ارز دیجیتال

فریم ورک چیست؟

1402/01/21 0

در دنیای برنامه نویسی و طراحی سایت امروز، توسعه دهندگان همواره به دنبال ابزارهایی برای ساده‌تر کردن فرآیند برنامه نویسی هستند. برخی ابزارها وجود دارند که برای کمک به پروژه‌ها طراحی شده‌اند و با استفاده از آن‌ها نیازی نیست که برنامه نویس همه کارها را از صفر آغاز کند. به طور کلی می‌توان گفت فریم ورک‌ها برای رسیدن به این هدف طراحی شده‌اند. فریم ورک‌ها نرم افزارهایی هستند که توسعه دهندگان برای ساخت اپلیکیشن‌ها از آن‌ها استفاده می‌کنند. در این مقاله سعی شده است به طور جامع به این سوال پاسخ داده شود که فریم ورک چیست . همچنین انواع آن و تفاوت آن با کتابخانه، ماژول و سایر موارد مشابه مورد بررسی قرار گرفته است.

فریم ورک چیست؟

فریم ورک یا چارچوب نرم افزاری ، بستری برای توسعه برنامه های نرم افزاری است . فریم ورک پایه و اساسی را فراهم می کند که توسعه دهندگان نرم افزار می توانند برای یک پلت فرم خاص، برنامه ایجاد کنند . به عنوان مثال ، یک فریم ورک ممکن است شامل کلاسها و توابع از پیش تعریف شده باشد که می تواند برای پردازش ورودی ، مدیریت دستگاههای سخت افزاری و تعامل با نرم افزار سیستم مورد استفاده قرار گیرد . این روند به ساده سازی کمک می کند زیرا برنامه نویسان هر بار که برنامه جدیدی را ایجاد می کنند نیاز به این ندارند که برای راه اندازی برنامه چرخ جدیدی ایجاد کنند با استفاده از فریم ورک دیگر نیازی به کد نویسی اضافی برای یک پروژه ندارید. یک فریم ورک ممکن است شامل کتابخانه های کد، کامپایلر و سایر برنامه های مورد استفاده در فرایند توسعه نرم افزار باشد.
چندین نوع مختلف از چارچوب نرم افزار وجود دارد که بر روی سیستم عامل های ویندوز و اندروید و ios وmac os قابل اجراست نمونه های معروف شامل ActiveX و NET. برای توسعه ویندوز ، Cocoa برای Mac OS X ، Cocoa Touch برای iOS و Android Application Framework برای Android است. در بسیاری از موارد ، یک فریم ورک نرم افزاری بطور محلی توسط یک سیستم عامل پشتیبانی می شود . به عنوان مثال ، برنامه ای که برای Android Application Framework نوشته شده است ، بدون نیاز به نصب سایر پرونده های اضافی در دستگاه Android اجرا می شود. با این حال ، برخی از برنامه ها برای اجرای نیاز به یک فریم ورک خاص دارند. به عنوان مثال ، یک برنامه ویندوز ممکن است به Microsoft .NET Framework 4.0 نیاز داشته باشد که روی همه دستگاه های ویندوز نصب نشده است به خصوص رایانه های شخصی که نسخه های قدیمی ویندوز را اجرا می کنند.

مزایا فریم ورک :

تا اینجت متوحه شدید فریم ورک چیست و شما برای اینکه به روشی سازمان یافته تر کار کنید و خطر خطا را به حداقل برسانید، لازم است از یک فریم ورک استفاده کنید. با این ساختار، بهره وری به طور تصاعدی رشد می کند، زیرا مزایای مهمی مانند موارد زیر را ارائه می دهد. در این قسمت ما مهمتر ین مزایا فریم ورک را برشمردیم که رد زیر به آن ها اشاره شده است:
1.    صرفه جویی در زمان
از آنجایی که Framework از قبل به صورت استاندارد طراحی شده است، در زمان نوشتن کد های تکراری صرفه جویی شده و شما میتوانید آن زمان را صرف انجام پروژه های دیگر کنید.
2.    همکاری بیشتر
استانداردسازی کد، همکاری بین توسعه دهندگان را تسهیل می کند، بنابراین کار مشترک را امکان پذیر می کند و افراد تیم میتوانند به صورت هماهنگ تر کار را پیش ببرند.
3.    استفاده چندین باره
یک فریم ورک ابزارها و ابزارهایی را به طور خاص طراحی کرده است که می توان از آنها همیشه استفاده کرد. به این ترتیب میتوانید برای پروژه هایی که باید در یک قاعده خاص اناجم شوند از این فریم ورک های آماده استفاده کرد.
4.    با کدهای تکراری خداحافظی کنید
با استفاده از یک فریم ورک، نیازی به برنامه نویسی قطعات مشترک مورد نیاز برای پروژه های مختلف ندارید، در این صورت میتوانید بر برنامه نویسی بر قسمت های متفاوت پروژه ها تمرکز کنید تا به یک برنامه ایده آل برسید.
5.    انجام پروژه های پیچیده
با یک Framework می توانید کارهای پیچیده را بدون نیاز به صرف زمان زیادی برای آنها انجام دهید. به این ترتیب امکان پیشرفت شما با وجود این فریم ورک ها فراهم است و شما میتوایند از زمان خود برای انجام پروژه های پیشرفته تر استفاده کنید تا صرف زمان برای نوشتن کد های تکراری.
6.    رایگان بودن
فریم ورک ها اغلب رایگان هستند و شما میتوانید بدون پرداخت هزینه آن ها را دراختیار داشته باشید و از قابلیت های آن ها استفاده کنید.
7.    امنیت بالا
Framework ها چندین بار تست میشوند و در ان ها سعی میشو.د هیچ باگ امنیتی وجود نداشته باشد تا برنامه نویسان بتوانند با خیالی آسوده از آن ها در برنامه های خود استفاده کنند.

نتیجه گیری :

فریم‌ورک‌های برنامه‌نویسی ابزارهای مهمی در فرایند توسعه‌ی نرم‌افزارها هستند که راه‌حل‌هایی را برای حل مشکلات رایج، ادغام بهترین شیوه‌های برنامه‌نویسی و استفاده از آخرین گزینه‌های فناوری ارائه می‌کنند. این پلتفرم‌های توسعه، شامل کتابخانه‌ها، APIها و سایر عناصری هستند که برنامه‌نویسی را سریع‌تر و کارآمد کرده تا توسعه‌دهندگان بتوانند بر ایجاد عناصری تمرکز کنند که پروژه را منحصر‌به‌فرد می‌کند. استفاده از فریم‌ورک مناسب می‌تواند با سرعت بخشیدن به زمان توسعه، به بازاریابی و پیشبرد استراتژی رشد شما کمک کند. به علاوه استفاده از عملکردهای با‌کیفیت و از‌پیش‌بررسی‌شده، قابلیت‌اطمینان برنامه‌ها را افزایش داده و تست برنامه‌ها را آسان می‌کند. فریم‌ورک‌ها با توجه به بهبود مداومشان توسط جامعه‌ی کاربران، به بهبود امنیت برنامه‌ها کمک کرده و پایه‌ای از پشتیبانی را ارائه می‌کنند.


 

بالا