ارز دیجیتال

آشنایی با تاریخچه تتر

1402/09/06 0

تتر یکی از مهم‌ترین ارزهای دیجیتال است که نخستین بار در سال ۲۰۱۴ به بازار آمد. این رمز ارز با پشتوانۀ دلار آمریکا عرضه شد و قیمت هر واحد از آن برابر با یک دلار آمریکا است. ارز تتر در سال‌های اولیه کمی نوسان قیمت داشت اما در حال حاضر جزو پنج ارز مهم بازار کریپتو کارنسی است. تاریخچه ارز تتر بیانگر مسیری است که به ظهور باارزش‌ترین استیبل‌کوین دنیا رسیده است. در این مقاله کوشیده‌ایم با بررسی تاریخچه تتر به شناخت بهتری از این ارز پایدار برسیم. همچنین آشنایی با خالق تتر و تیم سازنده آن به ما کمک خواهد کرد درک بهتری از آینده این رمز ارز پیدا کنیم.

تاریخچه تتر:

در سال ۲۰۱۲، وایت پیپری تحت عنوان دومین وایت پیپر بیت کوین منتشر شد که در آن به توانایی انتشار توکن‌های جدید و متفاوتی روی بلاک چین بیت کوین اشاره شده بود. در این وایت پیپر آمده بود که دلیل پیشبرد این ایده، تا حدی رفع دو مانع بزرگ برای پذیرش گسترده بیت کوین است: بی‌ثباتی و ناامنی! در سال ۲۰۱۴، براک پیرس، کریگ سلرز و ریو کالینز، بنیان‌گذاران تتر، از این توانایی انتشار توکن‌های جدید و متفاوت روی بلاک چین بیت کوین استفاده کرده و تتر (که در آن زمان رئال کوین نام داشت) را روی بلاک چین اولین ارز دیجیتال دنیا، با استفاده از پروتکل لایه امنی راه‌اندازی کردند. تتر در طول عمر خود، زندگی پرچالشی داشته است، این استیبل کوین هم از پذیرش گسترده در جامعه کریپتو لذت می‌برد – تتر سومین ارز دیجیتال بزرگ از نظر ارزش بازار است و هم با برخی نظارت‌ها و دعوی قضایی رو‌به‌رو بوده است.

آینده تتر:

از زمان توسعه تتر در سال ۲۰۱۴، این ارز دیجیتال به دلیل ضعف در ارائه صورت‌های مالی حسابرسی‌شده که ثابت می‌کنند دارای ذخایر کافی برای پشتیبانی از تتر هستند، موضوع بحث‌هایی مداوم بوده است. با‌این‌حال، علی‌رغم تعداد معدودی جنجال‌هایی که این ارز دیجیتال و شرکت تتر لمیتد با آن روبرو شده‌اند، تتر همچنان پابرجا است و ثابت کرده که ارز دیجیتالی امن و پایدار است.

تاریخچه تتر

تیم سازنده تتر:

Paradise Papers Leak هویت کسانی که در صرافی ارز دیجیتال بیت فینیکس به عنوان تیم ساخت ارز دیجیتال تتر فعالیت می‌کنند را فاش کرد. این افراد Philip Potter و Giancarlo Devasini هستند و به عنوان مهر‌ه‌های اصلی شرکت تتر شناسایی می‌شوند. افرادی دیگر در این تیم همکاری می‌کنند که می‌توانید آنها را در تصویر زیر ببینید:
آنها در معرفی خود می‌‌گویند:
«تتر توسط گروهی از علاقه مندان به بیت کوین و پذیرندگان اولیه که مشتاق تسهیل استفاده از ارزهای فیات به روش دیجیتال بودند، تأسیس شد. در سال ۲۰۱۴، این شرکت Tether.to را راه‌اندازی کرد، یک پلتفرم مبتنی بر بلاک چین با هدف ایجاد تغییر در سیستم مالی مرسوم با رویکرد مدرن‌تر پول.»
«Tether به عنوان اولین پلتفرم مبتنی بر بلاک چین برای تسهیل استفاده دیجیتالی از ارزهای سنتی – یک واحد حسابداری آشنا و پایدار – یک سازوکار انقلابی ایجاد کرده است که شرکت‌های سراسر جهان می‌توانند از آن برای ارائه خدمات مالی فرامرزی دموکراتیک استفاده کنند. با توکن‌های تتر، مشتریان می‌توانند بدون نوسانات و پیچیدگی‌هایی که معمولاً با یک ارز دیجیتال مرتبط است، با استفاده از بلاک چین به‌عنوان لایه‌های انتقال، با خیال راحت با ارزهای سنتی معامله کنند.»
«Tether توسط یک تیم مدیریت ارشد با تجربه گسترده در خدمات مالی، فناوری و انطباق رهبری و مدیریت می‌شود. با تکیه بر تخصص یک تیم متنوع و پویا که در سراسر جهان منعکس شده است، توکن‌های تتر از اولین به بزرگترین استیبل کوین از نظر حجم تبدیل شده‌اند.»

ویژگی‌های تتر:

مشخصات و ویژگی‌های تتر را می‌توان به دو گروه عمومی و مشترک با سایر رمز ارزها، و ویژگی‌های منحصربه‌فرد تقسیم کرد. لیست این ویژگی‌ها را در ادامه مشاهده می‌کنیم. تتر (USDT) یک ارز دیجیتال با ارزش است که هم‌تراز با ارزش دلار آمریکا است. ایده‌ی ایجاد این کوین ایجاد یک ارز دیجیتال باثبات (stable coin) بود که بتوان از آن مثل دلار دیجیتال استفاده کرد. تتر محبوب‌ترین سکه‌ی باثبات است، و حتی در بسیاری از صرافی‌های بزرگ و پرطرفدار به‌عنوان جایگزین دلار عمل می‌کند. تتر هم مانند سایر ارزهای دیجیتال از بلاکچین استفاده می‌کند؛ اما برخلاف سایر ارزهای دیجیتال، [طبق سایت رسمی Tether] « پشتیبانی ۱۰۰٪ دلار آمریکا را دارد». به این معنی که قرار است هر تتر توسط دلارهای ذخیره‌شده در حالت ایده‌آل در نسبت یک به یک پشتیبانی شود (این، هم یک نقطه‌ی فروش بزرگ، و هم یک مشکل بالقوه در فضای کریپتو غیر متمرکز است). کاربرد اولیه‌ی تتر دادن ثبات به بازار بی‌ثبات فضای کریپتو است، و با این کار نقدینگی را به صرافی‌هایی که نمی‌توانند با دلار و با بانک‌ها معامله کنند باز می‌گرداند.

نتیجه گیری:
تتر چیست؟ رمز ارزی متمرکز و وابسته به ارز فیات دلار است که نوسانات بازار بر آن تاثیری ندارد. شرکت تولید کننده این توکن اعلام کرده که به ازار هر تتر تولید شده یک دلار آمریکا پشتوانه در خزانه موجود است اما برخی این ادعا را رد کرده و قبول ندارند. این ارز در سال 2014 توسط یک شرکت هنگ کنگی با نام اولیه رئال کوین تولید شده و هدف آن ایجاد ارتباط میان ارزهای سنتی و ارزهای رمزنگاری شده است. از تتر به عنوان جفت معاملاتی استفاده شده و برای پرداخت های مالی مانند پرداخت حقوق پرسنل مورد استفاده قرار می گیرد. تراکنش های بین المللی و برون مرزی را سهل کرده و انجام امور مالی دیجیتال (فینتک) و استفاده از ارزهای فیات در بستر رمز ارزها را امکان پذیر می گرداند.
 

بالا