ارز دیجیتال

لینک سازی داخلی چیست؟

1402/09/09 0

یکی از بخش‌های مهم سئو داخلی در سئو سایت، لینک سازی داخلی وب سایت است. اینکه چرا باید از internal links یا همان لینک داخلی استفاده کنیم موضوعی است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت. لینک‌های داخلی در عین سادگی می تواند بسیار قدرتمند و کاربردی باشد. پس، به هیچ عنوان از این موضوع غافل نشوید! ما در این مقاله با زبان ساده می گوییم منظور از لینک داخلی چیست و اهمیت این موضوع را برای شما شرح می‌دهیم.

لینک داخلی یا لینک‌سازی داخلی چیست؟

اگر با مفهوم لینک داخلی آشنایی ندارید باید به شما بگویم لینک داخلی، لینکی است که یکی از صفحات وب سایت‌تان را به صفحه‌ای دیگر از وب سایت‌تان متصل می‌کند. وقتی شما از صفحات سایتتان به همدیگر لینک می‌دهید، در حال لینک‌سازی داخلی هستید.  هم کاربران و هم موتورهای جستجو از لینک‌ها برای پیدا کردن محتوای وب‌سایت شما استفاده می‌کنند. اگر لینکی به محتوای جدید وجود نداشته باشد، موتورهای جستجو آن صفحه را نمی‌بینند. البته فقط لینک‌های داخل محتوا لینک داخلی حساب نمی‌شوند. چندین نوع لینک داخلی وجود دارد. لینک‌های موجود در صفحه اصلی، منو، پست و ... می توانید پیوندهایی را نیز در محتوای خود اضافه کنید. ما به آن پیوندهای متنی می‌گوییم. پیوندهای متنی کاربران شما را به محتوای جالب و مرتبط راهنمایی می‌کند. هر چه یک صفحه لینک‌های بیشتری دریافت کند، برای موتورهای جستجو اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. بنابراین، لینک‌های داخلی برای سئوی شما بسیار مهم هستند.

چرا باید لینک سازی داخلی انجام دهیم؟

ساختار وب را به تار عنکبوت تشبیه می کنند زیرا تارهای عنکبوت همگی به هم متصل هستند و عنکبوت ها با استفاده از تارها به هر نقطه ای می روند حال اگر به هر دلیلی یکی از تارها پاره شود عنکبوت ها برای رفت و آمد به مشکل می خورند و مسیر دیگری را انتخاب می کنند. ساختار گوگل نیز به همین صورت است خزنده های گوگل با استفاده از لینک ها مسیر رفت و آمد خود را انتخاب می کنند و اگر صفحه ای لینک داخلی و خارجی نداشته باشد به معنی بن‌بست است. بن‌بست ها نه تنها از نظر گوگل مضر هستند بلکه باعث می شود کاربران هم از صفحه خارج شوند و شما به راحتی برای آن ها صفحه خروج یا Exit page ساخته اید. با توجه به این توضیحات در نظر داشته باشید که اگر ساختار وب را به خود نگیرید گوگل در سایت شما به بن‌بست می خورد و این مسئله به سئو هر سایتی صدمه خواهد زد. هر چه سایت شما از صفحات خروج (Exit Page) کمتری برخوردار باشد برای گوگل محبوب تر خواهید شد. با استفاده از انواع روش های لینک سازی داخلی و هم چنین لینک سازی خارجی بن‌بست ها را از سایت خود حذف خواهید کرد.

لینک سازی داخلی

اشتباهات رایج در لینک سازی داخلی کدامند؟

اطلاع داشتن از اشتباهات رایج در ساخت لینک داخلی ما را یک قدم جلوتر از بقیه قرار می‌دهد. چون هم درصد خطای ما در لینک سازی را کم می‌کند و هم لازم نیست زمان، هزینه و انرژی زیادی برای اصلاح و بررسی لینک های داخلی صرف کنیم. به همین خاطر، در زیر به معرفی رایج‌ترین مشکلات لینک سازی داخلی می‌پردازیم.

1- سایت دارای لینک‌های شکسته داخلی است

لینک‌های شکسته کاربران و موتورهای جستجو را به صفحه‌ای هدایت می‌کنند وجود خارجی ندارد. این لینک‌ها معمولاً به صفحه ارور 404 ختم می‌شوند. برای حل این مشکل باید اول لینک‌های شکسته را با استفاده از ابزارهای آنلاین پیدا کنیم. سپس یا لینک‌ها را حذف کنیم و یا آن‌ها را اصلاح کنیم و به صفحه درست لینک دهیم.

2- لینک های داخلی قابل کراول شدن نیستند

این مشکل هنگامی رخ می‌دهد که فرمت آدرس صفحه‌ای که لینک می‌کنیم، نادرست است. مثلاً ممکن است آدرس صحفه دارای علامت‌ها و کاراکترهای اضافه باشد. اگر لینکی قابل کراول شدن نباشد، توسط ابزارهای مشخص می‌شود و ما باید آدرس صفحه را بررسی و در صورت نیاز اصلاح کنیم.

3- سایت دارای صفحات یتیم است

صفحه یتیم به صفحاتی گفته می‌شود که نه از صفحات دیگر لینک گرفته و نه به آن‌ها لینک داده است. پس یعنی این صفحه توسط موتورهای جستجو نه کراول می‌شود و نه ایندکس. پس اول باید صفحات یتیم را با ابزارهای مخصوص پیدا کنیم و در مورد آن‌ها تصمیم بگیریم. اگر صفحه به نوعی اضافی به نظر می‌رسد، صفحه را حذف یا نو ایندکس می‌کنیم. اگر هم صفحه یتیم برای ما ارزشمند است، بهتر است از صفحات دیگر به آن لینک بدهیم.

نتیجه گیری:
لینک‌ سازی داخلی یکی از عناصر اصلی در سئوی داخلی وب‌سایت است. در این استراتژی صفحات مختلف وب‌سایت را به یکدیگر متصل می‌کنید تا هم کاربران و هم ربات‌های جستجو راحت‌تر بین صفحات مختلف جابه‌جا شوند. این کار با بهبود تجربه کاربری و کمک به درک بهتر موضوع صفحات و نحوه ارتباط آن‌ها به یکدیگر اثر مثبتی روی رتبه وب‌سایت در صفحه نتایج دارد.
 

بالا