ارز دیجیتال

تفاوت تتر ERC20 با TRC20

1402/07/06 0

تتر یک رمزارز یا استیبل کوین با ارزش ثابت یک دلار است؛ این ارز دیجیتال را با نام اختصاری USDT می‌شناسیم و روی شبکه تتر متولد شده است. تتر به‌منظور آسان کردن فرایند ترید رمزارزها و کاهش هزینه‌های تراکنش در دنیای ارزهای دیجیتال معرفی شد و در حال حاضر از محبوب‌ترین رمزارزها میان فعالان حوزه کریپتوکارنسی است. این محبوبیت سبب شده که بلاک چین‌های مختلف شروع به معرفی تترهای مخصوص به خود کنند.

استیبل کوین چیست؟

قبل از شروع اصل مطلب باید توضیحی مختصر در رابطه با استیبل کوین‌ها برای آشنایی بیشتر با آن‌ها ارائه کنیم. چرا خرید تتر و دیگر استیبل کوین‌ها همیشه طرفدار دارد؟ این ارزهای دیجیتال با هدف کنترل نوسانات شدید بازار رمزارزها پدید آمدند. استیبل کوین‌ها، برای کنترل قیمت، از پشتوانه طلا، دلار یا سایر کالاهای این‌چنینی استفاده می‌کنند. هرچند عده‌ی زیادی بر این باورند که این امر صحت ندارد و این رمزارزها ماند ارز فیات بی‌پشتوانه هستند و فرضیه‌‌ی دارای پشتوانه‌ بودن آن‌ها را رد می‌کنند. حال با فرض بر این ‌که این موضوع صحت داشته باشد و استیبل کوین‌‌ها دارای پشتوانه باشند؛ آن‌ها را می‌‌توان به ۴ دسته اصلی تقسیم کرد:
استیل کوین با پشتوانه ارز فیات
استیبل کوین با پشتوانه کالا
استیبل کوین با پشتوانه ارز دیجیتال
استیبل کوین بدون پشتوانه

تتر ERC20 چیست؟

the-difference-between-tether-erc20-and-trc20

توکن ERC20 به توکن‌هایی می‌گویند که فقط در بستر اتریوم طراحی و استفاده می‌شوند. این توکن‌ها طبق استانداردهایی طراحی می‌شوند و می‌توان آن‌ها را به راحتی با سایر کاربران به اشتراک گذاشت، با سایر رمز ارزها عوض کرد یا به کیف پول‌های ارز دیجیتال منتقل کرد.
اتریوم برخلاف بیت کوین تنها یک بلاک‌چین نیست بلکه یک پلتفرم است. به همین دلیل سایر توکن‌ها را می‌توان در شبکه اتریوم اجرا کرد و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را روی آن ساخت.
اتریوم دارای مجموعه‌ای از استانداردها به نام ERC20 است که به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا توکن‌های خود را در داخل شبکه اتریوم ایجاد کنند. با استفاده از این استاندارد توکن، شرکت‌ها و پروژه‌ها می‌توانند توکن‌های خود را در شبکه اتریوم ایجاد کنند، به این ترتیب نیازی به این ندارند که بلاک‌چین و پلتفرم خود را ایجاد کنند.
توکن برخی از پلتفرم‌های برجسته مانند توکن یونی (UNI) که توکن بومی پلتفرم یونی سواپ (Uniswap) است بر اساس استاندارد ERC20 ایجاد شده‌اند و قرار است بر همین اساس هم باقی بمانند.
توکن‌های شبکه‌هایی مانند بایننس (Binance) هم بر اساس همین استاندارد و روی شبکه اتریوم ایجاد شدند اما این پلتفرم در حال حاضر بلاک‌چین خود را ایجاد کرده و روی آن فعالیت می‌کند.
توکن‌های ERC20 متداول‌ترین توکن در شبکه اتریوم هستند. آن‌ها برای استفاده در فرایندهای پرداخت طراحی شده‌اند و از این نوع توکن‌ها تحت عنوان توکن‌های ابزاری (utility tokens) یاد می‌شود. علاوه بر این می‌توان از این توکن‌ها برای پرداخت هزینه کالا و خدمات نیز استفاده کرد.

تتر TRC20 چیست؟

the-difference-between-tether-erc20-and-trc20

یکی دیگر از استانداردهای ایجاد توکن در بلاکچین ترون TRC20 نام دارد. مدیر عامل پروژه ترون به نام جاستین سان با انجام تبلیغات فراوان در تلاش بود کاربران بلاکچین اتریوم را به این پروژه جذب نماید. او استاندارد توکن های پروژه را با توکن های اتریوم شبیه سازی کرده و با انتخاب نامی مشابه توکن های بلاکچین اتریوم تلاش به جذب کاربران به این بلاکچین نمود.
از مهم ترین ویژگی های بلاکچین ترون بالا بودن سرعت تراکنش ها و میزان کارمزد بسیار کم آن ها بود. در این پروژه فرآیند دریافت و برداشت در بلاکچین ترون انجام شده و آدرس دریافت با T آغاز می گردد. امکان انتقال توکن های ERC20 به شبکه ترون TRC20 به دلیل شباهت بسیار زیاد توکن ها و استاندارد آنها وجود دارد.

مهمترین ویژگی‌ های تتر

در این بخش به بررسی ویژگی های تتر می پردازیم:

ثبات قیمت

قیمت تتر تقریباً معادل ۱ دلار آمریکا است؛ اما این موضوع همیشه صادق نیست و گاهی نوسانات بسیار کمی در قیمت این رمز ارز رخ می‌دهد. مثلاً گاهی قیمت آن به ۰.۹۸ یا ۱.۰۲ دلار آمریکا تغییر می‌کند که این موضوع به دلیل عرضه و تقاضای این رمزارز اتفاق می‌افتد.

دارای پشتوانه بودن

بنا بر ادعای شرکت سازنده تتر، تتر به وسیله ارزهای فیات، ذخیره نقدی و موارد مشابه پشتیبانی می‌شود.

شفافیت مالی

اطلاعات مربوط به ارزهای پشتوانه تتر به طور زنده قابل مشاهده و پیگیری است.

تبدیل آسان به پول نقد

تتر به آسانی در صرافی‌ها، قابل نقد کردن به ارزهای فیات است.

امنیت

تکنولوژی بلاک چین محور تتر، امنیت انتقال پول به وسیله آن را تامین می‌کند. تمامی تراکنش‌های انجام شده در بلاک چین تتر نیز با استفاده از ابزارهای موجود از جمله وب‌سایت‌هایی مانند etherscan در دسترس است.

تفاوت تتر ERC20 باTRC20

the-difference-between-tether-erc20-and-trc20

TRC20 و ERC20 کاملاً شبیه به یکدیگر هستند اما از لحاظ کارمزد با یکدیگر متفاوت ‌اند. در TRC20 کارمزد انتقال تتر در شبکه ترون معمولاً کمتر از کارمزد ERC20 است که کاربران باید در شبکه اتریوم پرداخت کنند.
علاوه‌ بر‌این دو توکن از لحاظ سرعت تراکنش هم با یکدیگر فرق دارند، یعنی سرعت انجام تراکنش‌ ها در شبکه ترون بسیار بیشتر از سرعت انجام تراکنش ‌ها در شبکه اتریوم است.
یکی دیگر از تفاوت ‌های این دو نوع تتر، امنیت تراکنش است. با انتخاب استاندارد انتقال ERC20 امنیت تراکنش افزایش می ‌یابد. این امر به این دلیل است که برای تائید تراکنش ارسال‌ شده به شبکه، گره ‌های بیشتری باید این تراکنش‌ ها را تائید کنند.
پشتیبانی صرافی و کیف پول یکی دیگر از تفاوت ‌های این دو نوع تتر است. اکثر صرافی‌ ها و کیف پول ‌ها از استاندارد ERC20 پشتیبانی می‌ کنند، این در حالی است که TRC20 این حجم از پشتیبانی را ندارد و صرافی‌ های محدودی خدمات مربوط به این نوع تتر را ارائه می ‌کنند.

سخن پایانی

ما در این مقاله تلاش کردیم در مورد تفاوت تتر ERC20 با TRC20 مقاله ای را ارائه کنیم. در این مقاله حتی به ویژگی های تتر ها نیز پرداختیم. امیدواریم توانسته ایم تا درمورد تفاوت این دو تتر به آگاهی های شما بیافزاییم. ممنون که تا ایجا با ما همراه بودید با تشکر.

بالا