ارز دیجیتال

اندیکاتور در تحلیل تکنیکال چیست؟

1401/12/01 0

اگر تمایل دارید در بورس سرمایه گذاری کنید، باید توجه داشته باشید که رمز موفقیت در این بازار، شناسایی فرصت های سرمایه گذاری در زمان درست است. برای دستیابی به این هدف، تاکنون ابزارهای مختلفی نظیر اندیکاتور ها و روش‌های مختلفی مثل «تحلیل تکنیکال»، «تحلیل بنیادی» و «تابلوخوانی» معرفی شده‌اند که هر یک دارایی مزایا و معایبی هستند. در ادامه این مطلب ابتدا با تحلیل تکنیکال آشنا شده و سپس به بررسی اندیکاتور ها که جزو مهمترین و کاربردی‌ترین ابزارهای تحلیل تکنیکال هستند، می‌پردازیم.

اندیکاتور چیست ؟

اندیکاتور از پیاده‌سازی نوعی تابع ریاضی روی نمودار قیمت دارایی‌ها به وجود می‌آید. هریک از اندیکاتورها روی متغیرهای خاصی از نمودار قیمت تمرکز می‌کنند؛ به همین دلیل، خروجی این توابع ریاضی نیز از جنس همان متغیرهاست. در پاسخ به این پرسش که انواع اندیکاتور چیست، به زبان ساده می‌توان گفت ابزاری برای بررسی وضعیت فعلی نمودار قیمت به‌منظور پیش‌بینی تغییرات قیمت در آینده است. جایگاه انواع اندیکاتورها در تحلیل تکنیکال بسیار ویژه است. کمتر تحلیلگر تکنیکال را می‌توان پیدا کرد که برای تحلیل نمودار قیمت دارایی‌ها از اندیکاتور استفاده نکند. اگر مهارت استفاده از اندیکاتورها و ترکیب آن‌ها با یکدیگر را به‌درستی بیاموزید، قطعاً برای موفقیت در بازارهای مالی مختلف شانس بیشتری خواهید داشت. کلینیک سرمایه دو دوره آموزش تحلیل تکنیکال مقدماتی و پیشرفته را برای علاقه‌مندان تدارک دیده است. در طول این دوره‌های آموزشی صفر تا صد آنچه برای استفاده از انواع اندیکاتور در تحلیل تکنیکال نیاز دارید، به همراه مثال‌های عملی فراوان در بازارهای فارکس، ارزهای دیجیتال و بورس پوشش داده می‌شود.

انواع اندیکاتور تکنیکال :

اندیکاتورهای تکنیکال در یک دسته‌بندی کلی به دو نوع تقسیم می‌شوند.
اندیکاتور همپوشان (Overlay Indicator)
همان‌طور که از نام آنها پیداست، اندیکاتور تکنیکال همپوشان یا اورلی با نمودار قیمت همپوشانی دارند و روی نمودار قیمت رسم می‌شوند. میانگین‌ متحرک (Moving Average) و باند بولینگر (Bollinger Bands) از مهم‌ترین اندیکاتورهای همپوشان هستند.
اوسیلاتور یا نوسان‌نما (Oscillator)
برخلاف اندیکاتورهای همپوشان، اوسیلاتورها بر روی نمودار قیمت رسم نمی‌شوند. این نوع از اندیکاتورها بین یک حداقل و حداکثر و یا یک محور صفر (خط افقی) در حال نوسان هستند. چند نمونه از مهم‌ترین اوسیلاتورها عبارتند از: شاخص قدرت نسبی (RSI)، مکدی (MACD) و شاخص حرکت میانگین جهت‌دار (ADX).

تفاوت اندیکاتور و اسیلاتور چیست؟

اسیلاتورها زیرمجموعه‌ای از اندیکاتورها هستند، اما می‌توان به سه تفاوت عمده میان اندیکاتورها و اسیلاتور ها در تحلیل تکنیکال اشاره کرد:
اولین تفاوت در نحوه نمایش اندیکاتورها و اسیلاتورها است. در اغلب موارد اسیلاتور ها به‌صورت پنجره‌ای جداگانه و در قسمت پایین صفحه نمایش داده می‌شوند ولی اندیکاتورها بر روی صفحه اصلی و در اطراف نمودار قیمت به نمایش درمی‌آیند.دومین تفاوت اندیکاتورها و اسیلاتور ها به نحوه استفاده از خروجی آن‌ها مربوط می‌شود. ما با استفاده از اسیلاتور ها می‌توانیم واگرایی میان نمودار قیمت و نمودار اسیلاتور را مشاهده کنیم و قبل از تغییر جهت روند، سیگنال ورود و یا خروج را دریافت کنیم. این امکان در اندیکاتورها وجود ندارد.سومین تفاوت میان اندیکاتورها و اسیلاتور ها، وجود دو محدوده اشباع خرید و اشباع فروش در اسیلاتور ها می‌باشد. برای مثال در اندیکاتور RSI به محدوده بالای 70 اشباع خرید و به محدوده کمتر از 30 اشباع فروش می‌گویند.با جود این سه تفاوت ذکر شده، تحلیلگران تکنیکال بورس اغلب به هر دو دسته اندیکاتور می‌گویند و در بیان تفاوتی میان آن‌ها وجود ندارد.ما هم در ادامه‌ی مطلب از این واژه برای هر دو استفاده می‌کنیم.

نتیجه گیری :
در این مطلب بررسی کردیم که انواع اندیکاتور چیست و هریک از آن‌ها چه کاربردی دارد. شما به‌عنوان تحلیلگر تکنیکال، نباید معاملات خود را فقط بر اساس سیگنال‌های دریافتی از یک Indicator انجام دهید؛ بلکه با توجه به نوع استراتژی معاملاتی خود باید دو یا سه اندیکاتور را همواره روی نمودار قیمت تحت نظر داشته باشید. به این ترتیب، قطعاً تصمیم‌گیری‌هایتان اعتبار بیشتری خواهد داشت. شما از کدام اندیکاتورها برای معاملات خود استفاده می‌کنید؟ به نظر شما، بهترین اندیکاتور در تحلیل تکنیکال چیست؟ نظرات و پیشنهادهای خود را با ما در میان بگذارید.

بالا