ارز دیجیتال

فرانت اند چیست؟

1401/12/25 0

آیا کنجکاو هستید که بدانید برنامه نویسی فرانت اند در طراحی سایت چیست؟ شاید شما هم از جمله افرادی باشید که بارها عبارات فرانت اند و بک اند را شنیده‌اید ولی معنی و مفهوم آن‌ها را نمی‌دانستید. اغلب برنامه نویسانی که در حوزه‌ی وب کار می‌کنند، این سوال را از یکدیگر می‌پرسند: برنامه نویس بک اند هستی یا برنامه نویس فرانت اند؟ برای اینکه بدانید برنامه نویسی فرانت اند چیست و برنامه نویس Front End کیست، ابتدا باید بدانید که Front end چیست؟ ما در این مقاله، برنامه نویسی فرانت اند، موارد مورد نیاز برای یادگیری آن و تفاوت‌های برنامه نویس فرانت اند با سایر حوزه‌ها را توضیح می‌دهیم.

فرانت اند چیست؟

برنامه نویس فرانت‌اند که به عنوان برنامه نویس سمت کلاینت نیز شناخته می‌شود، از زبان‌های کدنویسی HTML، CSS و جاوا اسکریپت برای طراحی و ساخت المان‌ها و قسمت‌های مختلف یک وب‌سایت استفاده می‌کنند. این المان‌ها می‌توانند مواردی مانند رنگ‌ها و ساختار متن، تصاویر، جداول و گراف‌ها، دکمه‌ها و صفحات مختلف وب باشند. به طور خلاصه هر آنچه کاربر در وب‌سایت مشاهده می‌کند و در تعامل با آن است، توسط برنامه نویس فرانت‌اند طراحی می‌شود. هدف این است که کاربر بتواند به راحتی با وب‌سایت کار کند و به اصطلاح تجربه کاربری خوبی رقم بخورد. اما این حوزه چالشی دارد و آن هم این است که ابزارها و تکنیک‌های مورد استفاده برنامه نویسی فرانت‌اند وب‌سایت دائماً تغییر می‌کنند و بنابراین برنامه نویس باید دائماً از آخرین تغییرات و نحوه صحیح برنامه نویسی در این حوزه آگاه باشد.

تفاوت بک اند Back-End و فرانت اند Front-End چیست؟

برای درک مفهوم فرانت اند و بک اند، ابتدا باید بدانید که دو عبارت فرانت اند Front-End و بک اند Back-End از نظر مفهومی با یکدیگر تضاد دارند و به دو معنی کاملا مختلف به کار می‌روند. به این ترتیب، کدنویسی بک اند به تمام بخش‌هایی اشاره دارد که کاربر نمی‌بیند و این بخش‌ها باعث تسهیل کارایی و سرعت وبسایت می‌شوند. برنامه‌نویسی چنین بخش‌هایی توسط بک اند دولوپر یا Back-End Developer انجام می‌شود. اگر بخواهیم یک مثال در ارتباط با این موضوع داشته باشیم، مورد دیتابیس گزینه خوبی است. دیتابیس بخشی است که وبسایت اطلاعات مورد نیاز خود را از آن می‌گیرد که نیاز به کدنویسی دارد. کاربرها و مخاطبان وب‌سایت‌ها این کدها و نحوه تعامل وبسایت و دیتابیس را نمی‌بینند.

فرم ورک ها و کتابخانه های جاوا اسکریپت :

یادگیری فریم ورک های جاوا اسکریپت به شما این امکان را میدهد که یک قدم مهم در حرفه ای تر شدن یک برنامه نویس فرانت اند حرفه ای بردارید. شما با استفاده از این کتاب خانه ها و فریم ورک ها میتوانید یک ساختار منظم برای کد های خود ایجاد کنید که توسعه وب را برای شما سریع تر میکند.
انگولار :  این فریم ورک برای توسعه وب اپلیکیشن ها میباشد که توسط کمپانی گوگل ارائه شده است.
ری اکت : این فریم ورک هم مانند انگولار برای توسعه وب اپلیکیشن ها میباشد که توسط کمپانی فیسبوک ارائه شده است. React کمک میکند تا کامپوننت هایی با قابلیت استفاده مجدد بسازید و برای ساخت صفحاتی با ظاهر زیبا و تعاملی به شما بسیار کمک میکند.
Vue.js : این فریم ورک یکی از محبوب ترین های جاوا اسکریپت است که توسط یکی از برنامه نویس های شرکت گوگل ساخته شده است..

نتیجه گیری :
امروزه بیشتر فعالیت‌های کاربران با استفاده از اپلیکیشن‌های تحت وب و وب سایت‌ها انجام می‌شوند، از این رو، برنامه نویسی Front End که به منظور طراحی ظاهر وب سایت‌ها انجام شده است، اهمیتی بالایی دارد. مشخص است که این برنامه نویسی باید در کنار برنامه نویسی Back End انجام شود تا بتوان وب سایت یا اپلیکیشنی تحت وب را به طور کامل ساخت. در این مطلب سعی شد به طور جامع سوال برنامه نویسی Front End چیست ، پاسخ داده شود و همه بخش‌ها و مسائل مرتبط به آن مورد بررسی قرار بگیرند.

بالا