ارز دیجیتال

تفاوت های تحلیل بنیادی با تکنیکال

1403/02/03 0

هنگام سرمایه گذاری در بازار سهام، برای سرمایه گذاران ضروری است که ابزارهای خاصی را بشناسند که به آنها در تصمیم گیری آگاهانه کمک می کند. تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال دو ابزار برای نزدیک شدن به بازار هستند، اگرچه با هم تفاوت دارند. تحلیل بنیادی به ارزش ذاتی یک اوراق بهادار برای تعیین ارزش آن نگاه می کند، در حالی که تحلیل تکنیکال بر روندهای بازار تمرکز می کند و از داده های گذشته برای پیش بینی عملکرد آینده استفاده می کند. بیایید تفاوت بین تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال را درک کنیم. با ما همراه باشید تا انتهای این مقاله تا انچه که نیاز هست در مورد تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی را بدانید و در معماله های خود با دید باز تر و اطلاعات کافی ترید کنید.

تحلیل بنیادی چیست؟

تحلیل بنیادی روشی برای ارزیابی یک اوراق بهادار با ارزیابی عوامل مالی و اقتصادی اساسی آن است که بر ارزش آن تأثیر می گذارد. این نوع تحلیل بر سلامت مالی شرکت، روندهای مبتنی بر صنعت و سایر عوامل اقتصاد کلان متمرکز است. هدف تحلیل بنیادی تعیین ارزش ذاتی یک شرکت و سهام آن بر اساس عملکرد مالی، پتانسیل رشد و سلامت کلی آن است. تحلیلگران بنیادی با تجزیه و تحلیل صورت های مالی شرکت، از جمله صورت سود و زیان، ترازنامه و صورت جریان نقدی شروع می کنند. چنین اظهاراتی به بررسی معیارهای مالی کلیدی مانند درآمد، درآمد، حاشیه سود و سطوح بدهی و همچنین عوامل مختلف غیرمالی کمک می کند. همانطور که گفته شد، تحلیل بنیادی همچنین شامل بررسی عوامل کلان اقتصادی مانند نرخ بهره، رشد تولید ناخالص داخلی، تورم و اعتماد مصرف‌کننده برای ارزیابی سلامت کلی اقتصاد و چگونگی تاثیر آن بر چشم‌انداز آینده شرکت و در نهایت قیمت سهام آن است.

تحلیل تکنیکال چیست؟

تحلیل تکنیکال روشی برای ارزیابی اوراق بهادار با تجزیه و تحلیل آمارهای مختلف حاصل از حرکت در قیمت و حجم سهام است. به جای سلامت مالی اساسی شرکت، بر روندها و الگوهای کلی منعکس شده در نمودار قیمت سهام تمرکز دارد. با تجزیه و تحلیل تکنیکال، معامله گران تلاش می کنند تا بر اساس داده های قبلی بازار، حرکات آتی قیمت را پیش بینی کنند. فرض اساسی تحلیل تکنیکال این است که قیمت سهام در روند حرکت می کند و این روندها تمایل دارند در طول زمان خود را تکرار کنند. با شناسایی این روندها و الگوها می توان حرکت های آتی قیمت را پیش بینی کرد. تحلیل تکنیکال همچنین فرض می‌کند که اطلاعات و عوامل بنیادی شناخته شده در قیمت سهام غالب لحاظ می‌شوند. تحت این رویکرد، تحلیلگران تلاشی برای اندازه گیری ارزش ذاتی سهام ندارند. در عوض، آنها سعی می کنند قیمت آینده را بر اساس داده ها و الگوهای تاریخی تعیین کنند و در نهایت نقاط ورود و خروج مناسب را شناسایی کنند. شاخص‌های فنی مختلفی در اینجا برای ترسیم نقاط مهم قیمت در نمودار استفاده می‌شوند، مانند سطوح حمایت و مقاومت، که کلید شناسایی فرصت‌های معاملاتی هستند.

تفاوت های کلیدی بین تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال چیست؟

تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال دو مکتب فکری متفاوت از نظر سرمایه گذاری در بازار هستند. در حالی که هر دو برای پیش بینی قیمت سهام آتی استفاده می شوند، هر دو رویکرد بسیار متفاوتی دارند. تفاوت های اصلی بین تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال به شرح زیر است:
⦁    معنی: تحلیل بنیادی اساسی ترین و اساسی ترین جنبه های یک کسب و کار را در نظر می گیرد در حالی که تحلیل تکنیکال شامل در نظر گرفتن داده های نمودار تاریخی و معیارهایی مانند قیمت و حجم یک سهام است.
⦁    فرض: اصل پشت تحلیل بنیادی این است که پس از مطالعه اصول بنیادی یک شرکت، می توانید رشد و پتانسیل موفقیت آن را پیش بینی کنید. تحلیل تکنیکال فرض می‌کند که قیمت فعلی سهم دارای تمام اطلاعات مربوط به قیمت است.
⦁    هدف: هدف از تحلیل بنیادی تعیین ارزش ذاتی یک شرکت یا یک سهام است. هدف تحلیل تکنیکال پیش بینی روند آتی قیمت سهم است.
⦁    داده ها: تحلیل بنیادی بر صورت های مالی و داده های اقتصادی تکیه دارد، در حالی که تحلیل تکنیکال بر داده های تاریخی قیمت و حجم سهام متکی است.
⦁    افق زمانی: تحلیل بنیادی معمولاً برای سرمایه گذاری بلندمدت استفاده می شود، در حالی که تحلیل تکنیکال اغلب برای معاملات کوتاه مدت استفاده می شود.
⦁    تفسیر: طبق تحلیل بنیادی، اگر شرکتی کمتر از ارزش گذاری شده باشد، سرمایه گذاران می توانند سهام را بخرند زیرا پتانسیل رشد را نشان می دهد و اگر بیش از حد ارزش گذاری شود، سرمایه گذاران باید سهام را بفروشند. از سوی دیگر، تحلیل تکنیکال شامل تجزیه و تحلیل روند قیمت در نمودارها با استفاده از اندیکاتورهای مختلف و رسیدن به نقاط ورودی و خروجی است.
⦁    شاخص ها: تحلیل بنیادی از شاخص های مالی شرکت مانند سود خالص، درآمد، دارایی ها، بدهی ها و نسبت های مالی و غیره استفاده می کند. در حالی که تحلیل تکنیکال از شاخص‌های فنی مانند RSI، میانگین متحرک، MACD و غیره در نمودارهای قیمت برای شناسایی سطوح کلیدی قیمت و تعیین نقاط ورود و خروج استفاده می‌کند.

نتیجه گیری
تجزیه و تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال به شما کمک می کند تجارت بهتری داشته باشید و نحوه عملکرد بازار سهام را درک کنید. در حالی که سرمایه گذاران می توانند از تحلیل بنیادی برای تعیین و انتخاب سهام با پتانسیل رشد بالا استفاده کنند، تحلیل تکنیکال می تواند برای شناسایی نقاط ورودی و خروجی مناسب استفاده شود. انجام انواع تحقیقات در مورد سهام برای تصمیم گیری آگاهانه مهم است. سرمایه گذاری در بازارهای اوراق بهادار در معرض خطرات بازار است، قبل از سرمایه گذاری کلیه اسناد مربوطه را به دقت مطالعه کنید. مطالب فوق به عنوان دعوت یا ترغیب به تجارت یا سرمایه گذاری تلقی نخواهد شد. I-Sec و شرکت های وابسته هیچ گونه مسئولیتی را در قبال هر گونه ضرر و زیان ناشی از اقدامات انجام شده بر اساس آن نمی پذیرند. محتوای فوق صرفاً برای اهداف اطلاعاتی است و نمی‌تواند به عنوان سند پیشنهادی یا درخواست پیشنهاد برای خرید یا فروش یا اشتراک برای اوراق بهادار یا سایر ابزارهای مالی یا هر محصول دیگری مورد استفاده قرار گیرد. سرمایه گذاران باید قبل از هر تصمیمی با مشاوران مالی خود مشورت کنند که آیا محصول برای آنها مناسب است یا خیر. مطالب ذکر شده در اینجا صرفاً جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد.
 

بالا