ارز دیجیتال

اندیکاتور RSI در تحلیل تکنیکال چیست؟

1402/09/27 0

اندیکاتور RSI که با نام شاخص قدرت نسبی (Relative Strength Index) هم شناخته می‌شود، یکی از ابزارهای مهم تحلیل تکنیکال و یکی از مهم‌ترین اندیکاتورهای این روش تحلیلی به شمار می‌رود. بسیاری از معامله‌گران بازار سرمایه، برای شناسایی قدرت یا ضعف روند قیمتی یک سهم، اندیکاتور RSI را به کار می‌گیرند و به وسیله آن سیگنال‌هایی برای خرید و فروش دریافت می‌کنند. در این مقاله به اندیکاتور RSI و کاربردهای آن می‌پردازیم.

RSI چیست؟

 RSI مخفف عبارت Relative Strength Index به معنای شاخص قدرت نسبی است که توسط ولز وایلدر ابداع و در کتاب «مفاهیم جدید در سامانه‌های معاملاتی تکنیکال» معرفی شد. اندیکاتور RSI شاخصی است که با نوسان بین دو عدد صفر و صد اطلاعات مفیدی را در مورد روند معاملات، محدوده‌های اشباع خرید و فروش و … به ما می‌دهد. زمانی که شاخص بر روی عدد ۷۰ یا بالاتر از آن قرار می‌گیرد، ما به محدوده اشباع خرید رسیده‌ایم. در این حالت انتظار می‌رود که شاهد یک برگشت در روند قیمت و یا اصلاح باشیم. به همین صورت زمانی که شاخص به محدوده ۳۰ کاهش می‌یابد اشباع فروش اتفاق افتاده و انتظاراتی مثل حالت قبلی خواهیم داشت. این پایه‌ای ترین و ابتدایی‌ترین کاربرد اندیکاتور RSI برای ما خواهد بود.

اندیکاتور RSI

کاربرد اندیکاتور rsi

همانطور که گفتـه شد، این اندیکاتور بین دو سطح ٠ و ١٠٠ در نوسان است. در این بین، دو سطح کلیدی ٣٠ و ٧٠ را به ترتیب به عنوان سطوح اشباع فروش و اشباع خرید می‌نامند. به این معنی که هرگاه مقدار RSI از عدد ٣٠ کمتر شود به این معنی است که شاهد فروش‌های افراطی در بازار هستیم و لذا امکان کاهش فشار فروش و صعود قیمت وجود دارد. برعکس، عبور RSI از سطح ٧٠ به سمت بالا به معنی انجام خریدهای افراطی در بازار بود‌ه که در نهایت این خریدها ممکن است هر لحظه به پایان رسید‌ه و شاهد نزول قیمت باشیم. نکته‌ای که در مورد RSI باید به آن توجه نمود این است که ممکن است خروج RSI از مناطق اشباع، بدون افت یا صعود قیمت و فقط با نوسان قیمتی صورت بگیرد. از کاربردهای اندیکاتور rsi پیش‌بینی روند بوسیله واگرایی‌ها، تشخصی کف و سقف‌های قیمتی با  واگرایی یا Divergence مثبت و منفی، تشخیص حمایت‌ها و مقاومت‌ها و تشخیص قدرت روند است. همچنین ترکیب RSI با سایر ابزارهای تحلیل تکنیکال نیز ابزاری مناسب جهت تحلیل محسوب می‌شود.

نتیجه گیری:
شاخص قدرت نسبی یکی از ابزارهای فنی در تحلیل شرایط فنی بازار است که توسط بسیاری از سرمایه‌گذاران به کار می‌رود تا درک بهتری از محیط و روند قیمت‌ها داشتـه باشند. اندیـکاتور قدرت نسبی (RSI) یک شاخص حرکتی است که مقدار تغییرات اخیر قیمت را اندازه‌گیری می‌کند تا شرایط اشباع خرید یا اشباع فروش را در قیمت یک سهام یا دیگر ابزارهای مالی بررسی کند. در حقیقت، RSI به‌عنوان یک نوسانگر نمایش داد‌ه می‌شود (گراف خطی که بین دو حد حرکت می‌کند) و می‌تواند بین صفر تا ۱۰۰ نوسان داشتـه باشد. این اندیکاتور در ابتدا توسط J. Welles  توسعه داد‌ه شد و در کتاب مفاهیم جدید در سیستم‌های معاملاتی تکنیکال معرفی شد‌ه است.
 

بالا