ارز دیجیتال

سایت اختصاصی چیست؟

1401/11/27 0

اگر در نظر دارید یک وب سایت برای کسب و کار خود داشته باشید، احتمالاً با اصطلاحاتی مواجه بشوید که از آنها اطلاعاتی ندارید. یکی از این اصطلاحات طراحی سایت اختصاصی یا سفارشی می‌باشد. شما برای تهیه سایت برای کسب و کار خود دو راه دارید، طراحی سایت اختصاصی و یا استفاده از سایت‌های و یا قالب‌های آماده. در این مقاله ما به بررسی طراحی سایت‌های اختصاصی خواهیم پرداخت و به سؤالاتی مثل سایت اختصاصی چیست، مزایا و معایب آن چیست و مراحل طراحی آن چیست پاسخ خواهیم داد.

سایت اختصاصی :

سایت اختصاصی  به سایت‌هایی گفته می‌شود که از ابتدا تا پایان کار کد نویسی شده و از هیچ ابزار آماده‌ای برای طراحی طراحی آن استفاده نمی‌شود. این نوع سایت‌ها دارای پنل مدیریت اختصاصی بوده و متناسب با نیاز مشتری و صاحب کسب و کار، کاملاً به صورت اختصاصی و شخصی‌سازی شده توسط زبان‌های برنامه نویسی مختلف طراحی می‌شود. فروشگاه‌های  بزرگی مثل دیجی کالا یکی از بزرگ‌ترین نمونه‌های سایت‌های فروشگاهی هستند که به صورت اختصاصی طراحی شده‌اند. این سایت‌ها دارای پنل مدیریت اختصاصی پیشرفته هستند که به کاربر اجازه مدیریت سایت خود، ایجاد تغییرات گسترده در قالب سایت و امکانات آن، تنظیمات مخصوص پنل مدیریت و تولید محتوا را می‌دهد. 

مزایای استفاده سایت های اختصاصی :

سایت‌های اختصاصی به صورت شخصی و اختصاصی، مختص کسب و کار شما طراحی می‌شود و گستره وسیعی از تغییرات را در اختیار شما قرار می‌دهد. شما می‌توانید با استفاده از بخش مدیریتی این سایت‌ها هر گونه تغییر دلخواه خود در قالب و امکانات سایت را ایجاد کنید و به تولید محتوا در سایت خود بپردازید. در کنار این امکانات بی نظیر شما یک سایت جذاب و خاص خواهید داشت که شما را از دیگر سایت‌های فروشگاهی رقیب که به صورت آماده تهیه شده و مورداستفاده قرار می‌گیرند، متمایز خواهد کرد. به خاطر استفاده از کدنویسی در تمام مراحل کار برای طراحی سایت‌های اختصاصی این سایت‌ها معمولاً بهینه‌تر از سایت‌های آماده می‌باشند، این مورد از لحاظ سئو سایت بسیار مهم است. در طراحی سایت اختصاصی از هیچ ابزار و پلاگینی که باعث افت سرعت سایت شود استفاده نمی‌شود، لذا سرعت بالای این نوع سایت‌ها یکی دیگر از مزایای آنها به حساب می‌آید. به خاطر طراحی اصولی در این نوع سایت‌ها معمولاً امنیت و سرعت در این نوع سایت‌ها بالاست.

معایب استفاده از سایت های اختصاصی :

یکی از مهم‌ترین دلایلی و معایبی که افراد را به سمت استفاده از سایت‌های آماده و تکراری و بی کیفیت سوق می‌دهد، هزینه بالای طراحی و راه اندازی این نوع سایت‌هاست. هزینه تهیه سایت‌های اختصاصی بسیار بالاست و اگر قصد راه اندازی یک سایت اختصاصی برای کسب و کار خود دارید، باید هزینه‌های آن را هم در نظر بگیرید. یکی دیگر از معایب داشتن سایت‌های اختصاصی زمان بر بودن طراحی آن است. طراحی سایت‌های اختصاصی یک پروسه زمان بر می‌باشد و باید در نظر داشته باشید که برای داشتن سایت‌های اختصاصی برای کسب و کار خود نباید عجله کنید.

مراحل طراحی سایت اختصاصی :

•    قبل از شروع پروژه در جلسه مشاوره‌ای نیاز و هدف کارفرما  بررسی می‌شود و امکانات پیشنهادی و برآورد هزینه طراحی سایت ارائه می‌شود.. در این جلسه که بین طراحان و برنامه نویسان سایت و کارفرماست تمام موارد و امکانات درخواستی کارفرما و تمام جوانب مسئله باید بررسی شود.
•    پس از تأیید کارفرما، و به توافق رسیدن در جلسه مشاوره، با کارفرما قرار داد بسته می‌شود و طراحی گرافیک قالب سایت شروع می‌شود..
•    در این مرحله طراحی قالب سایت با استفاده از زبان نشانه گذاری HTML و  CSS و jquery انجام می‌شود. پس از انجام اصلاحات و تأییدیه طرح گرافیکی سایت، برنامه نویسی و کدنویسی سایت با زبان PHP و CMS های برتر دنیا مانند وردپرس و جوملا و یا فریم ورک های لاراول که بر  پایه PHP می‌باشد انجام می‌شود.
•    پس از برنامه نویسی، صفحه آرایی و چیدمان المان‌ها در صفحه، اقدام به تولید محتوا و و ورود اطلاعات می‌شود. سپس در واحد کنترل کیفیت سایت بررسی نهایی انجام می‌شود و سایت بر روی‌هاست قرار می‌گیرد. در این مرحله دسترسی به سایت از طریق اینترنت ممکن است.
•    در مرحله آخر کارفرما پس از مشاهده سایت عیب و ایرادات و مشکلات سایت را به کادر فنی توضیح می‌دهد و کادر فنی پس از انجام اصلاحات، جلسه‌ای را برای تحویل سایت و آموزش آن به کارفرما  تشکیل می‌دهند.

نتیجه گیری :
اگر می‌توانید از پس هزینه‌های طراحی سایت اختصاصی بربیایید و اگر کسب و کار شما به اندازه‌ای بزرگ است که نیاز به داشتن یک سایت خاص و بزرگ برای آن احساس می‌شود، توصیه ما ا این است که از سایت‌های اختصاصی برای کسب و کار خود استفاده کنید. از طرفی می‌توانید کسب و کار خود را با یک سایت ساده و آماده شروع کنید و پس از پیشرفت در کار خود اقدام به تهیه یک سایت اختصاصی برای کسب و کار خود کنید. در تهیه سایت‌های اختصاصی باید هزینه بالای آن و زمان بر بودن پروسه طراحی و پیاده سازی این نوع سایت‌ها را در نظر بگیرید. 

بالا