ارز دیجیتال

جوملا چیست؟

1401/11/13 0

ابتدا لازم است تعریف مختصری در مورد سیستم مدیریت محتوا بدانیم، سیستم مدیریت محتوا یک نرم‌افزار تحت است که به شما کمک می‌کند تا یک وب سایت را صفر تا صد بدون نیاز به دانش برنامه نویسی طراحی و پیاده سازی کنید و پس از آن اقدام به مدیریت سایت و تولید محتوا در سایت خود کنید. یکی از سیستم های مدیریت محبوب در دنیا جوملا میباشد که در این مقاله قرار است به بررسی آن بپردازیم. جوملا چیست، چه کاربردی دارد، معایب و مزایای آن چیست.

جوملا چیست؟

جوملا یک سیستم مدیریت محتوای متن باز یا اوپن سورس است. جوملا همانند دیگر سیستم های مدیریت محتوا به شما کمک می کند تا وب سایت های قدرتمند پویا بسازید. جوملا در سالهای گذشته بعد از وردپرس تبدیل به محبوبترین سیستم مدیریت محتوا شده است. جوملا کار خود را از سال 2005 شروع کرده و از آن روز تا الان طرفداران زیادی را به خود جلب کرده و بالای 99 میلیون دانلود داشته است. جوملا بر پایه زبان برنامه نویسی PHP نوشته شده است و از پایگاه داده MySQL برای ذخیره داده ها کمک استفاده میکند. 

تاریخچه جوملا

جوملا برای اولین بار به طور رسمی در سال 2005 به دنیا معرفی شد. ولی شروع پروژه ساخت جوملا به سال 2001 و با عنوان مامبو برمیگردد. مامبو توسط مهندسان شرکت مایکرو در استرالیا طراحی شده بود. این نرم افزار هم همانند وردپرس دارای کد متن باز است. پس از مدتی و با پیشرفت مهندسانی که روی پروژه کار میکردند، با پلاگین نویسی های مختلف و پیشرفته تر کردن مامبو آن را تبدیل به نرم افزار تحت وبی که امروز با نام جوملا میشناسیم تبدیل کردند. به لطف اوپن سورس بودن مامبو ایجاد تغییرات و ارتقا آن با سرعت شکل گرفت و تبدیل به یکی از قویترین سیستم های مدیریت محتوا شد.

جوملا چگونه کار میکند؟

به زبان ساده‌تر می‌توان گفت که جوملا یک سیستم نرم افزاری تحت وب آماده است که با نصب آن بر روی هاست می‌توانید سایت مورد نظر خود را با آن ایجاد کنید. سیستم مدیریت محتوای جوملا با استفاده از زبان برنامه نویسی PHP نوشته شده و از پایگاه داده mysql استفاده میکند. که امکان ساخت و مدیریت انواع مختلف سایت بدون داشتن زمینه در برنامه نویسی سایت را به شما خواهد داد. 

چرا از جوملا استفاده کنیم؟

در این قسمت به این سوال خواهیم پرداخت که چرا باید از جوملا استفاده کنیم و مزایای استفاده از آن را بیان خواهیم کرد.

•    متن باز و رایگان
جوملا از همان ابتدا به صورت متن باز و رایگان ارائه شد که  کاربران میتوانستند بدون پرداخت هیچ هزینه ای به راحتی آن را از سایت جوملا دانلود کرده و استفاده کنند. ولی در کنار رایگان بودن استفاده از جوملا، برخی امکانات مثل برخی قالب ها و اسکریپت ها در ازای پرداخت هزینه قابل استفاده است.

•    چند زبانه بودن
جوملا 75 زبان مختلف دنیا را پشتیبانی میکند که زبان فارسی هم یکی از آنهاست. این قابلیت باعث میشود اقشار مختلفی با هر زبان و ملیتی بتوانند از این سیستم مدیریت محتوا استفاده کنند.

•    امنیت
یکی مباحث مهم در سایت امنیت آن سایت است. جوملا با استفاده از تدابیر امنیتی پیشرفته مثل احراز هویت دو عاملی امنیت سایت های طراحی شده خود را فراهم میکند. بنابراین نفوذ و هک سایت هایی که با جوملا ساخته شده به شدت سخت است.

•    قالب ها
شما با ورود به جوملا به دنیایی از قالب ها دسترسی خواهید داشت که بنا به نیاز خود میتوانید یکی از آنها را انتخاب کرده و در پروژه خود استفاده کنید. جدا از قالب هایی که به صورت رایگان در اختیار است، تعداد زیادی قالب را هم میتوانید به صورت پولی خریداری کنید.

•    پلاگین ها
همانند وردپرس در جوملا نیز شما به دنیایی از پلاگین ها دسترسی خواهید داشت که برطرف ردن نیاز های سایت شما و افزودن امکانات جدید به شما کمک خواهد کرد. شما با استفاده از پلاگین ها میتوانید امکانات زیادی را به سایت خود اضافه کنید.
چرا نباید از جوملا استفاده کنیم
در این قسمت به عیب های این سیستم مدیریت محتوا خواهیم پرداخت

•    امنیت
به دلیل متن باز بودن و در دسترس همه بودن کدهای منبع این سیستم مدیریت محتوا، آشنایی با نقطه ضعف ها و حفره های امنیتی را برای عموم مردم و نفوذگران آسان نموده است. و این مورد را میتوان یکی از ضعف های امنیتی جوملا در نظر گرفت
•    سئو نامناسب
یکی دیگر از نقطه ضعف های جوملا عدم بهینه بودن آن برای موتورهای جستجو است. میتوان گفت که جوملا در این مورد کمی ضعیف عمل کرده و برای بهبود این مشکل شما ناچار به استفاده از پلاگین ها خواهید بود.

•    سفارشی سازی
با اینکه امکان سفارشی سازی هر قسمت از سایت در جوملا در دسترس است. ولی باید در نظر داشت که دامنه ایجاد تغییرات محدود است و به شما اجازه تغییرات عمیق در همه قسمت ها داده نمیشود. این محدودیت در ایجاد تغییرات یکی از عیب های جوملاست.

نتیجه گیری :
میتوان گفت که از نظر محبوبیت و کارایی و معروف بودن در بین متخصصان، جوملا در میان دو غول دیگر سیستم های مدیریت محتوا یعنی وردپرس و دروپال قرار گرفته است و سهم زیادی را از سیستم های مدیریت محتوا را به خود اختصاص داده است. در صورت عدم رضایت از کار با سیستم های مدیریت محتوا همچون وردپرس و دروپال، جوملا میتواند گزینه مناسبی برای شما باشد. در آخر انعطاف پذیری و کارآمدی و سادگی در استفاده مواردی است که شما را به سمت استفاده از این سیستم مدیریت محتوا سوق خواهد داد.


 

بالا