ارز دیجیتال

نمودار عمیق بازار چیست؟

1402/09/06 0

اگر با معامله و سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال آشنا باشید، حتماً می‌دانید که ابزارهای سودمند زیادی برای کمک به معامله‌گران و سرمایه‌گذاران در تحلیل تکنیکال وجود دارند. استفاده از این ابزارها می‌تواند به شما در کاهش ریسک سرمایه‌گذاری و اطمینان بیشتر از خرید‌و‌فروش ارزهای دیجیتال مختلف کمک کند. یکی از این ابزارهای مفید نمودار عمق بازار (Market Depth) است. شاید این مفهوم به‌نظرتان کمی گیج‌کننده باشد و این سؤال برایتان پیش بیاید که کاربرد نمودار عمق بازار چیست و چطور می‌توان از آن استفاده کرد؟ حق دارید؛ زیرا واقعیت این است که استفاده از بسیاری از ابزارهای تحلیل و بررسی بازار آسان نیست. به‌همین‌دلیل، در این مطلب قصد داریم تاحدممکن نمودار عمق بازار را با زبانی کاملاً ساده توضیح دهیم. با مثال‌ها و تصویرهای آورده‌شده در این مقاله خواهید توانست به درک روشنی از این مفهوم برسید؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.

بازار عمیق چیست؟

در مورد عمق بازار توضیح داده شد اما منظور از بازار عمیق (Deep Market)، بازاری است که در آن تمامی معاملات به سادگی انجام می شود. به غیر از این موارد، طول مدت زمانی است که معاملات در آن انجام می شود، این مدت زمان باید بسیار کوتاه باشد. از دیگر شرایطی که بازار عمیق باید داشته باشد، این است که امکان رفت و آمد سرمایه در بازار بر روی قیمت ها اثرگذار باشد، کمتر است. دلیل این اتفاق این است که همزمان برای حجم سفارشات خریدی که ثبت می شود، به همان اندازه نیز فروشنده در بازار وجود دارد. بنابراین به اندازه سفارشاتی که در بازار وجود دارد، نقدینگی در بازار وجود دارد. با توجه به مطالب گفته شده، می توان نتیجه گرفت که در بازار عمیق، نقدینگی بالایی وجود داشته و تغییر قیمت ها نیز روند منظمی تری وجود دارد، به همین دلیل است که نهنگ ها بر روی این بازارها اثرگذار نیستند.

تعریف نمودار عمق بازار:

با استفاده از این نمودار که با عنوان market depth شهرت یافته است، می‌توان واضح و شفاف، تمامی اتفاقاتی که برای یک سهم یا کالای مشخص روی می‌دهد را مشاهده کرده و مورد بررسی قرار دهیم. نمودار عمق بازار، میزان گستردگی سفارشات باز، سفارشات خرید و فروش و همچنین پیشنهادات را در نظر می‌گیرد. این نوع نمودار اغلب به معاملات درون یک اوراق بهادار اشاره می‌کند. بنابراین هر چه مقدار سفارشات خرید و فروش بیشتر باشند، بازار عمق بیشتری پیدا خواهد کرد. البته این شرط را هم اضافه کنیم که؛ در صورتی با افزایش سفارش، عمق بازار فزونی خواهد یافت، که سفارش‌ها به طور مساوی و در حدود قیمت فعلی بازار آن اوراق بهادار پراکنده شده باشند. عمق بازار به غیر از سطح قیمت، اندازه سفارشات یا به بیانی دیگر، حجم سفارشات در هر سطح قیمتی را هم در نظر می‌گیرد. هر چه عمق بازار بیشتر بشود، احتمال تاثیر معاملات بزرگ بر قیمت اوراق بهادار پایین‌تر خواهد آمد.

نمودار عمق بازار

نحوه استفاده معامله‌گران از مفهوم عمق بازار:

داده‌های عمق بازار به معامله‌گران یا تریدرها کمک می‌کند تا تحرکات قیمتی یک اوراق بهادار، سهام یا ارز دیجیتال خاص را تعیین کنند. برای مثال، ممکن است که یک معامله‌گر از اطلاعات عمق بازار برای درک اختلاف قیمت پیشنهادی برای یک اوراق بهادار استفاده کند. اوراق بهادار با عمق بازار بالا معمولاً حجم بالایی هم دارند و نقد هستند. این اوراق، به معامله‌گر اجازه می‌دهند تا بدون در نظر گرفتن تاثیر آن‌ها بر قیمت بازار، سفارش‌های بزرگ را ثبت کنند. در عین حال، اگر سفارش خرید یا فروش به‌اندازه کافی بزرگ باشد، اوراق بهادار با عمق پایین هم می‌تواند به سود برسد. اطلاعات و داده‌های عمق‌بازار، معمولاً به‌صورت یک فهرست از سفارشات خرید و فروش در دفترچه سفارش وجود دارند. این داده‌ها بر اساس سطح قیمت دسته‌بندی می‌شوند و می‌توان آن‌ها را در هر زمانی که مد نظر بود، به‌روزرسانی کرد. در گذشته نه‌چندان‌دور، داده‌های عمق‌بازار رایگان نبودند و برای به‌دست آوردن آن‌ها باید هزینه می‌شود. امروزه، بیشتر پلتفرم‌های معاملاتی برای جذب معامله‌گران یا تریدرهای بیشتر، ابزارهای عمق‌بازار را به‌صورت رایگان در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهند. داده‌های مفهوم عمق‌بازار در زمان‌های درست، این امکان را به معامله‌گران می‌دهند تا از نوسانات کوتاه‌مدت قیمتی سود ببرند. برای مثال، فرض کنید که یک شرکت سهامی عام، فرایند معاملات خود را برای اولین‌بار شروع کرده است. معامله‌گران فعال در سهام این شرکت می‌توانند در برابر تقاضای خرید قوی (Strong Buying Demand) مقاومت کنند و نشان دهند که قیمت سهام این شرکت می‌تواند به سیر صعودی خود ادامه دهد.

نتیجه گیری:
در ابتدا در این مطلب دفترهای ثبت سفارشات و اجزای این دفترها را توضیح دادیم و به عمق بازارهای بورس و فارکس اشاره کردیم. سپس نمودار عمق بازار و اهمیت آن را شرح دادیم. در ادامه مفهوم دیوارهای خرید و فروش و کاربرد آن‌ها را در عمق بازار بیت کوین توضیح دادیم. سپس دست‌کاری در عمق بازار و نقدینگی در آن را شرح دادیم و ارتباط سفارش‌گذاری سنگین و عمق بازار و اطلاعات عمق بازار را بیان کردیم. در ادامه با توجه به این‌که عرضه و تقاضا نقش مهمی در عمق بازار دارند، تأثیر عرضه و تقاضا در عمق بازار را توضیح دادیم. در بازار ارزهای دیجیتال نیز تریدرها با توجه به نمودار عمق بازار می‌توانند اطلاعات مفیدی از میزان و قیمت سفارش‌گذاری‌های رمزارزها پیدا کنند. تمام مواردی که در میزان عرضه و تقاضا برای ارزهای دیجیتال تأثیرگذار هستند می‌توانند در عمق بازار رمزارز مربوطه تغییراتی ایجاد کنند.

بالا