ارز دیجیتال

بک اند کار در طراحی سایت چیست و چگونه کار میکند

1403/02/03 0

ما در این مقاله در مورد بک اند کار در طراحی سایت بحث خواهیم کرد. اگر به تازگی وارد دنیای برنامه نویسی شده اید شاید با این اصطلاحات اشنا نباشید. توسعه Back-end بر قسمت پشت صحنه وب سایت ها و برنامه ها تمرکز دارد. این توسعه دهندگان روی کد سمت سرور کار می کنند که به یک وب سایت یا برنامه اجازه عملکرد می دهد. این شامل راه‌اندازی پایگاه‌های داده برای ذخیره داده‌ها، نوشتن کد سمت سرور به زبان‌هایی مانند PHP یا Python و توسعه رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی (API) برای سایر سیستم‌ها برای اتصال است. بک اند به معنای درگیر شدن در ایجاد نرم افزار سمت سرور، با تاکید بر جنبه هایی است که در یک وب سایت قابل مشاهده نیستند.

Back-End چگونه کار می کند؟

بک اند قسمت پشتی مانند موتور نامرئی است که یک وب سایت یا برنامه را در پشت صحنه نیرو می دهد. هنگامی که یک کاربر با قسمت جلویی در تعامل است، آنچه در پشت پرده ها اتفاق می افتد به شرح زیر است:
ابتدا درخواست آنها برای یک کار خاص به سرور ارسال می شود. به کلیک روی یک دکمه برای بارگیری داده های جدید فکر کنید. سپس، کار واقعی شروع می شود. قسمت پشتی برای برآورده کردن این درخواست وارد عمل می شود. این کار با استفاده از زبان های برنامه نویسی مانند PHP یا Python پردازش می کند. این می تواند به معنای اجرای محاسبات، پرس و جو از پایگاه داده یا راه اندازی سایر اقدامات باشد. پایگاه های داده جایی هستند که تمام اطلاعات سایت یا برنامه در آن زندگی می کنند. قسمت پشتی با پایگاه داده صحبت می کند تا داده های کاربر را در صورت درخواست بازیابی، به روز رسانی یا ذخیره کند. باید این کار را ایمن انجام دهد تا هکرها نتوانند به موارد خصوصی دسترسی داشته باشند. پس از تکمیل پردازش، سیستم پاسخی را برای کاربر ایجاد می‌کند و معمولاً آن را به صورت HTML برای صفحات وب یا JSON برای برنامه‌های تلفن همراه قالب‌بندی می‌کند. سپس سرور پاسخ را به قسمت جلویی ارسال می کند. در پشت صحنه، بک‌اند نیز مراقب امنیت است. پروتکل ها و سیستم های ورود به سیستم را پیاده سازی می کند تا اطمینان حاصل شود که افراد می توانند به مناطق مناسب دسترسی داشته باشند. همچنین بخش های مختلف سیستم کامل را از طریق API به هم متصل می کند. معماری قسمت پشتی تضمین می‌کند که با پیوستن کاربران بیشتر، همه چیز به طور موثر اجرا شود. این اجازه می دهد تا اجزای سازنده بدون اختلال بزرگ شوند تا وب سایت یا برنامه به خوبی اجرا شود. بنابراین، به طور خلاصه، قسمت پشتی نیروی نامرئی است که باعث می شود قسمت های قابل مشاهده برای کاربران در قسمت جلویی کار کنند. در حال انجام کارهای سنگین دیجیتالی پشت پرده است.

چرا Back-End مهم است؟

ممکن است قسمت پشتی برای کاربران قابل مشاهده نباشد، اما به طور قابل توجهی بر تعامل آنها با یک سایت تأثیر می گذارد. در هسته خود، قسمت پشتی به وب سایت ها اجازه می دهد تا پویا، ایمن و کاربردی باشند. بدون توسعه وب بک‌اند مناسب، یک سایت می‌تواند راکد، ناامن و فاقد ویژگی‌های اساسی باشد.
تجربه کاربر با یک back-end قوی به طور قابل توجهی بهبود می یابد. چیزهایی مانند توصیه های شخصی، نتایج جستجو، و نمایه های حساب بدون عملکرد پشتیبان امکان پذیر نیست. کاربران از وب سایت هایی انتظار دارند که به اقدامات آنها هوشمندانه پاسخ دهند. یک بک اند این امکان را از طریق ذخیره سازی داده ها، بازیابی و تولید صفحه پویا فراهم می کند. همچنین عملکرد را افزایش می دهد. فرم‌ها، ورود به سیستم، پرداخت‌ها و سایر وظایف اصلی وب‌سایت نیاز به پردازش سمت سرور دارند که کد فرانت‌اند به تنهایی قادر به ارائه آن نیست. جریان‌های پرداخت، ویژگی‌های برنامه، و آپلود/دانلود محتوا برای عملکرد صحیح به اسکریپت‌های پشتیبان نیاز دارند. سایتی که محدود به کدهای فرانت اند باشد، عملکرد کمی فراتر از صفحات استاتیک خواهد داشت. امنیت یکی دیگر از عوامل مهم است. بدون پشتوانه ایمن، سایت ها در برابر هکرها و نقض داده ها آسیب پذیر هستند. کاربران انتظار دارند اطلاعات شخصی، ورود به سیستم و تراکنش های مالی آنها محافظت شود. این بستگی به احراز هویت، رمزگذاری و اعتبار سنجی پشت صحنه دارد. این امکان عملکردهای اصلی مانند ورود، تراکنش ها و فرم ها را فراهم می کند. و داده های کاربر و امنیت سایت را دست نخورده نگه می دارد. همه اینها به میزان قابل توجهی به رضایت کاربر و اهداف تجاری کمک می کند. بک‌اند سایت‌ها را بسیار قوی‌تر و کاربرپسندتر از کد فرانت‌اند به تنهایی می‌کند.

نتیجه گیری
توسعه بک اند بر روی اجزای سمت سرور متمرکز می شود که توسط کاربران دیده نمی شوند. این شامل منطق برنامه نویسی، پایگاه های داده، API ها، امنیت و سایر عملیات های پشت صحنه مورد نیاز برای تقویت عملکرد یک وب سایت یا برنامه است. زبان هایی که معمولا در توسعه Back-end استفاده می شوند عبارتند از PHP، Python، Ruby و Java. توسعه Back-endبک اند نقش اساسی و متمایز در ساخت وب سایت ها و برنامه های کاربردی مدرن ایفا می کند. معماری سیستم برای اهداف مختلف به اجزای جلویی و انتهایی تقسیم می شود. رایج ترین آنها در نرم افزار و توسعه وب برای تجزیه پروژه ها از نظر مهارت های مورد نیاز است. یک پروژه معمولا توسط متخصصانی مانند طراحان وب انجام می شود در حالی که قسمت سمت سرور توسط مهندسان و توسعه دهندگان بک اند انجام می شود.

    
 

بالا