و‌کار شما ممکن است به کارتان بیاید؛ اما رسانه‌ها، انواع وب سایت های اینترنتی را هم در بر می‌گیرند. شبکه‌های اجتماعی ممکن است به دیده شدن کسب‌و‌کار شما بیشتر کمک کند اما نمی‌شود از اهمیت داشتن یک سایت اینترنتی غافل شد. بدون داشتن یک سایت، مسیر پیشرفت شما ناتمام می‌ماند چون داشتن یک سایت است که مسیر را برای شما هموار و کامل می‌کند.

وب سایت چیست و چه کاربردی دارد :

در پاسخ به سوال وب سایت چیست بهتر از ابتدا مفهوم وب سایت را به شما توضیح دهیم تا با این واژه پرتکرار آشنا شده و درک درستی از آن داشته باشید. در واقع وب سایت به صفحه در بستر اینترنت گفته می‌شود که محتوا و اطلاعات مختلفی در آن قابل ارائه می باشد. که در صفحات وب سایت به کاربران نمایش داده می شود می‌تواند در انواع متن و تصویر و فیلم و فایل های صوتی و پادکست باشد. برای درک مفهوم وبسایت باید به شما بگویم هر وبسایت دارای یک آدرس یا نشانی که به اصطلاح به آن url گفته می شود تشکیل شده است. در پاسخ به سوال وب سایت چیست باید به شما بگوییم هر وبسایت مانند یک انسان منحصر به فرد می باشد که دارای اطلاعاتی است که آن را از سایر وبسایت ها متمایز می کند که این اطلاعات منحصر به فرد یا نام تحت عنوان دامنه در بستر اینترنت ثبت می‌شود و هر وبسایت برای خود نام دامنه منحصر به فردی دارد. هر دامنه دارای یک  یا آیدی شناسایی می باشد که به آن IP گفته می شود. ابتدایی ترین زبانی که می‌توان صفحات وب را با آن طراحی کرد زبان نشانه گذاری html می باشد در صورتی که شما بخواهید صفحات وب خود را به صورت جذاب تر طراحی کنید باید از سایر زبان ها مانندcss,jsنیز بهره بگیرید. با استفاده از این زبان های طراحی وب سایت می توانید هر آنچه کاربر در پیش روی خود می بیند را طراحی کنید اما برای ارتباط صفحات وب با سرور سایت شما نیاز به زبان بک اند دارید مانند php که این زبان برنامه نویسی وب اطلاعات را از سرور سایت گرفته و جهت نمایش به مرور گر ارسال می کند و ارتباط بین پایگاه داده و بخش فرانت اند را برقرار می کند.

انواع سایت ها :

به طورکلی شما می‌توانید در هر زمینه‌ای که بخواهید یک وب‌سایت داشته باشید. در واقع سایت ها از انعطاف پذیری بسیار بالایی برای کاربردهای مختلفی استفاده می‌کنند. می‌توان از آن‌ها در زمینه‌هایی اعم از خبری، شخصی، شرکتی، فروشگاهی، علمی و آموزشی و… استفاده کرد. در زیر برخی از انواع سایت‌ها برا برای شما شرح می‌دهیم:
 
سایت های فروشگاهی :

فروشگاه اینترنتی به سایتی می‌گوییم که در آن محصولات یا خدماتی را به فروش میرسانند و امکاناتی مانند داشتن سبد خرید، داشتن درگاه بانکی امکان مشاهده محصول همراه با تصاویر و مشخصات فنی و قیمت و امکانات دیگری را دارا می‌یاشد. امروزه با گسترش اینترنت و به وجود آمدن وب سایت ها، طراحی سایت فروشگاهی بسیار رواج پیدا کرده است. فروشگاه های آنلاین، امکان یافتن محصولات و خدمات را برای مردم ساده کرده‌اند.

وب سایت ایستا یا استاتیک
یکی از انواع وب سایت، سایت‌های ایستا یا استاتیک هستند. این سایت‌ها یک بار طراحی می‌شوند، به همین دلیل تغییر در اطلاعات وارد شده در درون سایت، نیاز به یک طراح حرفه‌‌ای دارد. یکی از مزایای این عدم ایجاد تغییر در محتوای سایت، افزایش امنیت و حفظ زیبایی بصری سایت است. زیرا همه چیز از طراحی گرافیک تا متون و اندازه تصاویر ثابت است و هر یک از آن‌ها در بهترین جای ممکن در سایت قرار گرفته‌‌اند. زبان برنامه‌ نویسی سایت‌های ایستا ساده است و سرعت بارگذاری بالایی دارند. کاهش حجم کدها باعث خوانایی بیشتر سایت توسط ربات‌های جستجوگر می‌شود. کاهش زمان بارگذاری نیز به بهتر شدن وضعیت از نظر امتیازدهی موتورهای جستجوگر یا همان رنکینگ کمک می‌کند. یک ویژگی مثبت دیگر از طراحی سایت‌های ایستا نسبت به دیگر انواع وب سایت قیمت پایین آنها ‌است. سایت‌های ثابت یا به اصطلاح استاتیک برای افراد، شرکت‌ها و سازمان‌هایی مناسب است که حداکثر یک یا دو بار در سال نیاز به تغییر در محتوای سایت داشته باشند.

وب سایت شرکتی
شرکت‌ها و کارخانه‌ها برای افزایش برند سازی کسب و کار خود اقدام به طراحی وب سایت‌های شرکتی می‌کنند. در این گونه وبسایت ها معمولاً صفحاتی برای معرفی انواع محصولات، بروشورها، تاریخچه تأسیس شرکت، راه‌های تماس، راهنمایی برای اخذ نمایندگی و … وجود دارد. به نوعی یک بروشور آنلاین برای کارخانه یا شرکت به حساب می‌آید. امروزه با افزایش سرسام آور هزینه‌های تبلیغات محیطی، بسیاری از شرکت‌ها به تبلیغات در بستر اینترنت روی آوردند. زیرا با هزینه بسیار کمتری نسبت به هزینه‌های تبلیغاتی محیطی، بهره وری بسیار بیشتری را بدست می‌آورند. مهم‌ترین تفاوت بین تبلیغات محیطی و تبلیغات در بستر اینترنت شاید این باشد که عموم مخاطبانی که وارد وبسایت شما می‌شوند علاقه مند به حوزه کسب و کار مربوطه هستند. این عامل مهم درصد تبدیل مخاطب به مشتری را بسیار افزایش می‌دهد.

نتیجه گیری :

امروزه با گسترش اینترنت و دسترسی آسان به آن، اغلب کسب‌و‌کارها به فکر طراحی وب‌سایت افتاده‌اند. روشهای طراحی سایت مختلف وجود دارد که براساس هدف وب‌سایت، شما باید بهترین گزینه را انتخاب کنید. در انتخاب روش طراحی سایت شما علاوه‌بر در نظر گرفتن زمینه‌ی کاری وب سایت و زمان و هزینه، باید به نکات دیگری نظیر ساختار سایت، شناسایی توسط موتور جستجو، مباحث سئو و... توجه کنید. در این مقاله ما هر کدام از این روش‌ها و مزایا و معایب آن را بررسی کردیم. در پایان پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه بتوانید مناسب‌ترین روش طراحی سایت را براساس نیازها و اولویت‌های خود انتخاب کنید، از افراد متخصص در این زمینه راهنمایی بگیرید.
 

بالا