ارز دیجیتال

اصول طراحی منو سایت

1402/10/05 0

طراحی منو در طراحی سایت یکی از مراحل مهم راه اندازی وب سایت در نظر گرفته می‌شود که تاثیر قابل توجهی بر تجربه کاربران در هنگام بازدید از آن خواهد داشت. منوی یک سایت در واقع راه ورودی به آن است که اطلاعات اولیه و موردنیاز کاربران را در اختیارشان قرار می‌دهد. از این رو طراحی منو سایت از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا بازدیدکنندگان تنها از طریق منوی سایت می‌توانند به بخش‌های مختلف آن از جمله بلاگ، صفحه محصولات، حساب کاربری، جدیدترین اخبار و غیره مراجعه کرده و از آنها بازدید کنند. منو در واقع اولین بخشی از وب سایت است که کاربران پس از ورود به سایت به آن توجه خواهند کرد. بنابراین باید آن را به گونه‌ای طراحی کنید تا علاوه بر مرتفع ساختن نیازهای کاربران همچنین دارای جلوه بصری جذابی نیز باشد؛ زیرا منوی ناوبری بخش مهمی از وب سایت است که نقش حائز اهمیتی را در میزان بازدید از آن ایفا می‌کند. در ادامه این مطلب ویژگی‌های اصلی و مهم منوی ناوبری سایت را مورد بررسی قرار می‌دهیم و طراحی منو سایت با css و html را نیز به شما آموزش خواهیم داد.

منو سایت چیست؟

منو سایت راه ورود کاربران به صفحات مختلف سایت شماست که اطلاعات اولیه و آنچه مورد نیاز کاربران است را در اختیارشان می‌گذارد. بازدیدکنندگان سایت شما تنها از طریق منوی سایت می‌توانند به صفحات دیگر سایت نظیر صفحه محصولات، وبلاگ، درباره‌ما و … دسترسی پیدا کنند. پیشرفت تکنولوژی باعث شده است تا کاربران، سایتی را بیشتر بپسندند که آسان‌ترین و سریع‌ترین راه را برای بدست آوردن خواسته‌شان پیش روی آنها می‌گذارد. طراحی منو سایت شما نیز باید طبق نیاز کاربر انجام شود. البته وجود ساختار منسجم درون سایت نه تنها از نظر تجربه کاربری، بلکه به لجاظ بهبود رتبه سایت نیز موثر واقع می‌شود.

ویژگی های منوی سایت:

سوالی که اکنون ممکن است برایتان پیش آمده باشد این است که منوی سایت چه ویژگی‌هایی دارد و شامل چه آیتم‌هایی می‌شود؟ منوی سایت در واقع یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تعیین میزان کارآمدی آن است که کاربران از طریق آن بدون هیچگونه زحمتی می‌توانند به صفحات موردنظر خود دسترسی پیدا کنند. طراحی استاندارد منوی سایت به افزایش میزان بازدید، بهبود تجربه کاربری، کسب رتبه بهتر در گوگل و در نهایت رشد میزان فروش وب سایت‌های بیزینسی خواهد شد. اما یک منوی استاندارد و کاربردی چه ویژگی‌هایی دارد؟
مهم‌ترین ویژگی‌هایی که در طراحی منو سایت باید به آنها توجه داشته باشید شامل:

دسترسی آسان

«دسترسی آسان» یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های منوی وب سایت است که نقش حائز اهمیتی را در رقم زدن تجربه کاربری مثبت برای بازدیدکنندگان ایفا می‌کند. منوی سایت باید در قسمت‌های مورد انتظار کاربران یعنی در قسمت بالای سایت به صورت افقی و یا در سمت راست صفحه به صورت عمودی قرار داشته باشد تا به راحتی به آن دسترسی پیدا کنند.

کارکرد آسان

کارکرد آسان ویژگی‌ مهم دیگری است که در هنگام طراحی منو سایت باید به آن توجه داشته باشید. گزینه‌های موجود در منو سایت باید دارای اندازه استاندارد باشند تا کاربران به راحتی بتوانند بر روی گزینه موردنظر خود کلیک کرده و به صفحه مربوطه هدایت شوند. اگر گزینه‌های منوی ناوبری سایت بسیار کوچک و یا نزدیک به یکدیگر باشند، کار با آن برای کاربرانی که موبایل از وب سایت شما بازدید می‌کنند بسیار دشوار خواهد شد. از طرفی دیگر در انتخاب رنگ و فونت گزینه‌های آن نیز باید دقت کافی داشته باشید؛ زیرا منوی سایت باید از سایر بخش‌های آن متمایز و قابل تشخیص باشد. بنابراین در طراحی منو سایت باید از رنگی کاملا متضاد با سایر بخش‌های سایت استفاده نمایید.

پایداری و انسجام

پایداری و انسجام نیز از دیگر ویژگی‌های مهم و اصلی منوی سایت هستند که تاثیر بسزایی بر درک و قدرت شناسایی منو توسط کاربران دارند. یک وب سایت باید تنها دارای یک منو باشد؛ یعنی باید از یک منو با طراحی ثابت در تمامی صفحات استفاده نمایید. طراحی منو سایت شما نباید در هر صفحه تغییر پیدا کند؛ زیرا در این صورت کاربران دچار سردرگمی شده و به احتمال زیاد اقدام به ترک سایت خواهند کرد. ساخت منو متحرک برای سایت گزینه چندان مناسبی نیست و بهتر است برای سایت خود یک منوی ثابت در نظر بگیرید.

وضوح

متن منوی سایت باید واضح، کوتاه، توصیفی و متمرکز باشد؛ یعنی کلمات و عبارات موجود در منو باید ساده و مشخص باشند تا کاربران به راحتی و بدون دشواری بتوانند معنای آنها درک کرده و بر روی گزینه موردنظر خود کلیک کنند.

سادگی

رعایت اصل سادگی نیز ویژگی بسیار مهم دیگری است که در هنگام طراحی منو سایت باید به آن توجه ویژه داشته باشید. منظور از سادگی منو در اینجا عدم قرار دادن گزینه‌های زیاد در منو است؛ زیرا منوهایی که دارای گزینه‌های متعددی هستند معمولا موجب حواس پرتی کاربران می‌شوند. در حالت استاندارد بهتر است بیشتر از 8 گزینه در منوی سایت خود قرار ندهید. نظم و ترتیب منو نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و برای رعایت این نکته باید آیتم‌های مهم را در ابتدای منو و آیتم‌های کم اهمیت را در وسط و یا انتهای آن قرار دهید. با در نظر داشتن این ویژگی‌های مهم در هنگام طراحی منو سایت می‌توانید منویی کاربرپسند برای وب سایت خود طراحی کرده و از آن به عنوان پلی جهت هدایت کاربران به صفحات مختلف استفاده نمایید. آیتم‌های موجود در منوی یک سایت به نوع سایت و رویکرد آن بستگی دارد اما به طور کلی مواردی همچون «صفحه اصلی»، «مقالات»، «درباره ما» و «تماس با ما» در تمامی منوها قرار دارند که باید به ترتیب اولویت در منو قرار ‌گیرند.


 

بالا