ارز دیجیتال

فیبئناچی در ارز دیجیتال چیست؟

1402/01/10 0

فیبوناچی و سطح اصلاحی (ریتریسمنت)، اکستنشن و پروجکشن یکی از ابزارهای تحلیل تکنیکال در ارز دیجیتال است که به آموزش آن می‌پردازیم. بسیاری از تحلیل‌گران در بازار رمز ارزها نیز از انواع مختلف این ابزار مانند سطوح اصلاحی (Retracement)، سطوح اکستنشن (Extension) و سطوح پروجکشن (Projection) در نمودارهای خود استفاده می‌کنند. در جلسه بیست و پنجم این دوره آموزشی، به معرفی سطوح Fibonacci می‌پردازیم.

فیبئناچی در ارز دیجیتال چیست؟

آقای لئوناردو فیبوناچی، دانشمند ایتالیایی و اولین ریاضیدان اروپا در قرن ۱۳ میلادی، دنباله‌ای از اعداد را به جهانیان معرفی کرد؛ دنباله‌ای که در درون خود نسبت طلایی و خارق العاده پنهان شده است. نسبتی که در تمامی پدیده‌های طبیعی وجود دارد و حتی در پیشبینی حرکت قیمت و تحلیل تکنیکال بازارهای مالی نیز از آن استفاده می‌شود. در این دنباله، هر عدد برابر با جمع دو عدد قبلی است، دنباله عبارتند از ۱، ۱، ۲، ۳، ۵، ۸، ۱۳ و… است. این نابغه ریاضی دستاوردهای بسیاری به یادگار گذاشته است به همین مناسبت ۲۳ نوامبر (۲ آذر) به عنوان روز فیبوناچی نامگذاری شده است. همچنین این روز در تقویم میلادی به صورت ۱۱/۲۳ نمایش داده می‌شود که ابتدای دنباله فیبوناچی است.

معرفی سطوح فیبوناچی :

در بازارهای مالی و همچنین ارز دیجیتال، ابزارهای مختلفی بر مبنای فیبوناچی ساخته شده که هر کدام با اهداف مختلفی از سمت تریدرها مورد استفاده قرار میگیرند. مهمترین ابزارهای فیبوناچی در ارز دیجیتال و سایر بازارهای مالی، فیبوناچی اصلاحی (Retracement) و اکستنشن (Extension) هستند که به منظور مشخص کردن سطوحی همراه با واکنش قیمت به آن مورد استفاده قرار میگیرند.

انواع فیبوناچی :

انواع مختلفی از ابزار فیبوناچی در بازارهای مالی و فیبوناچی در ارز دیجیتال وجود دارد که هر کدام با اهدافی منحصر به خود مورد استفاده قرار میگیرند، این حالت های مختلف از ابزار فیبوناچی به شرح زیر است:
1.    فیبوناچی اصلاحی
2.    فیبوناچی اکستنشن
3.    فیبوناچی اکسپنشن
4.    فیبوناچی پروجکشن
5.    فیبوناچی آرک
6.    فیبوناچی فن
7.    فیبوناچی کانال
8.    فیبوناچی محدوده زمانی

فیبوناچی در بازار های معاملاتی :

یافتن پدیده شبه وار اعداد فیبوناچی و نسبت طلایی در بازار نسبتا ساده است. بیشترین سطوح شناسایی شده بازگشت فیبوناچی در بازار متعلق به موارد 23.6%،38.2%، 50%، 61.80، و 100% هستند. این اعداد در دنباله فیبوناچی با نسبت های تقسیمی به هم مرتبط هستند. توجه داشته باشید که سطح ،61.8% که برعکس نسبت طلایی به حساب می آید، نیز در این میان قرار دارد. سطوح بازگشت فیبوناچی ارائه دهنده نقاط مرجع ثابتی در مقابل میانگین های متحرک هستند. این ویژگی تریدرها را قادر می سازد تا با نگاهی به نمودار ها از احتمال تحرکات مهم قیمت آگاه شوند، یعنی هم به صورت نزولی و هم صعودی. این سطوح همچنین برای مشخص کردن نقاطی خاص جهت آغاز خرید به تریدرها کمک می کنند. فروش استقراضی در یک سطح بازگشتی فیبوناچی به یک تاکتیک متداول تبدیل شده، البته در صورتی که این روش توسط روش های دیگر مورد تایید قرار گرفته باشد. مهم ترین سطحی که همیشه باید به آن چشم داشت، نسبت طلایی بر عکس است. وقتی قیمت یک ارز دیجیتال به این سطح می رسد می توان انتظار داشت که جای خریداران با فروشنده ها عوض شود. البته این سطوح تنها به عنوان یک راهنما عمل می کنند و همیشه تاکید می شود که سطوح بازگشت فیبوناچی را باید با ابزار یا روش دیگری نیز تایید نمود. باید به این موضوع هم اشاره کرد که شرایط بازارها به ندرت به صورت دقیق در این سطوح تغییر می کند و همیشه بین 5 الی 15 درصد بالاتر یا پایین تر از این سطوح را باید به دقت مورد بررسی قرار داد.

نتیجه گیری :
اصلاحات فیبوناچی ابزارهای مفیدی هستند که به معامله گران کمک می‌کنند سطوح حمایت و مقاومت را شناسایی کنند. با اطلاعات جمع‌آوری‌شده، معامله گران می‌توانند سفارش‌های خریدوفروش خود را ثبت کنند، سطوح توقف ضرر را شناسایی کنند و اهداف قیمتی را تعیین کنند. اگرچه اصلاحات فیبوناچی مفید هستند، معامله گران اغلب از شاخص‌های دیگری هم برای ارزیابی دقیق‌تر روندها و تصمیم‌گیری بهتر در معاملات استفاده می‌کنند.
 

بالا