اجازه بدین که موضوع این مقاله را با طرح یک سوال آغاز کنیم. فرض کنید که سایت شما که در حال فعالیت در آن هستید روزانه بیش از هزاران آی پی بازدید کننده دارد و از طرفی دیگه برای افزایش فروش و بازدید، اقدام به درج تبلیغات در سایتها، شبکههای اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و… کردید. حالا شما باید از کجا متوجه بشید که هر کدوم از این تبلیغات چه تعداد کلیک خوردن و بازدیدکننده برای شما فرستادن؟ از کجا باید بدانید کمپینی که برای فروش لباس تابستانه راهاندازی کردید در طول این سه ماه چقدر کلیک خورده و چه مقدار از این کلیکها منجر به خرید شده؟ برای دونستن این آمار استفاده از لینک UTM بهترین گزینه است که به سادگی میتوانید آمار را زیر نظر بگیرید. طرز استفاده و ساخت این لینک ها بسیار ساده است و به همین خاطر پیشنهاد میدیم موقع استفاده از کمپین های تبلیغاتی یا معرفی سایت خود از طریق شبکه های اجتماعی، از این نوع لینک ها استفاده کنید. این موضوع بر سئو سایت شما هم میتواند تاثیر خوبی داشته باشد.
قطعا اولین سوالی که ذهن شما رو هم به خودش مشغول کرده، چیستی لینک های UTM هستش. اجازه بدین با یک مثال کاربردی این موضوع رو بررسی کنیم تا بهتر متوجه منظور ما بشید. فرض کنین شما صاحب یک فروشگاه اینترنتی در زمینه پوشاک هستید و میخواید یک کمپین تبلیغاتی برای جذب مشتری های بیشتر راه بندازید. برای رسیدن به این هدف ممکنه از رپورتاژ آگهی، تبلغات بنری، اینفلوئنسرهای معروف و یا تبلیغات گوگل استفاده کنید. در این مثال مخاطب ها از طریق روش های مختلفی وارد سایت شما میشن و محصولات مختلفی رو از شما خریداری میکنن؛ اما از کجا میشه متوجه شد که کدوم یک از این مسیرها، مخاطب و مشتری بیشتری را برای سایت به همراه داشته. اگر از لینک های عادی استفاده کرده باشید، تا آخر عمر متوجه این موضوع نمیشید اما لینک UTM به شما کمک میکنه آمار و ارقام دقیقی را برای هر کدام از این مسیرها داشته باشید. عبارت UTM که مخفف شده Urchin Tracking Module و به معنی ماژول پیگیری اورچین هستش. اگه بخوایم خیلی ساده در مورد لینک UTM صحبت کنیم، لینک هایی هستن که 5 پارامتر به آخر آن ها اضافه شده و به این ترتیب میتونیم با استفاده از آن ها اطلاعات دقیقی را ثبت و ضبط کنیم. مهمترین مزیتی که استفاده از لینک UTM برای شما ایجاد میکنه، ارزیابی روش های تبلیغاتی و تاثیر آن ها بر میزان فروش و جذب مخاطب هستش. برای مثال اگه لینکی که برای اینستاگرام اختصاص داده باشید در مقایسه با لینک رپورتاژ آگهی مخاطب و خریدارهای بیشتری رو برای شما فراهم کرده باشه، قطعا در کمپین های بعدی منابع و هزینه بیشتری را به تبلیغ در اینستاگرم اختصاص خواهید داد.
همانطور که گفتیم UTM با اضافه کردن ۵ بخش به قسمت آخر لینکهای URL بدست میآید. سه قسمت اصلی لینک UTM عبارت اند از: utm_source، utm_medium و utm-campain که اجباری هستند و در هر لینک UTM باید وجود داشته باشند.
دو قسمت utm_content و utm_term دو بخش اختیاری هستند و در صورتی که مقداری برای آنها قرار ندهید، مشکلی برای لینک UTM ایجاد نمیشود؛ اما برای کسب اطلاعات بیشتر و تجزیه و تحلیل راحتتر به شما پیشنهاد میکنیم که این دو بخش را نیز حتما در لینک UTM قرار دهید. در ادامه به معرفی هر یک از این پنج بخش میپردازیم.
این پارامتر نشان دهنده منبع ورودی لینک UTM است. به عنوان مثال؛ اگر لینک تبلیغاتی را در توییتر قرار میدهید؛ مقدار این پارامتر را باید برابر twitter بگذارید.
این پارامتر نشان دهنده شکل تبلیغاتی است که استفاده میکنیم. به عنوان مثال اگر یک بنر تبلیغاتی در سایتی طراحی کردهاید، باید مقدار این پارامتر را برابر banner قرار دهید و یا زمانی که از تبلیغات کلیکی استفاده میکنید، میتوانید مقدار این پارامتر را برابر cpc قرار دهید.
این پارامتر نوع کمپین تبلیغاتی شما را نشان میدهد. به عنوان مثال اگر بنر تبلیغاتی شما مربوط به فروش عیدانه باشد، میتوانید مقدار این پارامتر را برابر new-year قرار دهید.
این پارامتر برای مقایسه نوع تبلیغاتی که به لینک مشخصی انجام میدهید، استفاده میشود. به عنوان مثال؛ برای صفحه محصولات وبسایت خود از دو نوع بنر استفاده میکنید؛ بنر A که در بالای وبسایت قرار میگیرد و بنر B که در حاشیه صفحات قرار میگیرد.
با کمک این پارامتر میتوانید متوجه شوید که کاربران با جستوجوی چه عبارتی وارد وبسایت شما شده اند. این پارامتر مخصوص زمانی است که از Google AdWords استفاده میکنید؛ به عنوان مثال اگر کاربر با جستوجوی عبارت «اجاره هتل» وارد وبسایت شما شود، شما میتوانید این مقدار را برابر hotel booking قرار دهید. نکتهای که هنگام قرار دادن مقدارها برای پارامترهای UTM لینک باید به آن توجه کنید این است که از اسامی واضح و روشنی استفاده کنید تا به راحتی منظور شما را برساند؛ همچنین سعی کنید اسامی انتخابی کوتاه باشد تا لینک شما را طولانی نکند.
جمع بندی:
بررسی میزان تاثیر کمپینهای مختلف تبلیغاتی، یکی از بخشهای مهم بازاریابی دیجیتال است. به کمک این اطلاعات میتوانید استراتژیهای آیندهی کسبوکار خود را بچینید؛ اما مشکلی که پیش میآید این است که نمیتوان متوجه شد که دقیقا چه تعداد از ترافیک ورودی به وبسایت مربوط به کدام کمپین تبلیغاتی است. اینجاست که اهمیت استفاده از لینکهای UTM نمایان میشود. لینک یو تی ام، بخشهایی است که به انتهای لینک URL اضافه میشود و میتواند اطلاعات دقیقتری در رابطه با ترافیک ورودی وبسایت به ما بدهد. این اطلاعات را میتوانید در گوگل آنالیتکس مشاهده و تحلیل کنید. ساخت لینک UTM کار دشواری نیست و تنها با اضافه کردن چند بخش به انتهای لینک URL صورت میپذیرد. با این حال ابزارهای آنلاینی نیز وجود دارند که به کمک آنها میتوانید این لینکها را به راحتی بسازید.