ارز دیجیتال

انکرتکست‌ چیست و نحوه بهینه سازی آن

1402/08/06 0

اگر تا به حال مقاله‌ای در وب سایت خود منتشر کرده‌ باشید، حتما با انتخاب انکرتکست مواجه شده‌اید. Anchor Text مناسب باید محتوای پشت لینک‌ها را به صورت فشرده معرفی کند. متن لینک‌ها را هم خوانندگان و هم گوگل ارزیابی خواهند کرد. این عمل باعث بهتر شدن سئو سایت می‌شود. معمولا انکرتکست‌ها با رنگ آبی از بقیه متن متمایز می‌شوند. با این حال می‌توانید تنظیمات پیش‌فرض را سفارشی کنید و متن لینک خود را با هر رنگی که می‌خواهید مشخص کنید. به طور خلاصه، انکرتکست متن قابل کلیک یک لینک است. کلمه یا عبارتی که در میان یک مقاله مشخص شده و با کلیک روی آن به سمت مقاله دیگری هدایت می‌شوید. آموزش بهینه سازی انکرتکست ارتباط نزدیکی با لینک‌سازی داخلی دارد. لینک‌های داخلی یکی از بهترین روش‌های بهینه‌سازی وب سایت هستند.

بهینه سازی انکرتکست و انتخاب متن لینک مناسب:

در مورد انکرتکست‌ها لازم نیست خودتان را اذیت کنید. تنها چیزی که باید همیشه در ذهن داشته باشید، راحتی کاربران است. اگر متن لینک به محتوای صفحه هدف مرتبط نباشد، کاربران خسته و بی‌حوصله می‌شوند و دیگر لینک‌ها را دنبال نمی‌کنند. یک نکته مهم دیگر این است که انکرتکست‌ را با کلمات کلیدی پر نکنید زیرا گوگل معمولا این موارد را اسپم در نظر می‌گیرد.
توزیع انکرتکست‌ها باید طبیعی باشد. منظورم این است که از همه انواع انکرتکست استفاده کنید. یکی از اشتباهات رایج و شدیدا مضر در سئو این است که افراد توزیع طبیعی انکرتکست را در نظر نمی‌گیرند. همان طور که می‌دانید، گوگل دائما روی بهبود الگوریتم‌های خود کار می‌کند. پس از به‌ روز رسانی ۲۰۱۸، تعداد زیادی از وب سایت‌ها در سرتاسر اینترنت رتبه‌ خود را از دست دادند. مهم‌ترین دلیل این افت رتبه‌ها، توزیع غیر طبیعی Anchor Text در یک لینک‌ها بود.
اگر مقاله‌های وب سایت‌های معتبر خارجی را بخوانید، می‌بینید که برای هر نوع از انکرتکست درصدی بیان کرده‌اند. آن‌ها معمولا پیشنهاد می‌کنند ۴۵ درصد از لینک‌ها عریان یا naked باشند، ۳۰ درصد انکرتکست با عنوان برند، ۶ درصد با کلمه کلیدی و…. همین جا باید بگویم که این درصد بندی در مورد زبان فارسی صدق نمی‌کند.
در فارسی ما چنین آمار دقیقی نداریم. هنوز کسی انکرتکست‌های برترین سایت‌های فارسی‌زبان را بررسی نکرده و داده‌های آماری در این زمینه منتشر نشده‌اند. اگر هم چنین پژوهشی انجام می‌شد، باز توصیه من این بود: به درصدها کاری نداشته باشید!

انکرتکست

بهینه سازی  انکرتکست

نحوۀ استفاده از انکرتکست برای لینک دادن و توزیع کلمات کلیدی در آنها، می تواند عامل صعود یا سقوط رتبه سایت شما در نتایج جستجو باشد. بنابراین لازم است که شما برای نوشتن متن های درست انرژی بگذارید.
در همینجا باید ذکر کنم که خبری از یک اصل یا قاعده کلی برای بهینه سازی انکرتکست و نحوۀ توزیع آن نیست، اما من با تحقیق در سایت های معتبر انگلیسی، توانستم یک الگوی جالب (از سایت semrush) در این زمینه پیدا کنم. طبق این الگو، نحوۀ توزیع انکرتکست برای لینک های شما باید به شکل زیر باشد:

  • انکرتکست نام تجاری: 40%
  • انکرتکست اختصاصی/ انواع دیگر انکرتکست ها: 25%
  • انکرتکست عریان: 15%
  • انکرتکست کلمه کلیدی + نام تجاری: 5%
  • انکرتکست Partial Match (تطبیق نسبی): 5%
  • انکرتکست عمومی: 1% تا 5%
  • انکرتکست طولانی (دم دراز): 2% تا 4%
  • انکرتکست Exact Match (تطبیق دقیق): کم تر از 1%

همانطور که می‌بینید، استفاده دقیق از کلمه کلیدی برای بهینه سازی انکرتکست در جهان (بر خلاف وضعیت ایران) چندان مرسوم نیست و در مقابل، از نام برند، متن اختصاصی و همینطور لینک عریان، بسیار استفاده می‌شود. این نتیجه یک لینک‌سازی سالم و طبیعی است. که یعنی وقتی اتفاق می‌افتد که سایت مورد نظر دارای اعتبار بالایی در اینترنت باشد و در نتیجه بتواند لینک‌های بسیاری را از طریق سایت‌های دیگر دریافت کند. دقیق‌ترین نمونه از این نوع لینک سازی را می‌توان در سایتی همچون دیجی‌کالا مشاهده کرد که به عنوان یک برند معتبر در اینترنت شناخته می‌شود.

چند نکته مهم درباره الگوی توزیع مناسب و تنوع متن لینک‌ها!

به نظر من، شما حتماً باید یک استراتژی کلی توزیع برای فرآیند لینک‌سازی خود درست کنید و در آن مشخص کنید که چند درصد از لینک‌ها را به هر یک از انواع انکرتکست اختصاص خواهید داد. البته، برای اینکار باید به چند نکته توجه داشته باشید که آنها را در ادامه می‌آوریم:
 استفاده از انکرتکست‌های عمومی، عریان و نام تجاری معمولاً باعث رقیق شدن آمار انکرتکست‌های کلیدی شما می‌شود و می‌تواند در جریمه نشدن موثر باشد. احتمالاً نام برند شما فارسی است. ولی دامنه‌های وب انگلیسی هستند. پس گوگل چگونه باید نام برند شما را تشخیص دهد و بابت لینک شدن مداوم با این نام، شما را جریمه نکند؟ چندین راه مختلف برای اینکار وجود دارد. مثلاً بررسی عنوان‌های سئو سایت شما. با اینحال ما اطلاعاتی دقیقی در این مورد نداریم. در واقع، هیچ بعید نیست که گوگل نام تجاری شما را به عنوان یک کلمه کلیدی شناسایی کند. پس بهتر است در استفاده از آن نیز زیاده‌روی نکنید و علاوه بر نام فارسی از نام انگلیسی سایت خود نیز استفاده کنید. حداقل مزیّت استفاده از نام برند این است که باعث رقیق شدن آمار کلمه‌های کلیدی در لینک‌های شما می‌شود. اما وقتی که کلمه کلیدی اصلی شما با نام برندتان یکسان باشد، دیگر این موضوع صادق نیست و باید با دقت بیشتری از این انکرتکست استفاده کنید.

انکرتکست‌ ها

نتیجه‌گیری:
در این مطلب، ما به بررسی اهمیت و روش‌های بهینه‌سازی انکر تکست‌ها در لینک‌سازی داخلی و خارجی پرداختیم. ما نشان دادیم که انکر تکست‌ها نقش مهمی در ارزیابی محتوای صفحات هدف توسط گوگل و کاربران دارند. ما همچنین الگوی توزیع مناسب و تنوع متن لینک‌ها را بر اساس سایت‌های معتبر انگلیسی زبان معرفی کردیم. در نهایت، ما چند نکته مهم درباره استفاده از نام برند، کلمات کلیدی و لینک عریان در انکرتکست‌ را ذکر کردیم. امیدواریم که با استفاده از این راهنمای ساده، بتوانید انکرتکست‌های خود را به شکل بهینه و طبیعی طراحی کنید و رتبه سایت خود را در نتایج جستجو بهبود بخشید.

بالا