ارز دیجیتال

HTML و CSS چیست؟

1401/11/19 0

اگر شما هم طراح وب باشید و یا به این مقوله علاقه داشته باشید وبه دنبال راهی برای یادگیری باشید. یکی از مهم‌ترین ملزومات شما برای این طراحی سایت؛ مفاهیم مرتبط با اچ تی ام ال (HTML) و سی اس اس (CSS) خواهد بود. یادگیری زبان نشانه‌گذاری HTML و CSS یکی از مهم‌ترین مواردی است که برای طراحی هر صفحه وبی که فکرش را می‌کنید، الزامی است. در این مقاله قصد داریم شما را با این مباحث آشنا کنیم و به سؤالاتی از قبیل HTML و CSS چیست و چه کاربردی دارد پاسخ دهیم و شما را برای ورود به دنیای رقابتی وب آماده کنیم.

HTML چیست ؟

اچ تی ام ال کوتاه شده عبارت HyperTextMarkupLanguage می‌باشد و به‌عنوان یک‌زبان نشانه‌گذاری متن در صفحات وب مورداستفاده قرار می‌گیرد. معمولاً بر روی یک صفحه وب مجموعه‌ای از تصاویر، متون، پاراگراف‌ها و غیره قرار می‌گیرد. HTML زبان نشانه‌گذاری است که به شما اجازه می‌دهد، قسمت‌های مختلف صفحه وب خود را با استفاده از تگ‌ها و کدهای مخصوص طراحی و راه‌اندازی کنید. هر تگ در HTML معنا و مفهوم خاصی دارد که برای طراحی بخش خاصی از صفحه وب مورداستفاده قرار می‌گیرد. صفحاتی که توسط این زبان ساخته می‌شوند؛ دارای پسوند htm و یا html می‌باشند. در زبان  html  بخش‌های مختلف و توسط ” تگ ” از هم جدا می‌شوند و همین تگ‌ها مشخص می‌کنند که اطلاعات در مرورگرها چگونه نمایش داده شوند. در واقع تگ‌های اشکال مختلف نمایش صفحه در مرورگر را مشخص می‌کند.

CSS چیست؟

Css کوتاه شده عبارات Cascading Style Sheets می‌باشد که قابلیت صفحه آرایی؛ استایل دهی و زیبا سازی صفحات وب را در اختیار طراحان سایت قرار می‌دهد. در واقع ساختار یک صفحه با استفاده از اچ تی ام ال تعیین و طراحی می‌شود و سپس با به کار بردن کدهای CSS به این ساختار و چیدمان استایل  و حالت داده می‌شود. تمامی قسمت‌های مربوط به رنگ‌ها، ابعاد و اندازه‌ها، حاشیه‌ها، مکان قرارگیری، فونت‌ها و سایر خصوصیات اجزای یک صفحة وب، با استفاده از css تنظیم می‌شود. سی اس اس یک استاندارد مشخص و تعریف شده برای برنامه‌های مرورگر اینترنت است و به همین دلیل می‌توان یک صفحة وب را در مرورگرهای مختلف به صورت یکسان مشاهده کرد. امروزه معمولاً کدهای مربوط به استایل صفحات را در یک فایل جداگانه با پسوند css ذخیره می‌کنند و آن را به صفحه اصلی ارتباط می‌دهند زیرا تعریف کردن کدهای css به صورت inline در صفحات html از لحاظ سئو مناسب نیست و باعث می‌شود؛ صفحه بهینه نباشد. پس در یک تعریف کلی با استفاده از css می‌توان فرم و استایل دلخواه را برای یک صفحة وب ایجاد کرد به گونه‌ای که زیبا، جذاب، کاربردی و کاربرپسند باشد.

چگونه html و css را یاد بگیریم؟

راه‌های مختلفی برای یادگیری این مباحث وجود دارد. سایت‌های مختلفی در این زمینه وجود دارند که می‌توانید از آنها برای یادگیری html و css استفاده کنید. یکی از این سایت‌ها w3shool می‌باشد. در این سایت شما می‌توانید به یادگیری بخش‌های مختلف مباحث html  و css بپردازید، نمونه‌های متخلف کدها را مشاهده کنید، آنها را دست‌کاری کرده نتایج را به صورت real time  مشاهده کنید و تمریناتی که در مورد آموزش به شما داده می‌شود را انجام داده و خود رام محک بزنید.

آیا html یک زبان برنامه نویسی است؟

جواب منفی است، html  می‌تواند به عنوان یک رابط بین زبان‌های برنامه نویسی عمل کند. لازم به ذکر است تمام برنامه‌های مرورگرها به کمک html قادر به ایجاد ارتباط با زبان‌های برنامه نویسی هستند. این کدها کامپایل شده و به کد قابل فهم برای مرورگرها تبدیل می‌شوند و در پایان برای کاربران به نمایش درمی‌آیند.

برخی از تگ‌های مهم html :

•    HTML : اولین و مهم‌ترین تگ برای ایجاد یک فایل html است. تمام تگ‌های دیگر درون این تگ قرار می‌گیرند.
•    Head : یکی دیگر از مهم‌ترین تگ‌ها که معمولاً برخی تگ‌های دیگر یا فایل‌های css در این قسمت به فایل html ضمیمه می‌شوند.
•    Title : همان‌طور که از نامش پیداست عنوان سایت را در خود نگهداری می‌کند.
•    Body : این تگ بدنه اصلی است و تمام آن چیزی که در صفحه اصلی قرار می‌گیرد در این قسمت وارد می‌شود.
•    تگ div : یکی دیگر از تگ‌های مهم که در قسمت بادی برای تقسیم بندی صفحه و ایجاد بلاک‌های مختلف برای محتوا استفاده می‌شود.
•    P : تگ p برای مشخص کردن یک پاراگراف مورد استفاده قرار می‌گیرد.
•    Img : تقریباً اکثر تگ‌ها به صورت تگ باز و بسته استفاده می‌شوند. ولی برخی به تگ بسته نیاز ندارند یکی از این تگ‌ها تگ image است که برای قرار دادن تصویر ور صفحه وب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

متا تگ‌ها در html :

در کنار تگ‌هایی مهمی که شرح آنها گذشت، تگ‌های دیگری هستند که نظر بهینه‌سازی صفحه و سئو اهمیت زیادی دارند. در ادامه به بررسی برخی از این تگ‌ها خواهیم پرداخت.
•    Meta title : دراین تگ عنوان صفحه قرار میگیرد.
•    Meta description : در این تگ توضیحات مربوط به صفحه قرار میگیرد.
•    Meta author : در این تگ مشخصلت مربوط به نویسنده قرار میگیرد.
•    Meta viewport : برای مشخص‌کردن اینکه صفحه واکنش‌گرا هست یا نه استفاده می‌شود.

نتیجه گیری :

Html و  css را می‌توان به عنوان اولین قدم برای ورود به دنیای وب در نظر گرفت. برای طراحی یک و بسایت کامل اولین قدم شما طراحی صفحات مختلف آن به کمک html  و css  است. بدون داشتن دانش در این زمینه شما قدرت طراحی صفحات وب سایت خود را نخواهید داشت. Html  و css دو ابزار قوی که در کنار هم و به عنوان یک مکمل برای تولید صفحات وب مورد استفاده قرار می‌گیرند. 


 

بالا