ارز دیجیتال

مقایسه تلویند و بوت استرپ در طراحی سایت

1403/01/25 0

در این مقاله به بررسی و مقایسه بوت استرپ و تلویند می پردازیم و به شما کمک می کنیم تا مناسب ترین چارچوب CSS را برای نیازهای توسعه وب خود انتخاب کنید. Bootstrap و Tailwind دو فریمورک اصلی CSS هستند که توسط ما متخصصان توسعه برای ایجاد وب سایت های جذاب و به خوبی طراحی شده استفاده می شوند. اما کدام یک از این دو چارچوب برای پروژه بعدی توسعه وب شما بهتر است؟ با ما همراه باشید تا در ادامه بهترین ابزار را برای شما برای طراحی سایت های خود معرفی کنیم.

بررسی بوت استرپ

بوت استرپ یک چارچوب متن باز برای طراحی وب سایت واکنش گرا و موبایل اول است که در اصل توسط توییتر توسعه یافته است. این شامل قالب های طراحی مبتنی بر CSS و به صورت اختیاری جاوا اسکریپت، مانند تایپوگرافی، طرح بندی و اجزای مختلف دیگر است. یک مزیت این است که می توان یک وب سایت زیبا با کد کم و در زمان کم ایجاد کرد. با کمی تلاش و بدون CSS می توان نمایش بصری یک وب سایت را تعیین کرد. شما عناصر html را به فایل html index point اضافه می کنید، اما به جای نشان دادن استایل ها با CSS، از کلاس های بوت استرپ پیش فرض استفاده می کنید. کلاس هایی برای تایپوگرافی، طرح بندی، فیلدهای فرم و اجزای مختلف مانند دکمه ها، لیست های کشویی وجود دارد. همچنین کلاس های کمکی برای سفارشی سازی عناصر وب سایت و تطبیق آنها با نیازهای خود وجود دارد.
چه زمانی استفاده از بوت استرپ منطقی است و مزایا و معایب آن کدامند؟
اگر یک وب سایت نیاز به طراحی فردی دارد که به شدت با بوت استرپ متفاوت است، بهتر است خودتان کد CSS بنویسید. در غیر این صورت، شما مرتباً با قوانین CSS Bootstrap درگیر خواهید شد. علاوه بر این، اگر هنوز CSS را نمی‌دانید و می‌خواهید آن را یاد بگیرید، Bootstrap منطقی نیست. اگر نمی‌خواهید روی CSS تمرکز کنید، بوت استرپ همیشه جالب است، اما طراحی اولیه هنوز اهمیت دارد، به عنوان مثال اگر می‌خواهید یک وبلاگ ایجاد کنید و تمرکز روی متون است، محتوایی که نام دیگر آن است. مثال دیگر این است که در آن شما بر روی یک برنامه باطن کار می کنید و قسمت ظاهری در درجه دوم اهمیت قرار دارد. مزیت این است که شما نیازی به نوشتن کد CSS ندارید، یا فقط کمی، و بنابراین می توانید در زمان زیادی صرفه جویی کنید. برای ایجاد طرح‌بندی‌های گسترده با بوت استرپ، نیازی نیست که یک متخصص CSS باشید. علاوه بر این، فکر کردن به نام کلاس ها ضروری نیست. اما نقطه ضعف این است که کنترل کمتری بر نمایش بصری دارید و وب‌سایت‌های بوت استرپ می‌توانند خیلی سریع شبیه یکدیگر شوند. همچنین، کلاس های متعدد می تواند کد html را گیج کننده کند و منجر به نوشتن کد تکراری شود، زیرا همان عناصر باید چندین بار تکرار شوند. با ما همراه شوید تا انتهای مقاله تا مقایسه بوت استرپ و تلویند را بخوانید

بررسی تلویند سی اس اس

تلویند  یک چارچوب CSS منبع باز برای اولین مفهوم وب پاسخگو و موبایل است. برخلاف بوت استرپ، تلویند قالب‌های طراحی را برای اجزای خاص، مانند دکمه‌ها یا فیلدهای فرم، ارائه نمی‌کند. در عوض، چارچوب فقط بر کلاس هایی تمرکز می کند که بیانیه های خاص CSS را منعکس می کنند و باید با هم ترکیب شوند.
چه زمانی استفاده از Tailwind منطقی است و مزایا و معایب آن چیست؟
تلویند خود را برای ایجاد طرح‌های سفارشی که نیازی به نوشتن CSS شخصی‌سازی شده از صفر شروع نمی‌کنند و چندین مزیت را ارائه می‌دهند، مناسب است. به عنوان مثال، دیگر نیازی به فکر کردن به نام کلاس ها نیست و هیچ فایل CSS وجود ندارد که طولانی تر شود و بنابراین به طور فزاینده ای گیج شود. با تلویند می توان نمایش بصری را مستقیماً در عنصر html تعریف کرد. همچنین این مزیت این است که می‌توانید تغییرات را به صورت هدفمند انجام دهید و نیازی به جستجوی نقاط مناسب در یک فایل CSS که معمولاً بیش از 1000 خط است نیست. اگر در مورد مزایای کلاس‌های تلویند نسبت به ویژگی استایل فکر می‌کنید، از یک طرف باید کاراکترهای کمتری تایپ کنید و از طرف دیگر تلویند عملکرد بیشتری ارائه می‌دهد. همچنین اجرای حالت تاریک با تلویند بسیار آسان است. با توجه به معایب، از آنجایی که تلویند کلاس‌هایی را برای اجزای خاص مانند دکمه‌ها یا فیلدهای فرم ارائه نمی‌کند، برای درک کلاس‌های تلویند به دانش اولیه CSS نیاز است. اگرچه این فریم ورک بسیار منعطف است و به لطف کلاس های متعدد، کنترل عالی را ارائه می دهد، اما تمام عملکردهای ارائه شده توسط CSS را پوشش نمی دهد. همچنین اتفاق می افتد که با عناصر مشابه، به عنوان مثال. یک لیست، کلاس ها همیشه باید تکرار شوند. با این حال، در این مورد، تلویند چندین راه حل ارائه می دهد. در ادامه به مقایسه بوت استرپ و تلویند میپردازیم با ما همراه شوید.

مقایسه بوت استرپ و تلویند

بوت استرپ  و تلویند علیرغم اینکه هر دو فریمورک CSS هستند که برای ایجاد رابط های کاربری پاسخگو و حرفه ای استفاده می شوند، رویکردهای طراحی متفاوتی دارند.
همانطور که دیدیم، بوت استرپ یک چارچوب کامل است که مجموعه ای از اجزای از پیش تعریف شده (دکمه ها، فرم ها، جداول و مسیریابی) را با سبکی منسجم و به خوبی آزمایش شده ارائه می دهد. این امر بوت استرپ را به یک راه حل ایده آل برای پروژه هایی تبدیل می کند که می خواهید به سرعت یک رابط کاربری بدون سفارشی سازی های زیاد ایجاد کنید. با این حال، اگر می خواهید یک طراحی سفارشی ایجاد کنید، ممکن است نیاز به نوشتن بسیاری از قوانین CSS سفارشی برای بازنویسی سبک از پیش تعریف شده بوت استرپ باشد.
از طرف دیگر، تلویند مجموعه‌ای از کلاس‌های CSS را ارائه می‌کند که می‌توان آن‌ها را به صورت انعطاف‌پذیر ترکیب کرد تا یک طراحی شخصی‌سازی شده بدون نیاز به نوشتن CSS سفارشی از صفر ایجاد کند. کلاس های تلویند امکان سفارشی سازی سریع و انعطاف پذیر طراحی را بدون نیاز به یادگیری یک سبک از پیش تعریف شده فراهم می کند. با این حال، استفاده از آنها فوری نیست و می تواند نیاز به یادگیری اولیه خاصی برای آشنایی با گزینه های موجود داشته باشد.
در نهایت، در حالی که بوت استرپ برای اولین بار در سال 2011 منتشر شد و جامعه پشتیبانی فوق العاده ای دارد، اولین نسخه تلویند در سال 2021 بود و بنابراین جدیدتر است اما به سرعت در حال رشد است. همچنین، بوت استرپ از جی کوئری برای ارائه ویژگی‌های تعاملی مانند ناوبری Tabed و modals استفاده می‌کند، در حالی که تلویند هیچ وابستگی به شخص ثالث ندارد، که باعث می‌شود آن را سبک وزن و استفاده آسان کند. اگر می خواهید یک چارچوب کامل با سبک پیش فرض داشته باشید، بوت استرپ گزینه خوبی است، در حالی که تلویند یک انتخاب ایده آل برای سفارشی سازی انعطاف پذیر و سهولت نگهداری است.
نتیجه
ما در این مقاله مقایسه کردیم بوت استرپ و تلویند را و در مورد ویژگی های هرکدام نیز بحث کردیم و توضیحاتی دادیم امیدواریم که حائز اهمیت بوده و پاسخ سوالاتتان را داده باشیم. همانطور که قبلاً حدس زده اید، انتخاب بین بوت استرپ و تلویند به نیازهای خاص توسعه وب شما بستگی دارد. هر دو چارچوب مزایا و معایب خود را دارند و بهترین انتخاب به ترجیحات شخصی شما و نوع پروژه ای که در حال توسعه هستید بستگی دارد. برای نتیجه گیری، همانطور که ممکن است داشته باشید. اگر به دنبال انعطاف پذیری بیشتر، شخصی سازی و توانایی ایجاد طرح های منحصر به فرد هستید، تلویند انتخاب بهتری برایتان است، که هم عملکرد و کیفیت کد بهتری نسبت به بوت استرپ ارائه می دهد و هم طراحی واکنش گرای آن اجازه می دهد تا کد نوشته شده برای دسکتاپ یا موبایل با کمترین تغییرات در تلفن همراه یا دسکتاپ دوباره استفاده شود. همچنین اگر شما یک طراح نیستید و فقط می خواهید مواردی را در سریع ترین زمان ممکن کنار هم قرار دهید، بوت استرپ برای شما مناسب تر است.

بالا