ارز دیجیتال

معماری mvc در php چیست؟

1402/11/24 0

MVC چیست؟ این سوال یکی از پرتکرار‌ترین سوالات در دنیای برنامه نویسی و طراحی سایت است. زیرا زمانی که پا به دنیای برنامه نویسی می‌گذارید، قطعا اصطلاحات زیادی به گوش شما خواهد خورد که یکی از رایج‌ترین آن‌ها که در میان برنامه نویسان استفاده می‌شود، MVC است. بنابراین در این مطلب قصد داریم شما را با این اصلاح به صورت کامل و با زبانی ساده آشنا کنیم. پس اگر می‌خواهید بدانید MVC چیست و چه کاربردی در توسعه نرم افزارها دارد، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

چرا باید mvc رو یاد بگیریم؟

ببینید معماری mvc یک ساختار یک الگو و یک استاندارد جهانی برای مدیریت پروژه های برنامه نویسی هست و فقط هم مختص زبان php نیست بقیه زبان های برنامه نویسی هم طبق الگو و معماری mvc میتونن استفاده بشن. و ما از معماری mvc در پروژه هامون استفاده میکنیم تا کارمون راحت تر و سازمان یافته تر بشه.

یادگیری mvc چجوریه؟

شمایی که میخوای معماری mvc رو یادبگیری حتما قبلا مبحث شی گرایی و مبحث برنامه نویسی فانکشنال رو یادگرفتی اما تفاوتی که در یادگیری معماری سه لایه mvc با مباحث قبلی داره اینه که شما نیاز نیست مثل مباحث شی گرایی یا فانکشنال بیاید یک سری کدها و سینتکس های جدید از php یادبگیری و بعد برید سراغ مبحث اصلی! نه! در واقع شما هرآنچه که از کدنویسی php لازمه رو قبلا یادگرفتید و در معماری mvc فقط قراره که ساختار مدیریت پروژتون عوض بشه. و اونم در جهت راحت تر شدن و سازمان یافته تر شدن پروژمون. درست شد؟ 

چرا آموزش php mvc مهم است؟

چرا آموزش php mvc مهم است؟ وقتی سری به سایت های آگهی استخدامی برنامه نویسی میزنیم میبینیم اکثر شرکت ها دنبال برنامه نویس هایی هستند که به معماری mvc مسلط هستندچرا؟ با توجه به اینکه معماری mvc یک الگو و استاندارد شناخته شده جهانی برای پروژه های برنامه نویسی محسوب میشود، شما براحتی بتوانید با پروژه های جاری شرکت ارتباط برقرار کنید و کار خود را شروع کنید یا اگر به هر دلیلی برنامه نویس پروژه را نیمه تمام رها کرد پروژه روی زمین نماند و یک برنامه نویس دیگر براحتی پروژه را ادامه دهد بدون اینکه مشکل خاصی پیش بیاید. درصورتی که اگر از معماری mvc استفاده نمیشد قطعا این مورد امکان پذیر نبود چرا که هر برنامه نویسی سبک و سلیقه خاص خودش را در برنامه نویسی دارد بنابراین در اینجور موارد پروژه به یک شخص خاص وابسته میشود و این ریسک بزرگی برای کار فرمایان و مدیران محسوب میشود.

نتیجه گیری:
در این مقاله آموزش کامل MVC در PHP ارائه شد. برای درک کامل کارکرد و استفاده از الگوی MVC در PHP یک فریم‌ورک MVC از ابتدا توسعه داده شد. در ابتدا برخی مقدمات مورد نیاز برای آموزش کامل MVC در PHP بیان شد و سپس مراحل توسعه فریم‌ورک MVC در PHP به ترتیب آموزش داده شدند. ساختار آدرس‌دهی با الگوی MVC، ساختار پوشه‌ها، پیکربندی آپاچی با ‎.‎htaccess، پیکربندی فایل index.php و‌ مسیریابی تنها بخش‌هایی از روند آموزش کامل MVC در PHP هستند که در این مقاله به آن‌ها پرداخته شده است. در پایان نیز دوره‌های آموزشی مرتبط با توسعه وب به روش MVC PHP معرفی شدند.
 

بالا