ارز دیجیتال

تحلیل تکنیکال کلاسیک

1402/08/08 0

تحلیل تکنیکال عبارت از علم بررسی نمودار قیمت و زمان است. تحلیل تکنیکال کلاسیک به معنی بررسی گذشته نمودار دارایی‌ها و سپس پیش‌بینی آینده آن‌ها نهایتاً تصمیم‌گیری در لحظه حال است. تحلیل تکنیکال کلاسیک به معنی کشف و جستجوی مجموعه‌ای از الگوها، اشکال هندسی، فرمول‌ها و روابط ریاضی است به‌گونه‌ای که بتوان بر مبنای آن‌ها رفتارهای مشخص و پیش‌بینی‌پذیری را از قیمت انتظار داشت.

تحلیل تکنیکال دو اصل اساسی دارد:

  • همه چیز در قیمت نهفته است. (یعنی کلیه اطلاعات موردنیاز درون نمودار قیمت – زمان موجود است)
  • اصل استقرای ریاضی: یعنی هر رخدادی که قبلاً بارهاوبارها اتفاق افتاده و عیناً تکرار شده است احتمال اینکه از این به بعد نیز کماکان رخ بدهد وجود خواهد داشت

نکته: تمامی قوانین تحلیل تکنیکال کلاسیک همگی از نوع قوانین آمار و احتمالی هستند و هیچ قانون ۰ یا ۱۰۰ درصد در بازار وجود ندارد.

تئوری داو (Dow Theory)

تحلیل تکنیکال امروزه ریشه در تئوری داو دارد. تئوری داو یک روش معاملاتی است که توسط چارلز داو (Charles H. Dow)، یکی از موسسان شرکت Dow Jones & Company, Inc. در کنار ادوارد جونز (Edward Jones) و چارلز برگسترسر (Charles Bergstresser)، توسعه یافت. میانگین صنعتی داو جونز نیز در سال ۱۸۹۶ توسط همین افراد ایجاد شد. داو تئوری خود را در طول یک سری از مقالات منتشر‌‌شده در ژورنال وال استریت، که توسط او و دیگران تأسیس شد، شکل داد.

داو باور داشت که بازار سهام به صورت یکپارچه، یک مقیاس قابل اندازه‌گیری از وضعیت کلی کسب و کار درون اقتصاد می‌باشد و با تحلیل کلیت بازار، فرد می‌تواند به طور دقیق آن وضعیت را بسنجد و جهت روند ماژور بازار و جهت احتمالی سهام شرکت‌ها به طور جداگانه را شناسائی کند.

تئوری داو از ۶ بخش اصلی تشکیل شده است:

  • همه چیز در قیمت لحاظ شده است.
  • سه روند ماژور (Primary) برای بازار وجود دارد.
  • روندهای ماژور دارای سه فاز هستند.
  • شاخص‌ها باید یکدیگر را تأیید کنند.
  • حجم می‌بایست روند را تأیید کند.
  • روندها ادامه خواهند داشت تا زمانی که یک برگشت واضح صورت گیرد.

تحلیل تکنیکال

الگوهای کلاسیک: الگوی سرشانه

یکی از الگوهای کلاسیک، سر و شانه نام دارد. این الگو یکی از الگوهای بازگشتی کلاسیک به‌حساب می‌آید. هنگامی‌که نمادی در مسیر صعودی قرار دارد، اگر این الگو تشکیل شود،‌ تغییر مسیر داده و به سمت پایین حرکت می‌کند. حالت برعکس آن به این صورت است که سهم در یک‌ روند نزولی قرار دارد و سپس الگوی برگشتی سرشانه تشکیل می‌شود و روند نزولی تغییر مسیر داده و به سمت بالا بر‌می‌گردد. برای تشکیل این الگو شرایطی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود.

اجزای تشکیل‌دهنده الگوی سرشانه

  • سر (دارای بلندترین قله در الگو)
  • شانه‌ها (دو شانه که ممکن است درصورتی‌که ایده‌آل باشند، اندازه یکسان داشته و می‌توانند هم‌سطح یا غیر هم‌سطح باشند.)
  • خط گردن(خطی که دونقطه‌ حاصل از به هم پیوستن یکسر و یک شانه را به هم می‌رساند و ملاک ما برای تشخیص دقیق الگو است.)

تحلیل تکینکال

انواع خط روند

به طور کلی خطوط روند را می توانیم به دو دسته تقسیم کنیم:

  • صعودی: این خط از برخورد پیوت‌های کف در روند‌های صعودی ایجاد می‌شود و به عنوان یک سطح حمایتی محسوب می‌شود. شما با ترسیم خط روند میزان شیب روند را مشخص می کنید بنابر این هنگامی که رفتار قیمت نرمال باشد یعنی نه هیجان شدید و نه رکود باشد معمولا با یک شیب ملایم به روند خود ادامه می دهد. پس این روند می تواند پایدار باشد و معامله گران با استفاده از آن فرصت های معاملاتی مناسبی را شکار می کنند.
  • نزولی: از برخورد پیوت‌های سقف در روند‌های نزولی ترسیم می‌شود و به عنوان سطح مقاومتی است.

کانال

زمانیکه قیمت بین دو خط داینامیک موازی محصور شود و نوسان کند، کانال قیمتی تشکیل می‌شود.

انواع کانال قیمتی

به طورکلی کانال‌های قیمتی را به سه دسته زیر تقسیم می‌کنند.

کانال

زمانیکه قیمت بین دو خط داینامیک موازی محصور شود و نوسان کند، کانال قیمتی تشکیل می‌شود.

انواع کانال قیمتی

به طورکلی کانال‌های قیمتی را به سه دسته زیر تقسیم می‌کنند.

  • کانال صعودی
  • نزولی
  • کانال خنثی

شکل زیر نشان‌دهنده هر سه کانال است. قیمتی مدتی در درون کانال نوسان خواهد کرد که در چنین شرایطی فرصت نوسان گیری برای معامله گران فراهم خواهد شد. پس از نوسانات محدود، قیمت از کف یا سقف کانال خارج خواهد شد که هدف حرکت قیمت حداقل به اندازه عرض کانال خواهد بود.

تحلیل تکنیکال

جمع بندی:

استفاده از روش تحلیل تکنیکال کلاسیک، یکی از روش‌های مورد استفاده برخی از معامله‌گران برای ورود به بازار‌های مالی است. بنابراین در این مقاله چگونگی شناسایی روند، استفاده از خطوط روند و انواع الگو‌های قیمتی برای پیش‌بینی رفتار آینده بازار را توضیح دادیم.

بالا