ارز دیجیتال

فریم ورک های ورانت اند چیست؟

1402/01/06 0

فرانت‌اند یکی از حوزه‌های پرطرفدار برنامه‌نویسی است که معمولاً برای افرادی که علاوه بر کدنویسی به طراحی سایت و دیزاین علاقه دارند، گزینه بسیار مناسبی به حساب می‌آید. در صورتی که قصد داشته باشید در حوزه فرانت‌اند مشغول فعالیت شوید، باید علاوه بر یادگیری زبان‌های مخصوصی از قبیل html css و جاوا اسکریپت، به کار با برخی از فریم ورک‌های فرانت‌اند نیز تسلط کافی داشته باشید. اگر نمی‌دانید که فریم ورک چیست نگران نباشید؛ در ادامه به زبان ساده فریم ورک را برای شما تعریف می‌کنیم. همچنین در ادامه مطلب قصد داریم 6 تا از بهترین فریم ورک های فرانت اند را از لحاظ مزایا، معایب، ویژگی‌ها و کاربرد به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم.

فریم ورک چیست؟

به زبان ساده فریم ورک در برنامه‌نویسی چارچوب نرم‌افزاری است که مجموعه‌ای از کتابخانه‌های آن زبان برنامه‌نویسی که دارای قوانین و محتویات خاصی هستند را در خود جای داده است. به طور کلی هر زبان برنامه‌نویسی دارای چند فریم ورک است که برنامه‌نویس با استفاده از آن‌ها می‌تواند در یک حوزه به صورت تخصصی فعالیت کند و با استفاده از کتابخانه‌های موجود در آن‌ها، کار‌های خود را سریعتر پیش ببرد. در واقع زمانی که برنامه‌نویس قصد داشته باشد برای اجرای پروژه خود از یک فریم ورک استفاده کند، اسکلت‌بندی و چارچوب آن پروژه بر اساس فریم ورک موردنظر تشکیل خواهد شد. پس فریم ورک بستر مناسبی را برای برنامه‌نویس فراهم کند تا او بتواند بر اساس یک سری اصول و چارچوب‌های مشخص کد‌نویسی کند. یکی از تفاوت های اصلی فریمورک و کتابخانه این است که فریمورک بزرگ‌تر از کتابخانه است. چرا که یک فریمورک می‌تواند در ساختار خود از چندین کتابخانه نیز استفاده کند.

فریم ورک های محبوب فرانت اند :

Vue.js :
اولین فریم ورکی که بررسی می‌کنیم Vue.js است. Vue.js برای ساخت و ایجاد یک رابط کاربری خوب و حرفه‌ای استفاده می‌شود. این فریم ورک متن‌باز بوده و از ابتدای رونمایی و معرفی آن همواره تحت حمایت فریم ورک محبوب زبان پی اچ پی یعنی لاراول بوده است. با به‌روزرسانی‌ها و آپدیت‌های این فریم ورک، علاوه بر اینکه می‌توان برای سایت‌های مختلف رابط کاربری ایجاد کرد؛ بلکه این امکان که Vue.js برای ساخت رابط کاربری برای تلفن‌های همراه نیز مورداستفاده قرار بگیرد نیز اضافه شد.Vue.js نسبت به سایر فریم ورک های جاوا اسکریپت کمترین حجم را دارد و فضای بسیار کمتری اشغال می‌کند. به‌طوری‌که در ابتدای شروع برنامه‌نویسی با آن، فضایی که نیاز دارد حتی به 50 کیلوبایت هم نمی‌رسد.

•    React.js :
فریم ورک React.js یک کتابخانه کامپوننت محور (Component-Based) جاوا اسکریپت محسوب می شود که به Syntax JSX مجهز است. این فریم ورک توسط یکی از مهندسین نرم افزار شرکت فیسبوک برای مقابله با مشکلات گسترش شبکه اپلیکیشن آن طراحی شد. این فریم ورک فرانت اند به صورت رسمی در سال 2011 در اپلیکیشن فیسبوک استفاده شد و دو سال بعد یعنی در سال 2013 به عنوان یک کتابخانه منبع باز در دسترس برنامه نویسان قرار گرفت. یکی از مهم ترین خصوصیات فریم ورک React.js تعبیه یک DOM مجازی (مدل شی گرای سند) در آن است که به صورت اتصال داده یک طرفه (1-way data binding) فعالیت می کند. به طور کلی فریم ورک React.js به لطف DOM مجازی، عملکرد بسیار خوبی از خود نشان می دهد. یادگیری این فریم ورک نیز در مقایسه با فریم ورک های دیگر به خصوص Angular برای برنامه نویسان آسان تر است.

•    Angular.js :
انگیولار بزرگ‌تر از یک مجموعه کتابخانه است. این یک راه‌حل همه جانبه است که به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا به جای جستجوی کتابخانه‌ها، بر روی سایر کارهای مهم تمرکز کنند. این فریمورک در تایپ اسکریپت ایجاد شده است تا تمام مزایای مورد توجه را ارائه دهد؛ چه بسا در طبقه‌ي ساختاری، توابع نامتقارن یا موارد بیشتر باشد. این فریمورک برای تیم‌های بزرگ ایده‌ﺁل است. این ماژول‌ها به تیم‌ها اجازه می‌دهد تا بدون وارد شدن به کد دیگران در بخش مربوطه‌ی خود کار کنند. در این فریمورک نسخه‌های زیادی با منطق و ویژگی‌های مدرن برای پرداختن به چالش‌های توسعه‌ی وب وجود دارد.

نتیجه گیری :
امروزه بیشتر فعالیت‌های کاربران با استفاده از اپلیکیشن‌های تحت وب و وب سایت‌ها انجام می‌شوند، از این رو، برنامه نویسی Front End که به منظور طراحی ظاهر وب سایت‌ها انجام شده است، اهمیتی بالایی دارد. مشخص است که این برنامه نویسی باید در کنار برنامه نویسی Back End انجام شود تا بتوان وب سایت یا اپلیکیشنی تحت وب را به طور کامل ساخت. در این مطلب سعی شد به طور جامع سوال برنامه نویسی Front End چیست ، پاسخ داده شود و همه بخش‌ها و مسائل مرتبط به آن مورد بررسی قرار بگیرند.

بالا