ارز دیجیتال

نظریه داو در تحلیل تکنیکال چیست؟

1402/10/18 0

در دنیای بازارهای مالی، نظریه‌های اقتصادی متعددی ارائه شده‌اند که هدف همه‌ی آن‌ها یک چیز است؛ پیش‌بینی روند قیمت‌ها. یکی از مهم‌ترین نظریه‌های مطرح در تحلیل تکنیکال بازارهای مالی، تئوری داو (Dow Theory) است. نظریه‌ای متشکل از ۶ اصل که درک آن‌ها به معامله‌گران در شناسایی روندها و پیش‌بینی قیمت‌ها کمک قابل‌توجهی می‌کند. به‌این‌ترتیب آن‌ها قادر خواهند بود معاملات هوشمندانه‌تری انجام دهند. برای استفاده از نظریه داو لازم است که اصولش را شناخته و با نحوه‌ی کاربرد آن هنگام خرید یا فروش آشنا شوید. به همین منظور در این مقاله ابتدا به مرور کلیات این تئوری و سپس تاریخچه‌‌ی آن می‌پردازیم. در ادامه نیز اصول شش‌گانه‌ی تئوری داو را مرور کرده و در آخر سیگنال‌های معمول خریدوفروش آن را بیان می‌کنیم. با ما همراه شده و با یکی از مهم‌ترین نظریه‌ها و ابزارهای تحلیل تکنیکال آشنا شوید.

تئوری داو – Dow Theory

تئوری داو (Dow Theory) اولین بار توسط یک روزنامه‌نگار آمریکایی به نام چارلز هنری داو (Charles Henry Dow) مطرح شد. او در سال‌های ۱۸۵۱ تا ۱۹۰۲ زندگی می‌کرد و به همراه ادوارد جونز (Edward Jones) و چارلز برگسترسر (Charles Bergstresser) به عنوان بنیان‌گذار کمپانی بزرگ انتشاراتی Dow Jones & Company‌ شهرت دارد. مجله‌ی معروف وال استریت ژورنال (The Wall Street Journal)، وبسایت آماری MarketWatch، روزنامه‌ی Financial News و همچنین مجله‌ی Private Equity News‌ از زیرمجموعه‌های این کمپانی غول‌پیکر هستند. شاخص معروف داوجونز نیز به اسم همین فرد اشاره دارد. (شاخص‌ها در بازارهای مالی نشان‌دهنده‌ی میانگین قیمت سایر سهام آن بازار بوده و قابل خرید و فروش هستند.) تئوری داو بیان می‌کند که کلیه‌ی بازارهای مالی از مجموعه قوانین خاصی پیروی می‌کنند و این قوانین مانند الگوهایی تکرارشونده در چرخه‌های مختلف دیده می‌شوند. معامله‌گرها و سرمایه‌گذارها می‌توانند با استفاده از این تئوری، به درک بهتری از اتفاقات و نوسانات مختلف در بازارهای مالی رسیده و فعالیت هوشمندانه‌تری داشته باشند. هرچند این تئوری بیش از صد سال پیش مطرح شده و بازارهای مالی در طول سال‌ها تغییرات زیادی کرده‌اند، اما هم‌چنان می‌توان گفت که اصول بنیادی تئوری داو برقرار است. البته آقای داو در دوران حیات خود موفق به انتشار تئوری خود نشد و پس از مرگش، آقای ویلیام همیلتون (William Hamilton) کار او را ادامه داد. سرانجام در سال ۱۹۳۲ بود که شخصی به نام رابرت ریا (Robert Rhea) نوشته‌های افراد قبل را جمع‌آوری و در قالب تئوری داو منتشر کرد.

نتیجه گیری:
هر چه مطالعه‌ی ما پیرامون مفاهیم و اصول اولیه‌ی بازارهای مالی بیشتر و عمیق‌تر باشد، بهتر می‌توانیم رفتار دیگر معامله‌گرها و نوسانات قیمت را درک کنیم. مطالعه‌ی تئوری داو (Dow Theory) در این راستا کمک زیادی به ما خواهد کرد. اصولِ این تئوری بیش از صد سال پیش توسط روزنامه‌نگاری به نام چارلز داو مطرح شده، اما هنوز هم بسیاری از آن‌ها در بازارهای مالی امروزی کاربرد دارند؛ چرا که این اصول، پایه‌ و اساس یکی از مهم‌ترین روش‌های تحلیلگری، یعنی تحلیل تکنیکال هستند. تئوری داو شامل ۶ اصل اساسی بوده که بیان می‌کند قیمت سهام همواره در محدوده‌ای منصفانه معامله می‌شود، حرکت بازار به صورت روند انجام می‌شود، این روندها ۳ نوع دارند و هر روند اصلی شامل ۳ فاز است.
 

بالا