ارز دیجیتال

فوتر در طراحی سایت چیست؟

1402/11/10 0

زمانی که صحبت از طراحی سایت و راه‌اندازی فروشگاه آنلاین می‌شود، احتمالاً فوتر سایت آخرین عنصری باشد که مهم به نظر می‎‌رسد؛ اما زمان آن رسیده که چشم‌ها را بشوییم و جور دیگر ببینیم! فوتر بخش مهمی از وب‌سایت است که می‌تواند اطلاعات حیاتی در مورد آن کسب‌وکار را با مخاطبانش به اشتراک بگذارد. با اینکه اغلب به‌خاطر موقعیت فوتر در وب‌سایت به‌قدر کافی به آن توجه نمی‌شود، اما واقعیت این است اگر فوتر یک سایت به‌صورت تخصصی بهینه شود، می‌تواند حکم یک نقشه‌ی راه درخشان را برای مخاطبان آن سایت پیدا کند.

فوتر چیست؟

فوتر در پایین ترین بخش وب‌سایت قرار دارد و همچون هدر و بالای وب‌سایت در تمامی صفحات قابل مشاهده است و می‌تواند حاوی اطلاعات مختلفی همچون قوانین وب‌سایت، لینک صفحه مقالات،‌ نقشه سایت و لینک شبکه‌های اجتماعی باشد. فوتر بخشی از وب‌سایت است که اغلبِ طراحان به دلیل قرارگیری آن در پایین صفحه، گمان نمی‌کنند که بتواند بازدیدکنندگان را چندان به خود جذب کند و به همین دلیل نیز اهمیت زیادی به طراحی آن نمی‌دهند. با این حال، امروزه ثابت شده است که منو فوتر، اهمیت بسیار ویژه‌ای در جذب مخاطب و تشویق او به ادامه حضور در وب‌سایت دارد.

اهمیت فوتر در طراحی وب‌سایت:

در گذشته اکثر طراحان وب‌سایت اهمیت زیادی به منو فوتر وب‌سایت نمی‌دادند. این مساله، ریشه در یک باور قدیمی دارد که می‌گوید مطالب مهم باید در بالای صفحه قرار گیرد و هرچه به سمت پایین می‌رویم اهمیت مطالب کمتر می‌شود؛‌ اما تحقیقات نشان داده است که کاربران علاوه بر توجه به هدر سایت، به بخش پایینی سایت نیز توجه دارند و بسیاری از کاربران قبل از لود شدن کامل سایت و مطلب مورد نظر، صفحه را تا انتها اسکرول می‌کنند؛‌ از این رو رفته رفته توجه طراحان وب‌سایت به سمت منو فوتر جلب شد و به مرور شاهد خلاقیت‌های فراوانی در طراحی این بخش از وب‌سایت‌ بودیم. در ادامه به بررسی دلایل اهمیت فوتر در طراحی وب‌سایت می‌پردازیم. ویژگی استثنایی فوتر در این است که یک فضای قابل مشاهده وب‌سایت است واز طرفی، حواس کاربر را پرت نمی‌کند؛ از این رو فضای مناسبی برای قرار دادن اطلاعات فنی و حقوقی وب‌سایت است. وقتی کاربری تا انتهای وب‌سایت می‌رود به معنی این است که تا حد خیلی زیادی در جلب توجه کاربر موفق عمل کرده اید. با استفاده از منوی فوتر و پیشنهاد گزینه‌های مناسب دیگر می‌توانید همچنان کاربر را در سایت خود نگه دارید. فوتر تاثیر غیرمستقیمی در سئو سایت شما دارد. شما می‌توانید از کلمات کلیدی مهم وب‌سایت خود در این قسمت استفاده کنید.

نتیجه گیری:
اگر فوتر سایت آخرین بخشی است که بازدیدکنندگان در فروشگاه اینترنتی شما مشاهده‌ می‌کنند، پس باید از تاثیرگذاری بالایی برخوردار باشد تا تعامل مورد نظر را با مخاطبان برقرار کند. در حالی که فوترها اولین چیزی نیستند که با طراحی وب سایت فوشگاهی به ذهن خطور میکنند، اما طراحی فوتر به هنگام طراحی سایت فروشگاهی با وجود کم اهمیت بودن، بیش‌ترین تاثیر را دارد
 

بالا