ارز دیجیتال

دامنه چیست؟

1401/12/04 0

اغلب افراد مبتدی برایشان سؤال ایجاد می شود که نام دامنه چیست و دامنه ها چگونه کار می کنند؟ ممکن است شنیده باشید که برای ایجاد یک وب سایت به یک دامنه نیاز دارید؛ با این حال، برخی از مبتدیان خدمات میزبانی وب سایت یا یک وب سایت را با  نام دامنه اشتباه می گیرند، اگر تازه شروع به کار کرده اید، ممکن است همه این اصطلاحات مختلف خیلی فنی به نظر برسند.دامنه یا Domain آدرس وب سایت شماست که کاربر با تایپ کردن نام منحصر به فرد شما در نوار URL به وب سایت شما دسترسی می یابد و از محتوا و وب سایت شما به راحتی بازدید می کند.در این مقاله، ما توضیحی در این مورد که نام دامنه چیست و دامنه ها چگونه کار می کنند؛ خواهیم داد و هدف این است که به شما در درک و انتخاب نام دامنه مناسب برای طراحی وب سایت خود کمک کند.

دامنه چیست؟

دامنه (Domain) در فرهنگ لغت فارسی به‌معنای «گسترده» است؛ ولی در دنیای وب قضیه فرق می‌کند و شرکت‌های میزبانی ابری مانند پارس‌پک، از آن برای حفظ و نگه‌داری وب‌سایت‌ها استفاده می‌کنند. نام دامنه در‌واقع یک آی‌پی است که پروتکل DNS که کار اصلی‌اش تبدیل IP به اسم است، آن را به آدرس تبدیل می‌کند.

چرا از دامنه استفاده میکنیم؟

اینترنت شبکه غول‌پیکر رایانه‌های متصل شده به هم از طریق شبکه جهانی کابل‌ها است. همان‌طور که در بالا گفتیم هر کامپیوتر در این شبکه می‌تواند با سایر کامپیوترها ارتباط برقرار کند. برای شناسایی آن‌ها، به هر کامپیوتر یک آدرس IP اختصاص داده‌ شده است. این مجموعه‌ای از اعداد است که یک کامپیوتر خاص را در اینترنت شناسایی می‌کند. یک آدرس IP معمولی مانند زیر است: 66.249.66.1. به خاطر داشتن IPهای این‌ چنینی بسیار دشوار است. به همین دلیل نام دامین اختراع‌ شده است. اکنون برای دیدن یک وب‌سایت، نیازی به وارد کردن یک رشته طولانی از اعداد نیستید. در عوض، شما می‌توانید نام دامنه را در نوار آدرس مرورگر خود نوشته و آن را همیشه به یاد داشته باشید.

اجزای تسکیل دهنده دامنه :

اولین چیزی که باید بدانید این است که دامنه‌ها شامل دو قسمت هستند:

•    نام دامنه: این اسمی است که شما برای سایت خودتان انتخاب می‌کنید. برای انتخاب اسم، شما هیچ محدودیتی ندارید. تنها مساله این است که اسم شما باید سرهم باشد. البته شما می‌توانید کلمات را با خط فاصله (-) از هم جدا کنید. 
•    پسوند: در اینترنت پسوندهای بسیار متنوعی برای ثبت دامنه وجود دارند. هر کدام از این پسوندها، معنایی به خصوص دارند. مثلا، پسوند ir به معنی آن است که سایت شما ایرانی است. پسوند com مخفف commerce است و به معنای سایت تجاری است. سایر پسوندها نیز هر کدام معنایی برای خود دارند.

انواع پسوند دامنه :

پسوند‌ها به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شوند؛ اما همه آن‌ها باید از شرکت ICANN مجوز دریافت کنند. به پسوند‌هایی که مجوز رسمی دارند، Top Level Domain (به‌اختصار TLD) می‌گویند. در‌ادامه‌، انواع پسوندهای دامنه را معرفی خواهیم کرد.

•    پسوند‌های عمومی
پسوند‌های عمومی شامل این پسوندهاست: com. به‌معنی Commercials و مناسب برای فعالیت تجاری، دامنه net. به‌معنی Network و مناسب برای شبکه و دامنه org. به‌معنی Organization و مناسب برای ارگان‌هاست. نکته مهم این است که محدودیتی برای ثبت دامنه‌های یادشده وجود ندارد و هر‌کسی می‌تواند آن‌ها را ثبت کند.

•    پسوند‌های اختصاصی
این پسوندها همان‌طور‌که از نامشان پیداست، کاملاً اختصاصی ویژه سازمان‌ها یا حتی افرادی با فعالیت‌های مشخص در قوانین و چهارچوب مشخص هستند. ازجمله این دامنه‌ها می‌توان به biz. اشاره کرد که به‌معنی Business و برای کسب‌وکارهای تجارت الکترونیک با فعالیت خاص است و نیز دامنه محبوب pro. که به‌معنی Professional و ویژه افرادی است که در زمینه‌ای خاص به‌طور حرفه‌ای فعالیت می‌کنند. گفتنی است برای ثبت دامنه pro. به دریافت مجوز نیاز دارید.

نحوه ثبت دامنه :

پس از اینکه دامنه خود را انتخاب کردید، باید به شما بگوییم که مراحل ثبت دامنه چیست. به ثبت دامنه، خرید دامنه نیز می‌گویند. برای این کار باید از طریق یک شرکت ثبت‌کننده دامنه مانند برتینا اقدام کنید. پس از انتخاب نام دامنه متناسب با کسب‌وکار خود، باید آزاد بودن دامنه خود را بررسی کنید؛ به این معنی که دامنه مورد نظر شما را شخص دیگری ثبت نکرده باشد. در صورتی که استعلام دامنه شما، آزاد بودن آن را نشان دهد، می‌توانید برای ثبت یا خرید دامنه اقدام کنید.شرایط ثبت domainها با پسوندهای مختلف با یکدیگر متفاوت است و هرکدام قوانین، قیمت و شرایط مخصوص به خود را دارند. ثبت با پسوندهای محبوب مانند com، org، net، برای همه‌ی کسب‌وکارها مقدور است؛ اما به عنوان مثال، پسوند .edu که در واقع کوتاه شده کلمه Education است برای کسانی قابل ثبت است که خدمات آموزشی ارائه می‌دهند. از این رو، باید پسوند دامنه خود را متناسب با کسب‌وکارتان انتخاب کنید.

نتیجه گیری :
در این مقاله شما با مفهوم دامنه یا به اصطلاح بچه های خوب فارسی، همان دومین آشنا شدید. فقط به این نکته توجه داشته باشید که دامنه شما مثل یک شماره موبایل است و هر چقدر بهتر، جذاب‌تر و ساده‌تر باشد، می‌تواند تاثیر بهتری روی مخاطب شما بگذارد. پس خوب است کمی وقت بگذارید و مطمئن شوید که دامنه درستی را برای سایت خود انتخاب می‌کنید. چرا که این سایت قرار است تا مدت‌ زیادی همراه شما باشد.


 

بالا