ارز دیجیتال

حد سود و ضرر چیست؟

1401/12/23 0

اگر به حوزه‌های مالی، خصوصا ارز دیجیتال و تحلیل تکنیکال علاقمند هستید ممکن است اصطلاحات حد سود و حد ضرر را شنیده باشید. حد سود و ضرر به شما کمک خواهد کرد تا نقاط مناسب برای ورود و خروج به معاملات را بیابید. یکی از تفاوت‌های اصلی معامله‌گران حرفه‌ای با افراد مبتدی، مشخص کردن حد سود و ضرر‌ برای هر معامله و پایبند بودن به آن است. موارد متعددی دیده شده که افراد مبتدی علی رغم تعیین حد سود و ضرر‌، به آن پایبند نیستند که این موضوع گاهی موجب می‌شود با ضرر‌ و زیان بسیاری روبرو شوند. همینطور به کمک حد‌ سود و ضرر‌ می‌توانید نسبت ریسک به ریوارد را محاسبه کرده و تا به کمک آن موقعیت‌های معاملاتی خود را بهتر اولویت‌بندی کنید. با توجه به اهمیت این موضوع، در ادامه به بررسی مفاهیم ذکر شده می‌پردازیم.

حد ضرر چیست؟

نوسانات قیمتی در بازار و تصمیم‌گیری صحیح و به‌موقع برای خروج از موقعیت سرمایه‌گذاری یا ادامه آن، همواره یکی از دغدغه-‌های اصلی سرمایه¬‌گذاران بوده است. بطور کلی می توان گفت تعریف حد ضرر یعنی بازه ای از قیمت که شما انتخاب می کنید تا معاملات ضررده بسته شوند تا از ضرر بیشتر جلوگیری کنید. بطور کلی باید اذعان کرد که حد ضرر در معاملات بسیار ضروری بوده و جز اصلی معاملات در بازارهای مالی می باشد. بطور کلی در تمام استراتژی های معاملاتی سودده در بازار های مالی شما باید مقدار ریسک و حد ضرر را محاسبه کنید.

حد سود چیست؟

قبل از پرداختن به نحوه محاسبه حد سود و ضرر، لازم است تعریف این دو مفهوم را مرور کنیم. فرض کنید روی قیمت بیست هزار دلار یک بیت کوین می‌خرید. پس از خرید شما قیمت بیت کوین افزایش پیدا می‌کند. سؤال اساسی این است که تا چه زمانی قصد دارید بیت کوین را نگه دارید؟ حتی اگر با پرقدرت‌ترین روند صعودی بیت کوین نیز سروکار داشته باشید، بالاخره جایی این روند به پایان می‌رسد. اساساً در بازارهای مالی نه روندهای صعودی پایدارند و نه دوره‌های نزولی پایدار می‌مانند؛ بنابراین، باید تصمیم بگیرید که در چه محدوده قیمتی برای فروش بیت کوین اقدام کنید.

مزایا و معایب استفاده از حد سود و زیان :

برای هیچ کس امکان پذیر نیس که شبانه روز پای سیستم باشه و نمودارهای قیمت رو بررسی کنه، چرا که هر انسانی امکان داره به خاطر خستگی یا مشکلات فنی و حتی احساسات و حس شک و تردید تو معاملات خودش خطا کنه، که به معامله لطمه های جبران ناپذیری وارد میکنه، که با در نظر گرفتن این عوامل تعیین حد سود و زیان استرس و نگرانی تریدر رو کاهش میده و باعث میشه یک معامله بدون ریسک داشته باشه. همونطور که گفتیم با تعیین حد سود و زیان ریسک معامله پایین میاد، حالا چجوری میشه که ریسک معامله رو به پایین ترین سطح خودش برسونیم. شما در نظر بگیرین که تو بازار قیمت ها به صورت ناگهانی نواسان داشته باشه و سیر سعودی خیلی سریع نزول کنه، در این شرایط با تعیین حد سود و حد ضرر وقتی نقطه حد سود و نقطه حد ضرر به نقطعه سربه سر میرسه میتونه ترید رو به یک معامله بدون ریسک تبدیل کنه. همچنین با خروج بخشی از سرمایه، میتونید ریسک باز گذاشتن کل معامه رو کاهش بدید.

نتیجه گیری :
در این مقاله حد سود و ضرر تعریف شد و مزایای استفاده از آن بیان شد. یکی از مهمترین دلیل‌ها برای استفاده از حد سود و ضرر، کنترل ریسک معاملات می‌باشد. در واقع با توجه به ماهیت تصادفی حرکت قیمت‌ها، تنها ابزاری که در دست معامله‌گر است که بتواند از سودها بهره ببرد و ضررها را کاهش دهد تعیین حد سود و ضرر می‌باشد. تعیین میزان حجم ورود به معاملات و تعیین حدسود و ضرر بستگی به استراتژی معاملاتی و میزان ریسک پذیری معامله‌گر دارد اما در حالت کلی روش‌هایی مبتنی بر ابزار تکنیکال و تابلوخوانی وجود دارد که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد.


 

بالا