ارز دیجیتال

متا تگ در سئو چیست؟

1402/09/19 0

شما به عنوان یک وبمستر، ابعاد کسب و کارتان هرچه قدر که باشد، نیاز به استفاده از پارامترهایی دارید که در سئو سایت موثرند. یکی از مهمترین موارد در این حوزه، متا تگ ها هستند. از جمله این موارد می توان به توسعه وب و بازاریابی محتوا اشاره کرد. سئوکارهای حرفه ای در کنار همه این موارد از متا تگ بهره می برند. با اینکه متا تگ ها تنها توسط موتورهای جستجو خوانده می شوند، اما با این وجود یکی از پارامترهای مهم در الگوریتم رتبه بندی گوگل محسوب می گردند. بنابراین نبایست از آنها غافل شد. در این مطلب قصد داریم که به معرفی مهمترین و رایج ترین متا تگ های مورد استفاده در سایت ها پرداخته و به شرح کارایی آنها بپردازیم. بنابراین می توانید آنها را در وب سایت خود نیز چک کرده و به پیاده سازی آنها بپردازید.

متا تگ چیست؟

متا تگ ها بخشی از کد html هستند که می توانند توسط موتورهای جستجو crawl یا خزیده شوند. این اطلاعات در خود صفحه نمایش داده نمی شوند ولی داده های مربوط به صفحه را در اختیار موتورهای جستجو و بازدیدکنندگان قرار می دهند. در واقع، تشخیص محتوای سایت با استفاده از متا تگ ها برای موتور جستجو راحت تر می شود و همین باعث می شود که استفاده از متا تگ های موثر در سئو، نقش مهمی در افزایش عملکرد سئو سایت داشته باشد. ضمناً در صورت تمایل برای آشنایی بیشتر با نحوه کار موتورهای جستجو، می توانید مقاله “موتور جستجو چیست و چه کار می کند” را مطالعه کنید. این تگ ها به الگوریتم های موتور جستجو اجازه می دهد تا توضیحات مربوط به ترکیبات صفحات وبسایت شما را بخوانند و استفاده از انواع متا تگ های موثر در سئو، جنبه های مختلف سایت شما را به موتورهای جستجو شان می دهد. طبق گفته جان مولر، هیچ استراتژی مهم سئو نقش صد درصدی در به دست آوردن رتبه یک در صفحات نتایج جستجو را ندارد پس تمرکز روی یک استراتژی جامع می تواند ایده خوبی برای موفقیت در سئو باشد که استفاده از متا تگ های موثر در سئو یکی از اعضای مهم این خانواده است.

آیا ما باید متاتگ ها را خودمان در صفحه بنویسیم؟

ببینید، اصولا هر سیستم مدیریت محتوای استانداردی، چه سیستم‌های آماده مثل وردپرس و پرتال و چه سیستم‌های اختصاصی که برنامه نویس برای‌تان می‌سازد، متاتگ‌های مهم صفحه را درون خودش دارد. این یعنی نیاز نیست شما به عنوان مدیر وب سایت، به بخش کدهای صفحه رفته و تگ‌هایی که در ادامه می‌گویم را در آن بنویسید. شما صرفا باید در قسمت‌هایی که مشخص شده، متن هر تگ را با متن پر کنید. مثلا در قسمتی که مربوط به تگ توضیحات متاست، متن توضیحات صفحه را بنویسید تا به طور خودکار، این متن در بخش کدهای متای توضیحات قرار بگیرد. در بخش انتهایی مقاله بیشتر در مورد ویرایش این تگ‌ها صحبت می‌کنم اما ابتدا اجازه بدهید با انواع‌شان آشنا شویم.

متا تگ های سئو کدامند؟

حال که متوجه شدید متا تگ ها در سئو مهم هستند، احتمالا سوال بعدیتان اینست که متا تگ های سئو کدامند. متا تگ های بسیاری در HTML وجود دارند که توسط موتورهای جستجو پشتیبانی می شوند. اما الزاما همه آنها در سئو موثر نیستند. متا تگ هایی در سال های پیش وجود داشتند که امروزه استفاده از آنها دیگر پیشنهاد نمی شود. بنابراین نیاز است که با آنها آشنا شویم. در ادامه این مطلب به معرفی مهمترین آنها خواهیم پرداخت.
متا تگ های اصلی
متا تگ عنوان صفحه (Title) و متا تگ دیسکریپشن جز جدا نشدنی از سئو می باشند. وجود این دو متا تگ برای کسب رتبه بالا در گوگل ضروری است. در ادامه به معرفی اصلی ترین متا تگ ها خواهیم پرداخت.

1. متا تگ Title

تگ Title، یک کد HTML است که به توصیف محتوای یک صفحه می پردازد. محتوای این تگ در تب مرورگر و همینطور در نتایج جستجو به نمایش در می آید. وجود کلمات کلیدی در عنوان صفحه، هنوز یکی از قدرتمند ترین سیگنال های رتبه بندی در موتورهای جستجوست. وجود کلمات کلیدی در عنوان صفحه باعث جذب کاربران برای کلیک بر روی آنها نیز می شود. این مسئله موجب افزایش نرخ کلیک می گردد، چرا که کاربران به دنبال نتایج مرتبط تر با عبارت مورد جستجوی خود هستند. اگر آنها هیچ قسمتی از عبارت مورد جستجوی خود را در نتایج جستجو مشاهده نکنند، احتمالا کمتر به کلیک بر روی آن ترغیب خواهند شد. عنوان صفحه می بایست با موضوع آن در ارتباط باشد. بهتر است که کلمه کلیدی اصلی در ابتدای این تگ قرار داشته و در ادامه نیز یکی از کلمات کلیدی فرعی نوشته شود. آزمایشات نشان می دهند که هرچه کلمه کلیدی اصلی به ابتدای آن نزدیک تر باشد، احتمال کسب رتبه و همینطور کلیک، افزایش خواهد سافت.

2. متا دیسکریپشن

متا دیسکریپشن، متا تگی در HTML است که به توصیف کوتاهی از صفحه (بلند تر از عنوان صفحه) می پردازد. اگرچه این توضیح از دید کاربران مخفیست، اما موتورهای جستجو به نمایش آن در نتایج جستجو و در زیر عنوان صفحه می پردازند. با اینکه متا دیسکریپشن جز فاکتورهای رتبه بندی گوگل محسوب نمی شود، اما یک متا دیسکریپشن خوب می تواند موجب ترغیب کاربران به کلیک بر روی سایت شود. متا دیسکریپشن می بایست به شیوه ای جذاب نوشته شود. از آنجا که متا دیسکریپشن در نقش تبلیغ سایت شما است، شانسی برای شما محسوب می گردد تا بدین واسطه کلیکی از کاربران دریافت کنید. صفحه را به خوبی توصیف کرده و در جهت افزایش نرخ کلیک، لحنی دوستانه با بازدیدکنندگان داشته باشید.

4. متا تگ Content Type

وجود این تگ در هر صفحه ای ضروریست، چرا که با استفاده از آن به بیان نوع کاراکترهای آن صفحه می پردازیم. خالی گذاشتن مقدار این متا تگ موجب اشکال در رندر صفحه در مرورگر خواهد شد. گزینه های زیادی برای این متا تگ وجود دارد که در زیر به معرفی دو نوع متداول آن می پردازیم:
<meta http-equiv=”Content-Type” content=”text/html; charset=utf-8″ />
<meta http-equiv=”Content-Type” content=”text/html; charset=ISO-8859-1″>

نتیجه گیری:
به انتهای مقاله رسیدیم. در این مقاله ابتدا فهمیدیم که تگ متا چیست، سپس با تگ‌های متا در سئو و سپس دیگر تگ های مهم سئو آشنا شدیم. در آخر اگر تجربه خاصی در مورد کار کردن با این تگ‌ها یا ویرایش‌شان دارید در بخش نظرات منتظرم. در ضمن در قسمت نظرات سوالات‌تان را هم پاسخ می‌دهم.
 

بالا