ارز دیجیتال

تأثیر تتر بر اقتصاد جهانی

1402/09/27 0

بوجود آمدن دارایی‌های دیجیتال، نقطه عطفی در تاریخ پول و تجارت پدید آورده است. دارایی‌های دیجیتالی ویژگی‌های منحصر به فرد و هدفمند متنوعی را در سراسر جهان در اختیار کاربران قرار می‌دهند. همانطور که دارایی‌های دیجیتال ممکن است اشکال مختلف و مزایای بی‌شماری برای کاربران داشته باشند، تتر و سایر استیبل‌کوین‌ها نیز می‌توانند برای مردم دنیا بسیار مفید و کاربردی باشند. توکن‌های تتر (USDT) دارای مزایای قابل توجهی در سطح بین‌المللی هستند. پذیرش قانونی بیت کوین (Bitcoin) به عنوان وجه رایج توسط السالوادور (El Salvador)، شاید به منزله‌ی سرآغاز دوره‌ای تاریخی و یا شروع دوره شتابدهی قابل توجه، برای تأثیر گذاشتن بر دارایی‌های دیجیتال در سطح بین‌المللی باشد. در چنین شرایطی، بررسی مزایای ویژه تتر در اقتصادهای جهانی حائز اهمیت است.

تتر USDT و ارتباط آن با اقتصاد جهانی چگونه است؟

دیدیم که تتر قدرتمندترین استیبل کوین است و ازآنجایی‌که ارزش قوی‌ترین پول دنیا را نمایندگی می‌کند، نقشی مهم در اقتصاد جهانی دارد. بااین‌حال، بسیاری از اقتصاددانان از نقش رمز ارزها در اقتصاد غافل هستند و آن‌ها را به‌طور کلی نادیده می‌گیرند. ازاین‌رو، در این بخش، به ارتباط تتر با اقتصاد جهانی خواهیم پرداخت.

ثبات در میان نوسانات:

در دریای پرتلاطم ارزهای دیجیتال، تتر (USDT) پناهگاه امنی برای کاربران و سرمایه‌گذاران است. این استیبل کوین که قیمتی برابر با 1 دلار آمریکا دارد، حرکات قیمتی آشفته‌ای را نشان نمی‌دهد و گزینه‌ی بسیار خوبی برای حفظ سرمایه‌ها از خطرات احتمالی و ریزش بازار است. از طرفی، این ثبات قیمتی باعث افزایش چشمگیر نقدینگی تتر می‌شود؛ خصوصاً وقتی که کاربران ارزهای فیات خود را به تتر تبدیل می‌کنند تا به خرید و فروش رمز ارزها بپردازند، حجم بازار تتر رشد بسیار زیادی خواهد داشت. مبادله‌ی دلار با تتر و افزایش نقدینگی این استیبل کوین، اثرات انکارناپذیری بر اقتصاد جهانی می‌گذارند.

دروازه‌ای برای ورود سرمایه‌گذاران سنتی:

بسیاری از سرمایه‌گذاران سنتی با ارزهای دیجیتال آشنا نیستند و حتی از معامله‌ی این رمز ارزها می‌ترسند. بااین‌حال، قیمت تتر با ثباتی که دارد، یک پول سنتی آشنا را در دنیای کریپتو نمایندگی می‌کند؛ ازاین‌رو، USDT برای بسیاری از سرمایه‌گذاران سنتی آشنا به نظر می‌رسد. این مسئله باعث می‌شود که تتر مانند دروازه‌ای برای ورود این سرمایه‌گذاران به بازار کریپتو عمل کند. ازاین‌طریق، تعامل گسترده‌ای بین امور مالی غیرمتمرکز و اقتصاد جهانی برقرار می‌شود. این مسئله می‌تواند روی اقتصاد تأثیر مثبتی بگذارد و باعث پویایی آن شود.

تاثیر تتر بر اقتصاد جهانی

حواله‌ها و معاملات جهانی:

ساکنان برخی از کشورهای جهان، مانند ایران، با تحریم مواجه هستند و به امور مالی بین‌المللی دسترسی ندارند. همچنین، در بسیاری از کشورهای درحال توسعه، سیستم بانکداری به‌صورت دموکراتیک توسعه نیافته است و ساکنان آن‌ها نمی‌توانند از خدمات مالی بهره‌مند شوند. بااین‌حال، ارزهای دیجیتال مرزها را از میان برداشته و امور مالی غیرمتمرکز را برای همگان به ارمغان آورده‌اند. ازآنجایی‌که تتر قیمت پرکاربردترین ارز فیات را نمایندگی می‌کند، ابزار بسیار خوبی برای انجام معاملات برون‌مرزی، با ارزش دلار، است. این حواله‌ها و تراکنش‌های بین‌المللی بدون معطلی انجام می‌شوند و نسبت به امور مالی سنتی، کارمزدهای بسیار پایین‌تری دارند. این رویکرد دموکراتیک در بهره‌مندی از معاملات جهانی، تأثیر مثبتی بر روی اقتصاد می‌گذارد

مسائل مربوط به اعتماد و شفافیت:

یکی از ویژگی‌های اصلی ارزهای دیجیتال، مربوط به شفافیت تراکنش‌ها است. در واقع، فناوری بلاک چین درجه بالایی از شفافیت را برای امور مالی به ارمغان می‌آورد که به‌هیچ‌وجه در بانکداری سنتی مشاهده نمی‌شود. بااین‌حال، تتر همیشه با چالش‌های بسیاری در این زمینه مواجه بوده و تردیدهای زیادی در مورد میزان واقعی پشتوانه آن وجود داشته است. برخی از افراد معتقدند که تتر با ترکیبی از دلار، ارزهای فیات و اوراق بهادار وثیقه شده و بعضی دیگر اعتقاد دارند که USDT اصلاً هیچ پشتوانه‌ای ندارد. البته اخیراً مدیرعامل شرکت تتر تغییر کرده و این شرکت رویکرد مثبتی را در زمینه شفاف‌سازی در پیش گرفته است. به‌خاطر همین، آن‌ها اعلام کرده‌اند که به‌زودی، به‌صورت روزانه وضعیت وثیقه USDT را به کاربران گزارش خواهند داد. این شفافیت می‌تواند دید مثبتی را نسبت به تتر ایجاد کند و این رمز ارز را به جایگاه بهتری در دنیای اقتصاد برساند.

نتیجه گیری:
تکنولوژی بلاک چین قوانین بازی را تغییر داده است. این تکنولوژی نوپا و جوان، تا به امروز نشان داده است که توان این را دارد برای بسیاری از صنایع، مخصوصا صنعت فین‌تک (تکنولوژی‌های مربوط به صنعت مالی و بانکداری) ارزش هنگفتی را تولید کند. اما با وجود پتانسیل این دنیا، اتفاقاتی منفی مانند سقوط بلاک چین ترا، سقوط صرافی FTX، کلاهبرداری‌های مکرر و هک شدن شبکه‌ها، احساسات عمومی را نسبت به این تکنولوژی آینده‌ساز تحت تاثیر قرار داده است. بسیاری از مردم به ارزهای دیجیتال به دیده شک می‌نگرند و تاثیر آن‌ها روی اقتصاد را منفی می‌دانند.

بالا