ارز دیجیتال

انواع مختلف شبکه تتر

1402/08/08 0

در این مقاله با انواع شبکه تتر، رمزارزی متصل به دلار آمریکا، آشنا خواهیم شد، تفاوت‌های آن‌ها را بررسی کرده و درباره نکات مهم پیرامون هرکدام صحبت خواهیم کرد. با ظهور ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک چین، بازار کریپتوکارنسی به سرعت گسترش پیدا کرده و به یکی از برجسته‌ترین حوزه‌ها برای سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان به فضای دیجیتال تبدیل شده است. در میان انواع ارزهای دیجیتال موجود، استیبل کوین‌ها، ابزاری مهم به حساب می‌آیند و تتر به عنوان گل سرسبد دارایی‌های پایدار، نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. قیمت رمزارز تتر (USDT) همیشه برابر با یک دلار آمریکا است؛ البته گاهی اوقات این برابری ممکن است به دلیل عرضه و تقاضا، کمی نوسان داشته باشد، اما نمی‌توان از این نوسانات انتظار سودآوری داشت.

آشنایی با تتر

تتر یا به عبارتی USDT همان دلار دیجیتالی است که بسیاری از افراد در بازار ارزهای دیجیتال، از آن استفاده می‌کنند. Tether در واقع یک استیبل کوین (StableCoin) است که ارزش آن دقیقاً برابر با دلار، بالا و پایین می‌شود.

USDT برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ به دلیل کمک به سرمایه‌گذاران بازار ارزهای دیجیتال به وجود آمد. زیرا افراد، در زمان نزولی شدن بازار در گذشته مجبور به تبدیل سرمایه خود به دلار فیزیکی بودند تا از ضرر جلوگیری کنند. در این حالت، آنها پس از تبدیل سرمایه خود به دلار فیزیکی، به طور کامل از بازار خارج می‌شدند. ولی پس از اجرای طرح اولیه دلار دیجیتالی یا USDT ، سرمایه‌گذاران می‌توانند در هنگام نزولی شدن بازار، سرمایه خود را به Tether تبدیل کنند.

تتر

انواع تتر و شبکه های ارز دیجیتال تتر (USDT)

دلار تتر (USDT) اولین بار در بلاک چین بیت کوین و به کمک Omni Layer ضرب شد، اما بعدتر تتر لیمیتد در شبکه‌های مختلف دیگر نیز آن را مینت کرد تا کاربران بتوانند در اکوسیستم‌های متفاوت به راحتی از استیبل کوین محبوب خود استفاده کنند. از جمله شبکه‌هایی که از تتر پشتیبانی می‌کنند می‌توان به امنی، اتریوم، الگوراند، ایاس، سولانا، ترون، بیت کوین کش، بایننس اسمارت چین، پالیگان، اولانچ، آربیتروم، فانتوم، اپتیمیسم، هارمونی، میلکومدا، توموچین، سلو، تتا و کاوا اشاره کرد. ما در این مطلب به معرفی انواع شبکه‌ تتر برای انتقال و خرید و فروش می‌پردازیم.

تتر اومنی (Omni)

اولین تتری که باید از بین انواع تتر به آن اشاره کنیم، تتر اومنی است. در زمان شروع فعالیت تتر در شبکه بلاکچین، از لایه اومنی برای پوشش آن استفاده می‌شد و به همین دلیل امروزه یک نوع تتر با نام اومنی وجود دارد. با دلیل فراگیری سایر مدل‌های تتر در حال حاضر، تقریباً در حال از بین رفتن تتر اومنی هستیم. این تتر دیگر کاربرد چندانی ندارد و بسیاری از کاربران به جای استفاده از آن، ترجیح‌ می‌دهند به سراغ سایر تترها بروند. در هر صورت نباید از اهمیت بسیار مهم این نوع تتر چشم‌پوشی کنیم. همان‌طور که گفته شد،‌ این تتر نخستین مدل از چنین ارز محبوبی محسوب می‌شود که نقشی کلیدی در به وجود آمدن شخصیت و ماهیت کلی ارز تتر در بین کلیه فعالان حوزه رمرز ارز داشت.

تتر شبکه اتریوم (ERC20)

در ادامه مشکلاتی که سرمایه‌گذاران با USDT امنی داشتند، در سال ۲۰۱۷ تتر جدیدی به نام USDT اتریوم بر روی بلاکچین اتریوم راه‌اندازی شد. قطعا با بلاکچین اتریوم و محبوبیت آن میان سرمایه‌گذاران آشنا هستید. این USDT بر روی بلاکچین اتریوم با ارائه سرعت بالا در تراکنش‌ها و کارمزد پایین‌تر، به سرعت جایگزین Tether امنی شد.

تتر ترون یا تتر TRC-20

شبکه اتریوم تا سال ۲۰۲۰، می‌توانست به خوبی تمام نیاز‌های تتر را پوشش دهد، اما هم‌زمان با روی کار آمدن پروژه‌های دیفای (DeFi) در این شبکه و محبوبیت آن‌ها در میان جامعه کریپتوکارنسی، کارمزد شبکه اتریوم افزایش پیدا کرد! همین موضوع باعث شد تا توسعه‌دهندگان تتر دوباره به فکر بلاک چینی جدید برای استیبل کوین خود باشند؛ آن‌ها بلاک چین ترون (Tron) را انتخاب کردند که امکان ایجاد قراردادهای هوشمند را به کمک رمزارز بومی خود، یعنی TRX، فراهم می‌کرد. استاندارد توکن‌های موجود در بلاک چین ترون از الگوریتمی به نام TRC-20 پیرومی می‌کند، به همین دلیل هم به این نوع تتر، تتر TRC-20 یا USDT TRC-20 می‌گویند. این نوع از انواع تتر سرعت بیشتر و کارمزد کمتری نسبت به شبکه اتریوم داشت و امکان راه‌اندازی ایردراپ و پاداش‌دهی در ازای نگهداری توکن‌های ERC-20 را نیز فراهم می‌کرد.

تتر

تتر شبکه ایاس (EOS)

تتر ایاس، یکی از جدیدترین و کامل‌ترین نسخه‌های USDT ارائه شده است. این USDT در سال ۲۰۱۹ راه اندازی شد. Tether ایاس ادعا می‌کند که برای نقل و انتقالاتش کارمزد تراکنش‌ها را حذف کرده و بالاترین حد سرعت تراکنش را به کاربرانش ارائه می‌دهد. البته همان‌طور که اشاره کردیم، این تنها ادعای تیم ایاس است و نسبت به انواع تتر دیگر، کامل و بی‌نقص نیست.

کلام آخر:

در این متن به بررسی انواع شبکه تتر پرداختیم و در این مورد صحبت کردیم که شبکه‌های گوناگون فعال در این زمینه چه تفاوت خاصی از نظر سرعت و کارمزد دارند. با توجه به این موارد اکنون می‌توانید نسبت به انتخاب یک تتر با توجه به نیازهای خود اقدام کنید. شایان ذکر است که با توجه به محبوبیت ارز تتر ممکن است در آینده شاهد افزایش محبوبیت این ارز بسیار کاربردی باشیم. به همین دلیل ضرورت دارد که نسبت به این موضوع اطلاعات خود را به شکل روزانه افزایش دهید. با بهره‌گیری از مطالب ارائه شده، می توانید همه اطلاعات لازم برای شروع و حرفه ای شدن در حوزه معامله گری را به دست بیاورید.

بالا