ارز دیجیتال

ویژگی های ارز دیجیتال تتر

1402/10/18 0

ارز دیجیتال تتر (Tether)، ارزی است که قیمت آن با یک دلار آمریکا برابری می‌کند و با هدف محافظت از سرمایه‌گذاران در برابر نوسانات بازار ارزهای دیجیتال طراحی شده است. ارزهای دیجیتال یا رمزارزها، نوعی پول الکترونیک هستند که براساس فناوری بلاک‌ چین عمل می‌کنند. همان‌طور که می‌دانید، بلاک‌ چین، دفتر کل توزیع‌شده‌ای است که تراکنش‌های رمزارز را به صورت رمزگذاری‌شده و غیرقابل تغییر ثبت می‌کند.

تتر چیست؟

«تتر» یا (Tether) یکی از ارزهای دیجیتال محبوب کنونی است که توانسته بعد از بیت کوین، اتریوم و ریپل در جایگاه چهارم ارزهای دیجیتال قرار بگیرد. این رمز ارز یک تفاوت عمده با دیگر کریپتوکارنسی‌ها دارد. در واقع تتر یک «استیبل کوین» (Stablecoin) است که در منابع فارسی از آن به اسم «ارز دیجیتال باثبات» هم نام برده می‌شود. سؤالی که به احتمال زیاد در ذهن شما ایجاد شده این است که استیبل کوین یعنی چه؟ به زبان ساده، استیبل کوین‌ها یا ارزهای دیجیتالِ باثبات ارزهایی هستند که پشتوانه‌‌ مالی واقعی دارند. یعنی به ازای هر واحد از یک استیبل کوین، یک واحد از پول دولتی مثل دلار در بانک ذخیره شده و به آن نسبت داده می‌شود. ارز دیجیتال تتر هم پشتوانه‌ دلاری دارد و برای همین برای نمایش آن از USDT استفاده می‌شود. یعنی هر زمان که یک واحد تتر تولید شود به ازای آن یک دلار باید در بانک ذخیره شود.  البته دلار تنها واحد پول پشتیبان تتر نیست، واحدهای پول «یورو» (EURT)، «یوان چین» (CNHT) و یک «اونس طلا» (XAUT) هم پشتیبان تتر هستند که در بخش‌های بعدی بیشتر در رابطه با مورد آخر صحبت خواهیم کرد. در حال حاضر مهم‌ترین و محبوب‌ترین ترکیب تتر با واحدهای پولی دولتی دلار است، برای همین در ادامه‌ مقاله هر زمان که اسمی از تتر بردیم منظورمان USDT یا همان تتر با پشتوانه‌ دلار است.

ویژگی‌های تتر:

دارای پشتوانه بودن:
بر اساس ادعای شرکت سازنده تتر، تتر به وسیله ذخیره نقدی پشتیبانی می‌شود.
شفافیت مالی:
اطلاعات مربوط به ارزهای پشتوانه تتر به صورت زنده قابل مشاهده و پیگیری است.
تبدیل سریع و آسان به پول نقد:
در تمامی صرافی‌ها از جمله صرافی تبدیل شما می‌توانید تتر خود را به تومان تبدیل کنید.
تفاوت خرید و فروش تتر با تومان در کارمزدها
در صرافی تبدیل ما خرید و فروش ارز دیجیتال با ریال و تتر را فراهم کرده‌ایم. با ریال تعداد رمز ارزهای کمتری وجود دارند که شما می‌توانید آن‌ها را معامله کنید. خرید و فروش با ریال مناسب کسانی نیست که می‌خواهند معامله‌گری را به‌صورت حرفه‌ای دنبال کنند.

نتیجه گیری:
استیبل کوین تتر، در یک بازه زمانی بیش از ۹۹ درصد از کل بازار استیبل کوین‌ها را قبضه کرده بود. اما با گذشت زمان استیبل کوین‌های متمرکز و غیرمتمرکز دیگری هم به بازار آمدند. از رقیبان قدرتمند تتر می‌توان به USDC توسط کوین‌بیس و BUSD بایننس اشاره کرد که هر دو توسط صرافی های بزرگ کریپتو ایجاد شده‌اند و همچنین نمی‌توان از DAI که توسط MakerDAO ارائه شده و مشهورترین استیبل کوین‌ غیرمتمرکز است نیز به آسانی گذشت. با این حال تتر در سال ۲۰۲۰ توانسته است بیش از ۲ میلیارد دلار در میزان کوین در گردش خود اضافه کند. و با علاقه بیشتر مردم و موسسات مهم به فناوری بلاک چین و استفاده کردن از آن، استفاده از تتر نیز افزایش خواهد یافت. موضوع متمرکز بودن تتر یکی از نگرانی های بزرگ در این بازار است.
 

بالا