ارز دیجیتال

کندل استیک

1402/08/07 0

کندل استیک به معنای شمعدان می باشد و در بازارهای مالی و بورس به تحلیل نمودار قیمت گفته می شود. کندل ها قیمتهای بالا سهم، پایین سهم همچنین بازشدن و بسته شدن سهم در یک دوره زمانی را به تحلیل گران بورس نشان می دهد. چرا به این نمودار کندل استیک می گویند؟
به دلیل شکل ظاهری این نمودارها که همانند شمع می باشد به آن کندل استیک گفته می شود. در حقیقت کندل ها احساسات و هیجانات سرمایه گذاران بورس را نشان می دهند و تحلیلگران می توانند بهترین تحلیل تکنیکال خود را برای زمان خرید و فروش سهم بررسی و پیش بینی کنند. نمودارهای شمعی توسط ژاپنی ها ابداع شد و آن ها برای پیش بینی و تحلیل قیمت برنج از آن استفاده می کردند.

تاریخچه کندل استیک ها

ژاپنی‌ها از قرن هفدهم شروع به استفاده از نمودارها و تحلیل آن‌ها در تجارت برنج کردند. نمودار شمعی برای اولین بار در سال ۱۸۵۰ توسط یک تاجر برنج ژاپنی به نام هوما از شهر ساکاتا بوجود آمد. احتمالاً ایده‌های اولیه او در طی سال‌ها تجارت اصلاح شده باشد، تا در نهایت به سیستم نمودار شمعی شبیه آنچه امروزه از آن استفاده می‌کنیم، منجر شده است. اما نموداری که ما امروز به عنوان نمودار کندل استیک می‌شناسیم و از آن استفاده می‌کنیم، در واقع توسط چارلز داو (Charles Dow) در حدود سال ۱۹۰۰طراحی شد. مسلماً نسخه اولیه ژاپنی با نسخه آمریکایی متفاوت بود، با این وجود از اصول یکسانی پیروی می‌کردند. اصول کلی مانند:

  • چه چیز مهمتر از چرایی است. در نتیجه قیمت اهمیت دارد و نه اخبار و دلایل تغییر قیمت.
  • تمام اطلاعات شناخته شده در قیمت منعکس می‌شود.
  • قیمت در لحظه ممکن است ارزش پایه را منعکس نکند.
  • بازارها نوسان دارند.
  • خریداران و فروشندگان بازارها را بر اساس انتظارات و احساسات (ترس و طمع) حرکت می‌دهند.

امروزه از نمودار کندل استیک در انواع استراتژی معاملاتی ارز دیجیتال استفاده می‌شود تا معامله‌گر بتواند فرصت‌های بازار را به درستی تحلیل کند و به سود برسد.

شمع یا کندل چیست؟

برای تشکیل نمودار کندل استیک، در هر بازه زمانی که قصد نمایش آن را داشته باشید، مجموعه‌ای از مقادیر قیمتی نیاز است. قسمت تو خالی یا پر شده شمع «بدنه» یا Body نامیده می‌شود. خطوط نازک در بالا و پایین بدنه کندل نشان دهنده محدوده کمترین و بیشترین قیمت است، «سایه» نامیده می‌شود.

کندل

Open قیمت باز شدن

بالا یا پایین بدنه کندل، بسته به اینکه قیمت یک دارایی در طول هر بازه زمانی بالاتر یا پایین‌تر حرکت کند، قیمت باز شدن یا open را نشان می‌دهد. اگر روند قیمت رو به رشد باشد و کندل بالاتر از قیمت باز شدن یا همان open بسته شود، قیمت open کندل در پایین بدنه مشخص می‌شود و کندل در بالا بسته می‌شود. اگر روند قیمت نزولی باشد و کندل پایین‌تر از باز شدن آن بسته شود، open به عنوان بالای شمع و بسته شدن در پایین آن مشخص خواهد شد.

High قیمت

حداکثر قیمت هر سهم در یک بازه زمانی با سایه بالایی یا دم بالای بدنه کندل مشخص می‌‎شود. اگر قیمت open و یا بسته شدن کندل برابر بالاترین قیمت بود، هیچ سایه بالایی وجود نخواهد داشت

Low قیمت

حداقل قیمت در هر بازه زمانی با سایه پایین یا به شکل دم در زیر بدنه نشان داده می‌شود. اگر نقطه باز یا بسته شدن کندل، برابر کمترین قیمت بود، هیچ سایه‌ای وجود نخواهد داشت.

close قیمت بستن

هنگامی که دوره زمانی شمع به پایان می‌رسد، آخرین قیمت، قیمت بسته شدن است. شمع تکمیل شده و شمع جدیدی شروع به شکل‌گیری می‌کند. close آخرین قیمت معامله شده در طول کندل است که در بالای بدنه یک شمع سبز یا در پایین بدنه یک شمع قرمز مشخص است.

کنل

تفسیر نمودار شمعی

به طور کلی براساس نمودار شمعی می‌توان معاملات بازار را به ۶ نوع تقسیم کرد:

  • شمع‌های بلند سفید در نمودار candlestick نشان می‌دهند که خریداران در بیشتر مواقع بازار را کنترل کرده‌اند.
  • شمع‌های بلند سیاه در نمودار کندل استیک نشان می‌دهند که فروشندگان در بیشتر زمان بازار را کنترل می‌کردند.
  • شمع‌های با بدنه کوچک نشان می‌دهند که هیچ یک از تیم‌ها نمی‌توانند بازار را به حرکت درآورد و قیمت‌ها در همان جایی که شروع کردند، بسته می‌شوند.
  • یک سایه طولانی در زیر کندل نشان می‌دهد که خرس‌ها در بازه‌ای بازار را به دست گرفته‌اند، فروشندگان بر معاملات تسلط داشتنده‌اند و قیمت‌ها را در طول معاملات کاهش دادند. اما پس از مدتی کنترل را از دست داده و خریداران بازگشتی چشمگیر داشته‌اند. در نهایت نشان‌دهنده فشار خرید و قدرت صعود بازار است.
  • یک سایه بلند در بالای کندل نشان می‌دهد که گاوها در یک بازه کنترل بازار را به دست داشته‌اند، اما در پایان فروشندگان بازار را پیش بردند. در نهایت نشان‌دهنده ضعف خریدارها و تلاش ناموفق بازار برای  صعود است.
  • یک کندل با سایه بلند در دو طرف بالا و پایین نشان می‌دهد که هیچ کدام از خرس‌ها و گاوها در طول زمان نتوانسته‌اند دیگری را کنار بزنند و یک بن‌بست و بلاتکلیفی در بازار حاکم شده است.

نتیجه گیری:

تحلیل گران در بورس باید با انواع الگوهای کندل استیک در تحلیل تکنیکال آشنایی داشته باشند. کندل ها اطلاعات بسیار با ارزشی در اختیار معامله گران در بازارهای مالی و بورس قرار می دهند. الگوهای کندل استیک در تحلیل تکنیکال هر کدام تابع قوانینی می باشند که لازم است هر تحلیل گر تکنیکالی در کنار روش های دیگر به آنها اشراف کامل داشته باشد.
بسیاری از افرادی که در بازار بورس فعالیت می کنند و سودهای زیادی از این بازار می برند الگوهای کندل یا شمعی (Candle Stick) را با سطوح فیبوناچی و یا فیلترهای کاربردی بورس ادغام می کنند. نکته بسیار مهم در موفقیت در بازارهای مالی و بورس این است که روش های مختلف را با یکدیگر ترکیب کنید تا شانس موفقیت شما چند برابر افزایش یابد.

بالا