ارز دیجیتال

حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال چیست؟

1401/11/05 0

همانطور که پیشتر توضیح داده شد، یکی از ابزارهای قدرتمند برای پیش بینی و تحلیل بازارهای مالی، استفاده از تحلیل تکنیکال می باشد. یکی از مفاهیم مهم در تحلیل تکنیکال شناسایی سطوح حمایت و مقاومت می باشد. امروز میخواهیم مفهوم سطوح حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال را بیشتر توضیح دهیم، و شما را با کاربردهای آن آشنا کنیم.

حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال :

سطوح حمایت و مقاومت از به هم پیوستن چند نقطه در بالا و یا پایین نمودار قیمتی به وجود می آید. این نقاط معمولا نقاطی هستند که عرضه و تقاضا در آنجا به هم میرسند. سطوح حمایت و مقاومت به عنوان یک مانع در مقابل حرکت و روند قیمت عمل میکنند و تلاش میکنند جهت حرکت قیمت را تغییر دهند. شناسایی این سطوح میتواند موقعیت های سرمایه گذاری خوبی را در اختیار سرمایه گذار قرار دهد.

حمایت در تحلیل تکنیکال :

حمایت معمولا از به هم پیوستن چند نقطه در قسمت پایین نمودار قیمتی به وجود می آید. به هم پیوستن این نقاط تشکیل یک خط افقی را میدهد که نشان دهنده سطح حمایت قیمت است. همان طور که از نام آن پیداست، این سطوح همانند حمایت عمل میکنند، و مانع از افت بیشتر قیمت میشود. معمولا در این نقاط انتظار افزایش تقاضا و به مساوات آن افزایش قیمت را خواهیم داشت. سطوح حمایتی برای خریداران به علت جذابیت قیمت موقعیتی خوبی است، تا با شناسایی دقیق آن بتوانند با خیال راحت تری سرمایه گذاری خود را انجام دهند.

مقاومت در تحلیل تکنیکال :

در مقابل حمایت قیمتی، مقاومت قیمت را داریم. نقاطی در قسمت بالای نمودار قیمتی که وصل کردن این نقاط به هم تشکیل یک خط افقی خواهد داد. این خط نشان دهنده سطح مقاومت قیمتی است. معمولا با رسیدن قیمت به این سطوح رشد قیمت متوقف شده، و باید منتظر ریزش قیمت باشیم. سطوح مقاومت همانند یک مانع در مقابل روند حرکتی قیمت عمل کرده و باعث تغییر جهت حرکت آن میشود. پس در این سطوح باید منتظر افزایش عرضه و کاهش قیمت باشیم. شناسایی این سطوح برای تشخیص زمان مناسب خروج از اهمیت بالایی برخوردار است.

انواع سطوح حمایت و مقاومت :

معمولا دو نوع اصلی برای رسم خطوط حمایت و مقاومت وجود دارد که در ادامه با آنها آشنا می شویم.
•    سطوح استاتیک :
خطوط افقی روی سقف یا کف نمودار قیمتی که برای رسم آنها تنها به یک سقف یا کف نیاز داریم. هر چه از تایم فریم های بالاتر استفاده کنیم اعتبار این نوع از سطوح بیشتر و قوی تر خواهد بود.

•    سطوح داینامیک :
بر خلاف سطوح حمایت و مقاومت استاتیک برای رسم سطوح داینامیک، نیاز به حداقل دو سقف یا دو کف داریم. در سطوح داینامیک ما به جای خطوط افقی صاف، خطوط افقی شیب دار داریم. هر چه سقف ها و کف های بیشتری توسط این خطوط پوشش داده شود، قدرت بیشتر خواهد داشت.

حمایت و مقاومت های معتبر و روش های تشخیص آن :

اعتبار حمایت ها و مقاومت ها یکسان نیست، و هر کدام دارای ارزش و اعتبار خاصی هستند. عواملی در مشخص کردن اعتبار حمایت ها و مقاومت ها دخیل هستند. برای مثال هرچه شیب یک خط حمایتی یا مقاومتی که اصطلاحا به آن خط روند هم میگویند. بیشتر باشد، اعتبار آن سطح بیشتر است. از طرفی هرچه تعداد دفعات برخورد قیمت یه خطوط روند بیشتر باشد، و با دقت بالایی خطوط را لمس کند میتواند گفت آن سطح قوی است و از اعتبار بیشتری برخوردار است.

شکست خطوط روند :

هیچ خط روندی همیشگی نیست و قرار نیست برای همیشه دوام داشته باشد. هر خط روند فقط تا جایی میتواند در مقابل حرکت قیمتی با ایستد. معمولا با حملات معامله گران به این نقاط حمایتی یا مقاومتی، و پس از چند بار تماس قیمت با خط روند انتظار می رود که بلاخره این خطوط شکسته شوند. زمانی که یک سطح مقاومتی میشکند، آن مقاومت به حمایت تبدیل میشود، و برعکس وقتی قیمت حمایت خود را از دست میدهد، آن سطح تبدیل به مقاومت برای روند قیمتی میشود. معمولا قیمت پس از شکستن خط روند، به خط شکسته شده یک بازگشت میزند،که اصطلاحا به آن "پول بک" گفته میشود. پس از پول بک، نسبت به قدرت کندلی که بعد از شکست سطح بسته شده، میتوان تشخیص داد که قدرت شکست چقدر است. و نسبت به آن تصمیمات معاملاتی را گرفت. معمولا توصیه میشود روی خطوط حمایتی انجام نشود. بلکه اول باید از شکست قطعی خطوط روند اطمینان حاصل کرد، و پس از آن تصمیمات معاملاتی گرفت.

چرا سطوح حمایتی و مقاومتی مهم هستند؟

علت به وجود آمدن نقاط حمایت و مقاومت ارزش ذاتی یک سهم است. اینکه واقعا یک سهم چقدر ارزش دارد. معامله گران با رسیدن قیمت به این سطوح تصمیم میگیرند نسبت به ارزش سهم روند قیمتی را تغییر دهند. با تشخیص دقیق نقاط حمایتی و مقاومتی معامله گر می فهمد که قیمت قرار است تا کجا افت داشته باشد و یا اینکه از کدام نقطه قیمت شروع به رشد دوباره خواهد کرد و نسبت به آن تصمیمات معاملاتی خود را بگیرد.

نتیجه گیری :

یکی از ابزار که هر فرد فعال در بازار سرمایه باید با آن آشنا باشد، تحلیل تکنیکال است، قلب تپنده تحلیل تکنیکال هم خطوط مقاومت و حمایت میباشد. به جرات میتوان گفت یکی از مهمترین قسمت های تحلیل بازار سرمایه و سرمایه گذاری تشخیص درست، اصولی و دقیق خطوط حمایت و مقاومت میباشد. تصور کنید توانایی این که بتوانید تشخیص دهید قیمت تا کجا رشد خواهد کرد و یا با رسیدن به کدام نقطه رشد متوقف میشود. این توانایی را میتوان با یادگیری حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال کسب کرد.


 

بالا