ارز دیجیتال

همبستگی بیت کوین چیست؟

1402/02/27 0

مفهوم همبستگی (Correlation) یکی از مفاهیم مهم در تمامی بازارهای مالی و تحلیل تکنیکال می باشد، به طوری که معامله گران در انواع بازارهای مالی باید شناخت خوبی از آن داشته باشند زیرا علاوه بر درک بهتر تغییرات قیمت در نمودارهای گوناگون، می توانند درباره انتخاب نمودارهای مختلف و معامله روی آنها انتخاب هوشمندانه تری داشته باشند. اهمیت این مفهوم به اندازه ای می باشد که گاهی باعث صعودی یا نزولی شدن قیمت و ارزش یک شاخص، ارز و دارایی می شود و یا این که تاثیر بسیاری بر روی صعودی یا نزولی بودن یک ارز، شاخص و یا دارایی بگذارد. 

همبستگی بیت کوین چیست؟

به‌صورت کلی، یک معامله‌گر که در حال یادگیری مفاهیم مربوط به تحلیل تکنیکال بازارهای مالی همچون فارکس، ارزها و… و همچنین مباحث بنیادی مربوط به این بازارها است، باید بدانند در کلیه بازارهای مالی مانند جفت ارزها، شاخص‌ها، ارزها و… مفهوم مهمی وجود دارد که آن را هم‌بستگی بازار (Correlation) می‌نامند. درحقیقت این مفهوم به‌قدری مهم است که گاهی سبب می‌شود قیمت و ارزش یک شاخص، ارز یا دارایی، صعودی یا نزولی شده یا روی صعودی یا نزولی بودن یک شاخص، ارز یا دارایی دیگر نیز تأثیرگذار باشد. اساساً نسبت هم‌بستگی در بازارهای مالی معمولاً با یک عدد در بازه -۱ تا ۱، یا به‌صورت درصدی نمایش داده می‌شود. برای درک بهتر این مفهوم تصور کنید میزان هم‌بستگی ۲ ارز را محاسبه کرده و اعلام می‌کنند این رقم هشت دهم است. همان‌طور که مشخص است، هشت دهم یک رقم مثبت است؛ از این‌رو زمانی که ارز اول در روندی صعودی قرار بگیرد، احتمال بالایی وجود دارد که ارز دوم نیز در روندی صعودی قرار بگیرد. این موضوع از این ‌جهت است که میزان هم‌بستگی این دو ارز براساس آمار ارائه‌شده مثبت بوده و این عدد مثبت نیز رقم نسبتاً بالایی است. برای مثال اگر نمودار قیمتی بیت کوین و اتریوم را بررسی کنند، متوجه خواهید شد به‌طور معمول، وقتی‌ نمودار بیت کوین مثبت باشد، نمودار اتریوم نیز روندی صعودی خواهد داشت؛ درنتیجه این موضوع بیانگر این است که این دو ارز دیجیتال با یکدیگر هم‌بستگی مثبتی دارند. از طرفی اساساً زمانی که هم‌بستگی دو ارز یا دارایی، مثبت 1 یا ۱۰۰% باشد، بدین معناست که نمودار قیمتی ارز یا دارایی دوم، دقیقاً عملکردی مشابه با نمودار رمز ارز یا دارایی اول خواهد داشت. برای درک بهتر این نکته تصور کنید نسبت هم‌بستگی دو ارز عددی نزدیک به صفر است؛ درواقع این رقم بیانگر این است که روندهای حرکتی ارز اول، چندان ارتباطی با روندهای حرکتی ارز دوم نداشته و هرکدام از این دارایی‌های دیجیتال می‌توانند رفتار متفاوتی از یکدیگر بروز دهند. درنتیجه اگر هم‌بستگی دو ارز، شاخص یا دارایی، عددی منفی باشد، نمودار قیمتی این دو دارای عملکردی معکوس یکدیگر خواهد بود. حال اینکه هرچه این رقم به عدد منهای 1 نزدیک‌تر باشد، عملکرد معکوس این دو نیز با احتمال بالاتری اتفاق خواهد افتاد. علاوه بر این، در انتهای آپریل 2022 (فروردین ماه 1401)، شاخص دلار (DXY) با ارز بیت کوین هم‌بستگی منفی، بیت کوین با بازار بورس آمریکا (S&P 500) هم‌بستگی مثبت و ارزهای دیجیتال بیت کوین و اتریوم نیز با هم هم‌بستگی مثبت دارند؛ برای ‌مثال زمانی که قیمت DXY به یک سطح حمایتی برخورد کرده و در همان دقیقه، قیمت بیت کوین نیز به یک سطح مقاومتی برخورد کند، این موضوع می‌تواند نشانه مطلوبی برای افزایش قیمت دلار و کاهش قیمت بیت کوین باشد. البته نباید فراموش کرد که نباید به‌هیچ‌عنوان تنها با تکیه ‌بر این مفهوم ‌ترید کرد و این هم‌بستگی‌ها را باید تنها برای تأیید دیگر نشانه‌ها در تحلیل‌های خود به ‌کار برد.

همبستگی، نشانه‌ی بلوغ بیت کوین؟

افزایش همه‌گیری کروناویروس باعث رشد همبستگی شکل گرفته بین BTC و بازار سهام شد و در 12 مارس به 3،750 دلار رسید. گزارشی که اخیراً توسط کوین تلگراف منتشر شده نشان می‌دهد که این تمایل می‌توانست پس از هاوینگ (نصف شدن پاداش استخراج) کاهش پیدا کند، اما عکس این اتفاق رخ داد. این امر می‌تواند به خاطر ادامه روند همه‌گیری کووید-19 باشد. در سمتی دیگر، به گفته کارشناسان همبستگی تقویت شده‌ی بین بیت کوین و بازار سهام نشان می‌دهد که این کلاس دارایی در حال بلوغ است و ماهیت کنترل نشده اوراق مشتقه پادشاه ارزهای دیجیتال می‌تواند آن را در معرض فشارهای بلند و کوتاه قرار دهد. برخی تحلیلگران بر این باورند که همبستگی Bitcoin با بازارهای سنتی ممکن است نشانه‌ای مبنی بر افزایش حضور این رمز ارز در طیف گسترده‌تری از پرتفوی‌هایی با ساختار سنتی و ادامه روند این اتحاد شکل گرفته باشد.

نتیجه گیری :
همبستگی بین قیمت ارزهای مختلف در بازار ارز دیجیتال در یک پورتفولیو تعیین می‌کند که آن دارایی‌ها تا چه حد به یک‌دیگر مرتبط هستند و بر یکدیگر تأثیر می‌گذارند. مدیران پورتفولیو از همبستگی دارایی‌ها برای کمک به تعیین استراتژی سرمایه گذاری استفاده می‌کنند. تجزیه و تحلیل همبستگی ، اطلاعاتی در رابطه با انتخاب ارزهای مناسب برای سبد سرمایه گذاری ، در اختیار سرمایه گذاران می‌گذارد . یک معامله‌گر هیچ وقت ارزهایی که همبستگی زیادی باهم دارند را برای پورتفو خود انتخاب نمی‌کند مگر اینکه تشخیص دهد حداقل یکی از این دو در بازار صعودی قرار خواهد گرفت. در این مطلب به بررسی مفهوم همبستگی و به خصوص همبستگی‌های مربوط به بیتکوین در بازار کریپتو پرداختیم. امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.


 

بالا