ارز دیجیتال

بازار گاوی چیست؟

1402/01/07 0

روند بازار یکی از اساسی‌ترین اصول بازارهای سرمایه است و مسیر حرکت (صعودی یا نزولی) یک دارایی را در این بازارها نشان می‌دهد. برای تشخیص روند بازار لازم است اصول تحلیل تکنیکال را بشناسید و بتوانید جداول و نمودارها را به درستی تفسیر کنید. بازار گاوی یک بازار نسبتا ساده برای تجارت است زیرا شامل یکسری از ساده‌ترین استراتژی‌های تجارت و سرمایه‌گذاری می‌شود. حتی سرمایه‌گذاران بی‌تجربه در شرایط مطلوب بازار گاوی ممکن است عملکرد خوبی داشته ‌باشند. با این وجود درک چگونگی روند بازار و تصمیم درست در کسب این عملکرد بسیار مهم است. در مورد بازارهای گاوی چه چیزی باید بدانیم؟ چگونه سرمایه‌گذاران از بازار گاوی سود می‌برند؟ سوال‌هایی هستند که در ادامه به توضیح آنها خواهیم پرداخت.

بازار گاوی چیست؟

بازار گاوی به بازاری گفته می‌شود که روند صعودی دارد. دلیل دقیقی برای این نام‌‌گذاری وجود ندارد، اما شاید بتوان گفت چون گاوها در هنگام جنگ شاخ‌های خود را بالا نگه می‌دارند، به بازارهایی با روند صعودی نیز بازار گاوی می‌‌گویند. همانطور که گفتیم در بازارهای گاوی با نرخ صعودی مواجه هستیم این به آن معنا است که همزمان با زیاد شدن تقاضا قیمت‌‌ها نیز بالا رفته است، اما در این زمان عرضه نیز کم می‌شود، انگار با بالا رفتن قیمت‌ها سرمایه‌گذاران انتظار سود بیشتری دارند و حاضر نیستند سهامی که سودآور است را از دست بدهند. اغلب بازارهای گاوی در شرایط آرامش و در نتیجه اوضاع خوب سیاسی و اقتصادی اتفاق می‌‌افتد. شرایطی را در نظر بگیرید که چرخ کارخانه‌‌ها به خوبی می‌چرخد، در نتیجه فعالیت‌های مفید کارخانه‌ها سوددهی سهامشان بالا رفته، تقاضا بالا می‌‌رود و با افزایش قیمت هر سهم عرضه نیز کاهش می‌یابد. همان طور که گفته شد کمتر کسی حاضر می‌شود تا سهام ارزشمندی را از دست بدهد.

چگونه روند بازار را تخمین بزنیم؟

برای تخمین بازار باید به وضعیت آن در طولانی‌مدت توجه کرد. بازار خرسی در بورس و بازار گاوی بیانگر وضعیت بلندمدت هستند. به‌این‌ترتیب، اگر بورس دو هفته روند صعودی داشته باشد به معنای بازار گاوی نیست و بایستی بازه زمانی طولانی‌تری را مدنظر قرار دهید. در واقع، در کوتاه مدت ممکن است اصلاحاتی صورت بگیرد که تأثیر آن در همان کوتاه مدت است و در بلند مدت جواب نمی‌دهد. شما عزیزان هرچقدر به این مفاهیم تسلط بیشتر داشته باشید به تخمین بهتری هم‌دست خواهید زد و سرمایه‌گذاری موفقی را تجربه خواهید کرد.

بازار گاوی در ارز دیجیتال چگونه ایجاد می‌شود؟

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، این سرمایه‌گذاران هستند که بازار گاوی در ارز دیجیتال را ایجاد می‌کنند. اگر سرمایه‌گذاران احساس کنند که قیمت‌ها قرار است افزایش بیابد و برای مدت زمانی طولانی همین روند را طی کند، در قیمت‌های پایین‌تر،‌ سهام یا ارز دیجیتال را خریداری می‌کنند. افزایش خوش‌بینی در میان سرمایه‌گذاران باعث می‌شود که قیمت‌های بازار به بالا رفتن ادامه دهد. با استفاده از روش‌های تحلیل سنتیمنتال می‌توان این احساسات را مورد بررسی قرار داد. عوامل دیگری نیز وجود دارند که باعث ایجاد بازار صعودی می‌شوند، اما به طور کلی، شرایط مطلوب بازار به افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران می‌انجامد. در بازار گاوی در ارز دیجیتال، ممکن است پشتیبانی از جریان‌های اصلی و فرهنگ عامه به تغییرات بازار بینجامد. به عنوان مثالی در این زمینه، می‌توان بازارهای گاوی در سال ۲۰۱۷ را نام برد که به تبعیت از جریان‌های اینترنتی یا سریال‌های تلویزیونی‌ای همچون «بیگ بنگ تئوری» (The Big Bang Theory) رخ داد. در برخی موارد، اتفاقات غیرمنتظره نیز می‌توانند موجب ایجاد بازار گاوی در ارز دیجیتال شوند. به عنوان نمونه،‌ ظهور بیماری کرونا در سال ۲۰۱۹، بسیاری از مردم را از امور مالی سنتی به سمت ارزهای دیجیتال سوق داد. علاوه بر این، سرمایه‌گذاری‌های کلانی که برخی نهادهای گوناگون بر ارزهای دیجیتال قرار می‌دهند، ممکن است در برخی موارد بازار گاوی در ارز دیجیتال را ایجاد کنند. یک نمونه از این مورد، سرمایه‌گذاری ۶۵۰ میلیون دلاری شرکت «مایکرواستراتژی» (MicroStrategy) در بیت کوین بود که به ایجاد بازار گاوی انجامید. نمونه دیگر تاثیری است که خبرهای مربوط به سلبریتی‌ها بر روی بازار ارزهای دیجیتال می‌گذارد. احتمال استفاده از دوج کوین به عنوان ابزار پرداخت که توسط ایلان ماسک مطرح می‌شود باعث نوسانات قیمتی این رمز ارز می‌شود. 

نتیجه گیری :

در ابتدای این مطلب با مفهوم بازار گاوی آشنا شدیم و بازار گاوی را در بازار سهام تعریف کردیم. سپس ویژگی‌های بازار گاوی بورس را توضیح دادیم. با توجه به اهمیت شناخت چرخه بازارهای مالی در ادامه با فازهای مختلف چرخه بازار ارزهای دیجیتال از نظر روانشناسی بازار آشنا شدیم. سپس بازار گاوی را در چرخه بازار تحلیل کردیم و چرخه بازار را از نظر سرمایه‌گذاری و مالی توضیح دادیم. تمامی اطلاعاتی که از بازارهای مالی به‌دست می‌آیند زمانی می‌توانند برای ما سودآور باشند که بتوانیم از آن‌ها به‌طور مناسبی استفاده کنیم.

بالا