ارز دیجیتال

سئو چیست

1402/01/09 0

سئو چیست؟ این سوال احتمالا برای بسیاری از افرادی که به طراحی سایت مشغول هستند یا برای اولین بار با کلمه سئو مواجه شده‌اند پیش آمده است. سئو (SEO) مخفف Search Engine Optimization است و به معنی بهینه سازی موتورهای جستجو می‌باشد. سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو به مجموعه اقداماتی که برای بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو نظیر گوگل انجام می‌شود، گفته می‌شود. رتبه بالای وبسایت یک کسب و کار در نتایج جستجو‌ی گوگل منجر به افزایش بازدید و افزایش آگاهی از برند خواهد شد که جلب توجه بیشتر مشتریان بالقوه و افزایش فروش را به دنبال خواهد داشت. انجام سئو بصورت اصولی به کسب و کارها کمک می‌کند میزان بازدید و اعتبار خود را افزایش دهند. پس اگر سایت شما برای جستجوی کلمات کلیدی مرتبط با کسب وکارتان در صفحه یک نتایج جستجوی گوگل نشان داده نشود، تعداد زیادی از مشتریانتان را از دست خواهید داد. اصطلاحاتی مثل سئو کردن سایت، بهبود سئو، افزایش و بالابردن سئو سایت و سئوسازی عباراتی هستند که کاربران فارسی زبان برای جستجو و کسب اطلاعات بیشتر درباره سئو استفاده می‌کنند. اگر به تازگی با کلمه سئو آشنا شده‌اید و بدنبال درک کاملی از مفهوم سئوی سایت، اهمیت سئو و دریافت اطلاعات تکمیلی از جنبه‌های مختلف سئو و بهینه سازی موتورهای جستجو هستید، مطالعه این راهنما برای شما مفید خواهد بود. این مقاله یک راهنمای بسیار جامع درباره سئوی سایت است. با مطالعه کامل این راهنما بیش از ۹۰ درصد از مهمترین نکات برای بهینه سازی سایت و افزایش رتبه در گوگل را فراخواهید گرفت. پس بیاید با هم شروع کنیم.

سئو چیست؟

سئو چیست؟ سئو به فرایند بهینه سازی وب سایت و محتوای آن جهت بهتر دیده شدن در رنکینگ موتورهای جستجو گفته می شود. سئو باعث شده از طریق موتورهای جستجو ترافیک بیشتری دریافت نمایید و در صدر نتایج موتورهای جستجو قرار بگیرید. سئو را مي‌توان مجموعه‌اي از روش‌ها براي تغيير استراتژيک وب سايت‌ها دانست. اين فرآيند به بيان مهمترين عوامل مرتبط صفحه و افزايش اهميت آن در صفحه نتايج جستجو، مي‌پردازد. سئو فرآيند ساده‌اي نيست که به راحتي پياده‌سازي شود زيرا نيازمند دانش زياد، علم پيش زمينه‌اي و صبر است. موتور‌هاي جستجو با تغيير مداوم الگوريتم‌هاي رتبه‌بندي خود غير قابل پيش‌بيني هستند؛ بنابراين وظيفه مهندسين سئو بروز نگه داشتن اطلاعات خود در اين زمينه است. سئو سایت یا بهینه سازی سایت یکی از فعالیت هایی است که توسط سئوکار انجام می شود. الگوريتم رتبه‌بندي گوگل داراي بيش از 200 معيار جهت رتبه‌بندي يک سايت است. از اين رو مهندسين سئو مي‌بايست مهم‌ترين اين معيار‌ها را جهت پياده‌سازي موفق سئو بدانند.

اهمیت سئو و کاربرد آن چیست؟

به نظرم اهمیت سئو را با بررسی یک سناریو بهتر متوجه میشویم:
یک مغازه کوچک فروش موبایل در قسمتی از شهرتان را در نظر بگیرید. این فروشگاه در ماه چند مشتری دارد؟ مثلا 500 مشتری. چه تعداد از آنها به خریدار تبدیل میشوند؟ شاید نهایتا ماهانه 50 تا 100 نفر از این فروشگاه، تلفن همراه بخرند. اما حالا بیایید بررسی کنیم: یک فروشگاه اینترنتی موبایل که از سئو کمک میگیرد، ماهانه چه تعداد فروش دارد؟ اگر این فروشگاه اینترنتی روی کلمه “خرید موبایل” در چند رتبه اول گوگل باشد، احتمالا از بین 10 هزار نفری که ماهانه این کلمه را جستجو میکنند، چیزی بین 3 تا 4 هزار نفر را به وب سایت خود دعوت خواهد کرد. اگر از این تعداد فقط 3 درصد را هم به خریدار محصولات تبدیل کند، همین الان از آن فروشگاه فیزیکی فروش بیشتری دارد. اما ماجرا به همین جا ختم نمیشود، زیرا این فروشگاه اینترنتی روی کلمات مختلف دیگری هم در گوگل سئو شده. یعنی تعداد زیادی کاربر با جستجو کردن عبارت های:
•    خرید موبایل سامسونگ،
•    خرید موبایل ارزان،
•    راهنمای خرید موبایل،
•    خرید تلفن همراه،
•    و…
به این وب سایت مراجعه کرده و تعدادی از آنها هم به خریدار و حتی گاها مشتری دائم تبدیل میشوند. به نظر شما جالب نیست که گاها یک فروشگاه اینترنتی موبایل، فروشی بیشتر از فروش کل یک پاساژ که همه مغازه های آن در زمینه فروش موبایل فعالیت میکنند، دارد؟! این قدرت و اهمیت سئو است که میتواند باعث زیر و رو شدن یک کسب و کار شود. وب سایتی مثل دیجی کالا از همین قدرت seo استفاده کرده و ماهانه بیشتر از ده ها میلیارد تومان فروش محصول دارد. کاربرد سئو این است که در کوتاه ترین زمان ممکن، مخاطبان و مشتریانِ علاقه مند به محصولات و خدماتتان را در جلو درب فروشگاه اینترنتی شما قرار بدهد. البته این که شما چه تعدادی از این مشتریان را به خریدار تبدیل کنید، به یک سری عوامل دیگر مثل ظاهر گرافیکی سایت، خدمات مشتریان و… بستگی دارد.

نتیجه گیری :
در این مقاله با مطالب زیادی اعم از: تعریف سئو، اهداف سئو، انواع سئو، مزایا و معایب و انواع تکنیک‌هایی که سئو دارد، سئو بهتر است یا تبلیغات، همچنین اهمیت داشتن تبلیغات در موتورهای جستجو گوگل به همراه مزایا و معایب آن و در مورد تأثیر سئو روی تبلیغات و بالعکس آشنا شدید و دانستید که سئو یا تبلیغات هیچ‌کدام دارای برتری خاصی نسبت به دیگری نیست. هر دو در مکانی مناسب و موردنیاز قرار می‌گیرند یا حتی ممکن است تکی موردنیاز باشند؛ پس هیچ یک از آنها از دیگری بهتر نیست و درواقع هرکدام دارای انواع ویژگی و خصوصیاتی هستند. اگر دوست دارید و علاقه‌مند هستید که مخاطبان و کاربران با سایت شما بیشتر تعامل کنند بهتر است که اصل‌های قواعد و خوانایی متن‌ها را در تولید محتوا با توجه و دقت زیادی رعایت کنید، زیرا مطلبی که نخوانده بماند هیچ ارزشی ندارد.

 

بالا