ارز دیجیتال

سیستم مدیریت محتوا چیست؟

1401/11/10 0

یکی از مهمترین بخش های یک کسب و کار اینترنتی، داشتن یک وبسایت مناسب و متناسب با کسب و کار است. یکی از مهمترین بخش های یک وبسایت هم مدیریت محتوا است. شما پس از طراحی سایت خود نیاز به یک سیستم مدیریت محتوا برای مدیریت محتوایی که قرار است در سایت قرار گیرد دارید. سیستم های مدیریت محتوای مختلفی وجود دارد که میتواند شما را در طراحی و تولید متحوا یاری کند. در این مقاله قصد داریم شما را با سیستم های مدیریت محتوا، انواع سیستم های مدیریت محتوا، کاربرد آنها، معایب و مزیت های استفاده از آنها و بسیاری مطالب دیگر در این حوزه آشنا کنیم. 

سیستم مدیریت محتوا چیست :

سیستم مدیریت محتوا یا به اختصار CMS(Content Management System) یک سیستم تحت وب برای مدیریت محتوای سایت شماست. ابزاری برای ایجاد هر گونه تغییر در سایت مثل انتشار، حذف، ویرایش، و غیره. با استفاده از این سیستم شما قادر خواهید بود علاوه بر تولید محتوا برای سایت خود، بتوانید سایت خود را از صفر تا صد بدون داشتن هیچ گونه دانش در زمینه برنامه نویسی طراحی کنید. ما برای مدیریت سایت به یک بخش مدیریت یا ادمین پنل نیاز داریم. بعضی سایت ها به خاطر برخی محدودیت های مالی و عدم داشتن دانش کافی در زمینه برنامه نویسی این بخض هستند. برای مدیریت این سایت ها سیستم های مدیریت محتوا وارد عمل میشوند.

انواع سیستم های مدیریت محتوا :

انواع مختلفی از سیستم های مدیریت محتوا در دسترس است که در ادامه به برخی از اصلی ترین انوع آنها اشاره می شود.

•    سیستم های مدیریت محتوای متن باز 
به سیستم های مدیریت محتوایی گفته میشود که متن باز هستند به این معنی که کدهای آنها برای عموم در دسترس است و دست کاربر برای ایجاد هرگونه تغییر و توسعه باز است. و میتواند با ایجاد تغییرات در کدها سایت خود را شخصی سازی کند.

•    سیستم های مدیریت محتوای اشتراکی
عملکرد این سیستم ها مشابه سیستم های تولید محتوای متن باز است با این تفاوت که برای دسترسی به کدها و ایجاد تغییرات و شخصی سازی باید از سرویس دهنده خدمات اشتراک تهیه کنید.

•    سیستم های مدیریت محتوای اختصاصی
این نوع از سیستم های مدیریت محتوا به صورت اختصاصی برای یک شرکت و یا سازمان و صرفا برای برطرف کردن نیازهای همان شرکت مورد استفاده قرار میگیرد. این نوع سیستم های مدیریتی اختصاصی است بوده و فقط در اختیار صاحب سایت می باشد. گستردگی امکان ایجاد تغییرات در این نوع از سیستم های مدیریت محتوا بالاست و دست کاربر برای شخصی سازی سایت بازتر است. معمولا از این نوع سیستم ها در زمینه های حرفه ای استفاده میشود. در کنار مزیت های استفاده از این نوع سیستم های تولید محتوا، هزینه طراحی، راه اندازی و نگهداری آن را هم باید در نظر گرفت.

آشنایی با سیستم های مدیریت محتوا :

پس از آشنایی با عملکرد و نواع سیستم های مدیریت محتوا حالا نوبت به آشنایی با تعدادی از این سیستم ها که محبوبیت زیادی در دنیا و در بین طراحان و صاحبان سایت دارند، میرسد. 

•    وردپرس 
یکی از نام آشناترین سیستم های مدیریت محتوا در دنیا وردپرس است. وردپرس برای اولین بار در سال 2003 توسط مت مولنوگ طراحی و به دنیا عرضه شد. وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای متن باز است که به کاربر اجازه میدهد با دسترسی به قسمت های مختلف، سایت خود را شخصی سازی کند. در ابتدا از وردپرس برای وبلاگ نویسی و کارهای پیش پا افتاده استفاده می شد، ولی امروز به لطفا متن باز بودن این سیستم مدیریت محتوا، اعمال آپدیت ها و تغییرات اساسی و دسترسی به دنیایی از پلاگین ها، وردپرس تبدیل به یک سیستم مدیریت محتوای تمام عیار برای طراحی صفر تا صد انواع مختلفی از سایت ها و مدیریت آنها شده است.

•    جوملا
یکی دیگر از CMS های قدرتمند در دنیا جولاست که برای اولین بار در سال 2001 و توسط گروهی از مهندسان و طراحان سایت در استرالیا راه اندازی و به دنیا معرفی شد. جوملا هم مانند وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا متن باز است که در پایه زبان برنامه نویسی PHP توسعه راه اندازی شده است. سیستم مدیریت جوملا از معمار MVC استفاده میکند و در طراحی انواع مختلف سایت ها مثل سایت های فروشگاهی، سایت های خبری و تبلیغاتی و غیره انعطاف پذیری بالایی دارد.

•    دروپال
در بین سیستم های مدیریت محتوا در دنیا، از نظر محبوبیت مقام سوم به دروپال میرسد. یکی دیگر از سیستم های مدیریت محتوا متن باز که در کنار سیستم های مدیریتی مثل وردپرس و جولا خوش درخشیده. از نقاط قوت این CMS میتوان به امنیت بالا، پشتیبانی از قالب ها و ماژول های گوناگون، متن باز و رایگان بودن آن اشاره کرد.

مزیت های استفاده از سیستم های مدیریت محتوا:

با استفاده از سیستم های مدیریت محتوا شما میتوانید به راحتی و بدون داشتن دانش برنامه نویسی اقدام به طراحی صفر تا صد سایت خود کنید. و محتوای درون سایت خود را مدیریت کنید. در سیستم های مدیریت محتوا یک سری ابزارهای آماده برای انجام کار خود در اختیار خواهید داشت و به لطف انعطاف پذیری بالا در این نوع سیستم ها شما به راحتی قادر به ایجاد تغییرات و شخصی سازی قالب و امکانات سایت خود خواهید بود. 

معایب استفاده از سیستم های مدیریت محتوا :

به علت ارائه یک قالبی کلی و پیشفرض و استفاده از پلاگین ها و قالب های از پیش طراحی شده، میتوان گفت دامنه ایجاد تغییرات بر روی سایت در سیستم های مدیریت محتوا پایین است. و کاربر برای ایجاد تغییرات و شخصی سازی ها محدودیت دارد. از طرفی استفاده از پلاگین های متعدد در بلند مدت باعث کندی و ناکارآمدی در این سیستم ها میشود.

نتیجه گیری :

یکی از راحترین روش های برای طراحی، راه اندازی و مدیریت سایت استفاده از سیستم های مدیریت محتواست. شما با آموزش های لازم در این زمینه در کوتاه مدت می توانید، خود شروع به طراحی و مدیریت سایت کسب و کار خود کنید. سیستم های مدیریت محتوا به شما این امکان را میدهند که بدون داشتن دانش برنامه نویسی و درگیر شدن با کدها اقدام به طراحی سایت و مدیریت آن کنید. برای طراحی سایت های مقدماتی و نزدیک به پیشرفته میتوان گفت که وردپرس گزینه مناسبی است. ولی از طرفی هم باید در نظر داشت که برای داشتن یک سایت حرفه برای کسب و کار خود لازم است اقدام به استفاده از سیستم های مدیریت محتوا اختصاصی کنید.

بالا