ارز دیجیتال

انواع تحلیل در بازار ارزهای دیجیتال کدامند؟

1402/10/11 0

یک سرمایه‌گذار موفق علاوه بر اینکه باید با نحوه خرید و نگهداری ارزهای دیجیتال آشنا باشد، باید انواع روش‌های تحلیل و چگونگی استفاده از آن‌ها را نیز بداند. یک سرمایه‌گذاری در صورتی که تنها با اکتفا به شنیده‌ها و حرف‌های دیگران اتفاق بیافتد، عاقبت خوشی در انتظارش نخواهد بود. در این مطلب ضمن تشریح انواع شیوه‌های تحلیل در بازار ارزهای دیجیتال، منابع لازم برای یادگیری کامل هر یک را معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید. بازار ارزهای دیجیتال مانند هر بازار مالی دیگر ویژگی‌هایی دارد که آشنا بودن با آن‌ها وظیفه هر سرمایه‌گذار و معامله‌گری است. وجود رفتارهای مشابه در بازارهای مالی که به پدیده‌های یکسانی منجر می‌شود، موجب شده تا اساس شیوه‌های تحلیلی که برای مثال در بازار بورس، بازار اوراق قرضه و بازار ارز دیجیتال به کار می‌روند، یکسان باشند. متداول‌ترین نوع تحلیل در بازار ارزهای دیجیتال، تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال (بنیادین) است. البته شیوه تحلیل دیگری تحت عنوان تحلیل احساسات نیز وجود دارد که چندان متداول نیست اما استفاده از شاخص‌های مربوط به آن مانند شاخص ترس و طمع در تحلیل ارزهای دیجیتال می‌تواند راهگشا باشد.

تحلیل تکنیکال در بازار ارزهای دیجیتال

تحلیل تکنیکال که در زبان فارسی به آن تحلیل فنی نیز گفته می‌شود، نوعی تحلیل در بازارهای مالی از جمله بازار ارزهای دیجیتال است که در آن با استفاده از نوع حرکت قیمت یک دارایی در گذشته، روند حرکت آن در آینده پیش‌بینی می‌شود. به زبان ساده‌تر، در تحلیل تکنیکال هدف این است که با مشاهده و تحلیل نمودار قیمت یک ارز دیجیتال، پیش‌بینی کنیم که آیا در ادامه قیمت رو به افزایش خواهد رفت، دچار کاهش خواهد شد یا به حرکت روبه‌پهلوی خود ادامه خواهد داد. تحلیل تکنیکال از یک سری اندیکاتورها و الگوهای آماری تشکیل می‌شود که با استفاده از آن‌ها می‌توان احتمال وقوع هر کدام از سناریوهای اشاره شده را تخمین زد.

تحلیل فاندامنتال در بازار رمزارزها

تحلیل فاندامنتال یا تحلیل بنیادی دومین نوع تحلیل در بازارهای مالی است که در بازار ارزهای دیجیتال نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این نوع تحلیل همان‌طور که از اسمش پیداست نگاه عمیق‌تری به مسائل بنیادی یک رمزارز می‌شود و خبری از نمودارهای قیمت نیست. در حقیقت در تحلیل فاندامنتال هدف اصلی تعیین ارزش ذاتی یک ارز دیجیتال است. در بازار ارزهای دیجیتال وقتی صحبت از تحلیل فاندامنتال یک رمزارز می‌شود، منظور کسب اطلاعاتی نظیر ارزش بازار، حجم معاملات، ارزش کلی قفل‌شده (TVL)، نقشه راه توسعه، اعضای توسعه‌دهنده و موارد اینچنینی در مورد رمزارز مورد نظر است. علاوه بر این، هر پروژه‌ی رمزارزی معمولاً یک مقاله‌ی جامع به نام «وایت پیپر» (Whitepaper) دارد که در آن تمام اطلاعات فنی آن پروژه و اطلاعات دیگری نظیر کاربردهای آن نوشته شده است.

تحلیل آن چین

برخلاف تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال که در تمام بازارهای مالی جهان وجود دارند، تحلیل آن چین یا تحلیل درون‌زنجیره‌ای تنها به بازار ارزهای دیجیتال محدود می‌شود. همان‌طور که می‌دانید رمزارزها از فناوری «بلاک چین» (Blockchain) استفاده می‌کنند و برای همین تمام داده‌ها و اطلاعات مربوط به هر تراکنش به صورت عمومی در اینترنت قابل مشاهده است. در تحلیل آن چین از این اطلاعات که روی بلاک چین قرار دارند استفاده می‌شود و برای همین به آن تحلیل درون زنجیره‌ای می‌گویند. به کمک تحلیل آن چین می‌توان فهمید که شرکت‌کنندگان مختلف در این بازار چه رفتاری از خود نشان می‌دهند. برای مثال آیا سرمایه‌گذاران سازمانی در حال خرید هستند یا ترجیح می‌دهند دارایی‌های رمزارزی خود را بفروشند؟

نتیجه گیری:
تحلیل در بازار ارزهای دیجیتال را می‌توان به سه بخش تحلیل تکنیکال، تحلیل فاندامنتال و تحلیل آن چین تقسیم کرد. با اینکه تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال در تمام بازارهای مالی مرسوم است ولی تحلیل آن چین تنها به بازار رمزارزها محدود می‌شود. به طور خلاصه، در تحلیل تکنیکال از روی نمودار قیمت یک ارز دیجیتال، قیمت آینده‌ی آن پیش‌بینی می‌شود. در حالی که در تحلیل فاندامنتال کاری با تاریخچه‌ی قیمت یک رمزارز نداریم و هدف بررسی داده‌ها و اطلاعات جانبی پیرامون آن ارز دیجیتال است. در تحلیل آن چین یا درون‌زنجیره‌ای نیز از داده‌های ثبت شده در بلاک چین که برای عموم مردم قابل مشاهده است، استفاده می‌شود و می‌توان اطلاعات ارزشمندی از آن دریافت کرد.
 

بالا