ارز دیجیتال

تقاطع طلایی چیست؟

1402/02/28 0

بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری روزانه شاهد تعداد زیادی از معاملات بزرگ هستند. سرمایه‌گذاران بسیاری دارایی خود را وارد این بازارها می‌کنند و برای ترید و معاملات به روش‌های مختلف معامله‌گری روی می‌آورند. آموختن این روش‌ها نیاز به مطالعه و تجربه دارد. البته راه‌های دیگری برای آموزش آن‌ها وجود دارد. مانند آموختن تحلیل‌ها مثل تحلیل تکنیکال و استراتژی‌ها که می‌تواند کمک زیادی به موفقیت معاملات کند. تریدری که قصد دارد به صورت آگاهانه در بازارهای مالی داخلی و خارجی گام بردارد، حتما باید با انواع تحلیل‌ها و استراتژی‌های معاملاتی برای انجام معاملات آشنا باشد. برای این منظور لازم است که انواع الگوهای نموداری را تشخیص دهد و چارت‌های قیمتی را به خوبی بشناسد. در این مقاله سعی داریم شما را با مفهوم «تقاطع طلایی» آشنا کنیم.

تقاطع طلایی چیست؟

تقاطع طلایی عبور از دو میانگین متحرک است ، الگویی فنی که نشان می دهد احتمال چرخش صعودی قیمت ها وجود دارد . به طور خاص ، زمانی رخ می دهد که یک میانگین متحرک کوتاه مدت ، که منعکس کننده قیمت های اخیر است ، بالاتر از یک میانگین متحرک بلند مدت می شود که این نیز یک روند بلند مدت است . بنابراین ، نشان می دهد که قیمت ها انگیزه سرسخت افزایشی پیدا می کنند . برعکس این مورد برای تقاطع مرگ صادق است ، مانند زمانی که میانگین متحرک کوتاه مدت به زیر میانگین متحرک بلند مدت می رسد . تقاطع های طلایی ، در کنار تقاطع های مرگ ، شاخص های مشهوری هستند که توسط فعالان بازار مشاهده می شوند و با عناوین خبری نیز مورد توجه قرار می گیرند . این امر عمدتا به این واقعیت نسبت داده می شود که دنبال کردن این شاخص آسان است ، حتی اگر در مقایسه با سایر شاخص های فنی ، به عنوان نشانه ای برای اقدام ، کمتر اتفاق بیفتد .  میانگین متحرک معمولاً به ترتیب میانگین متحرک 50 روزه (DMA) و 200-DMA برای میانگین متحرک کوتاه مدت و بلند مدت هستند . توجه داشته باشید که بسیاری از افراد تقاطع طلایی به عنوان نشانه استفاده نمی کنند و معمولاً این شاخص را با شاخص های دیگر مانند شاخص مقاومت نسبی (RSI) یا شاخص های واگرایی همگرایی میانگین متحرک (MACD) ترکیب می کنند ، که به راحتی در بیشتر نمودارها فراخوانی می شوند .

تقاطع طلایی نشان‌دهنده چیست؟

هر تقاطع طلایی سه مرحله دارد.
در اولین مرحله، در پی اشباع فروش، روند نزولی باید به پایین‌ترین نقطه خود برسد.
در مرحله دوم، میانگین متحرک کوتاه‌مدت به سمت بالا حرکت می‌کند تا در تقاطعی با میانگین متحرک بلند مدت، آن را شکسته و روند را معکوس کند.
مرحله آخرِ تقاطع، ادامه روند رو به بالا در پی افزایش قیمت‌هاست.
میانگین‌های متحرک به هنگام پولبک‌ها در نقش سطوح حمایت (support levels) عمل می‌کنند تا زمانی که دوباره در روندی نزولی در نقطه‌ای شکل دهنده یک تقاطع مرگ باشند. تقاطع مرگ، برعکس تقاطع طلایی است و هنگامی پدید می‌آید که یک میانگین متحرک کوتاه‌مدت یک میانگین متحرک بلند‌مدت را قطع کرده و از آن پایین‌تر برود. میانگین‌های متحرکی که بیشترین استفاده را دارند میانگین‌های متحرک 50 دوره‌ای و 200 دوره‌ای می باشند. (مثلا 50 روزه و 200 روزه – یا 50 هفته و 200 هفته) بطور کلی در دوره‌های طولانی مدت‌تر اغلب شاهد شکست‌های قیمتی ماندگارتر و قوی‌تری هستیم. به عنوان مثال، در شاخصی مانند S&P 500 تقاطع میانگین متحرک 50 روزه روزانه با میانگین متحرک 200 روزه در روندی صعودی یکی از مشهورترین سیگنال‌های بازار گاوی است. معامله‌گران روزانه اغلب از دوره‌های زمانی کوتاه‌تر مانند میانگین‌های متحرک 5 دوره‌ای و 15 دوره‌ای برای شناسایی تقاطع طلایی و معامله در طول یک روز استفاده می‌کنند. بازه زمانی نمودارها را همچنین می‌توان از یک دقیقه تا هفته‌ها یا ماه‌ها تنظیم کرد. همانطور که دوره‌های طولانی‌تر سیگنال‌های قوی‌تری ایجاد می‌کنند، دوره‌های زمانی نموداری نیز چنین عمل می‌کنند. به عبارت دیگر هرچه چارچوب زمانی نمودار بزرگتر باشد، شکست قیمت در تقاطع طلایی نیز قوی‌تر و ماندگارتر خواهد بود.

نتیجه گیری :
تقاطع طلایی، از الگوهای مهم و ساده‌ای‌ست که آغاز یک بازار صعودی را نوید می‌دهد. به بیان دیگر، زمانی که تقاطع طلایی رخ می‌دهد، معامله‌گران انتظار افزایش شدید قیمت را دارند. این تقاطع معمولا در پایان یک دوره اصلاحی شکل می‌گیرد و زمان مناسب ورود به معامله را برای معامله‌گران مشخص می‌کند.

بالا