ارز دیجیتال

ماینر چیست؟

1401/11/12 0

بیت کوین و ارزهای دیجیتال نسبت به گذشته در بین افراد محبوب تر شده و بسیاری علاقمند به استفاده از رمز ارزها و سرمایه گذاری در این دنیای ارزهای دیجتال شده اند. بنابراین توجه افراد به سمت استخراج ارزهای دیجیتال جلب شد. همچنین پس از تصویت قوانین مربوط به ماین ارزهای دیجیتال و مجوزهای مربوط به دستگاه های ماینر یا استخراج در کشورهای مختلف دنیا، بسیاری افراد علاقمند به فعالیت در این حوزه شدند. از آنجایی که در ابتدا استخراج ارز دیجیتال بسیار ساده تر از امروز بود، از این رو با سیستم های ساده تر نیز می شد به استخراج پرداخت. اما در حال حاضر با بالا رفتن سختی شبکه فقط سخت افزارهایی که صرفا جهت استخراج ارزهای دیجیتال تولید شده اند، برای رقابت در این عرصه مناسب هستند. امروزه اگر خواهان استخراج رمز ارزهایی مثل بیت کوین و یا دیگر رمز ارزها باشید، تنها راه برای این کار سخت افزار مخصوص این کار یا دستگاه ماینر است. این دستگاه ها را ASIC مینامند. این دستگاه برای استخراج رمز ارزها به طور خاصی طراحی شده اند. در ادامه به بحث ماینر چیست و چه کاربردی دارد و بسیاری مباحث دیگر خواهیم پرداخت.

ماینر چیست؟

دستگاه ماینر یا Asic دستگاه هایی هستند که برای استخراج رمزارزها به‌کار برده می‌شوند. این دستگاه ها انواع مختلفی دارند.. به افرادی که در کشورهای مختلف به کار استخراج بیت کوین میپردازند هم مینر گفته میشود. آن‌ها تلاش می‌کنند با استفاده از ابزارهای متنوع استخراج، به استخراج تعداد بیشتری از رمزارز دست یابند و با فروش آنها به سود و درآمدزایی دست پیدا کنند. به طور کلی ماینینگ فرآیند تأیید تراکنش‌های رمزارزها و ثبت آنها در دفتر کل توزیع استخراج است. این فرآیند به غیرمتمرکز سازی شبکه رمزارزها و افزایش امنیت شبکه کمک می‌کند و در نهایت رمزارز جدید ایجاد می‌کند. تراکنش‌های تأیید شده در بلوک‌ها جمع می‌شوند و برای اضافه شدن این بلوک‌های تازه به زنجیره بلوک‌های موجود در شبکه سیستم رمزنگاری پیچیده و پیشرفته وجود دارد که باید حل شود. هر سیستمی که این سیستم رمزنگاری را حل کند به عنوان پاداش رمزارز دریافت میکند.

عوامل موثر در ماینینگ :

یکی از موارد موثر در ماینینگ (Nodes) یا همان نودها هستند، این نودها یا گره‌ها وظیفه توضیع و تایید تراکنش ها در سراسر شبکه را به عهده دارند. داده‌های مربوط به تراکنش ها در  بین نودها در جریان هستند و هر نود با شناساندن نودهای جدید به شبکه رمزارزها فرآیند استخراج را تسریع، تراکنش ها را تایید و شبکه را امن می‌کند. به گره های استخراج کننده معمولاً ماینر گفته می‌شود. با حل کردن مسائل و الگوریتم های پیچیده ریاضی و قرار دادن آن در بلاک به یک هش دسترسی پیدا می‌کند. وقتی اولین ماینر توانست مسئله را حل کند، به جواب هش دست پیدا می کند و موفقیت آن به سایر نودهای شبکه اطلاع رسانی میشود. با اطلاع رسانی خبر موفقیت حل مسئله، دیگر ماینرها کار بر روی آن بلاک را رها کرده و به سراغ بلاک های دیگر میروند. مینری که با موفقیت الکوریتم بلاک را حل کرده به عنوان پاداش رمزارز دریافت میکند. با گذشت زمان و افزایش ماینرها سختی شبکه هم افزایش پیدا میکند و زمان و نیروی مورد نیاز برای ماینینگ هم افزایش پیدا میکند.

چگونه از ماینر کسب درآمد کنیم ؟

این روزهاهر ارز قابل استخراج شدن از سوی اشخاص مختلف و با روش‌های متعددی استخراج می‌شوند. استفاده از پردازنده‌های گرافیکی قدرتمند و اختصاصی استخراج رمز ارزها یکی از بهترین و متداول‌ترین راه‌ها برای استخراج رمزارز است. معمولا از دو راه میتوان از ماینینگ درآمدزایی کرد روش اول دریافت پاداش به‌ازای هر بلاک جدیدی است که در ازای حل الگوریتم های رمزنگاری شده به دست می‌آید و دومی دریافت کارمزد بابت اعتبار سنجی. در روش اول با ایجاد هر بلاک جدید، و تایید صحت محاسبات پاداشی به ماینر می‌دهد. این پاداش معمولا برحسب سختی شبکه تعیید میشود و از ارزی به ارز دیگر متفاوت است. در روش دوم نیز کل دستگاه‌های ماینری که موفق به کشف بلاک جدید نشده‌اند، در نقش نود اعتبارسنج Validator Node به کار خود ادامه میدهند و بابت این اعتبارسنجی از شبکه کارمزد میگیرند. بنابراین در استخراج رمز ارزها ممکن است به علت های مختلف مثل سختی شبکه پاداش دریافتی شما کم باشد و این امر زمان بر باشد، ولی از طرفی با حضور مداوم و دریافت کارمزد تایید و اعتبار سنجی میتوان درآمد خوبی داشت.

مزایا و معایب دستگاه های ماینینگ :

در ادامه به مزایا و معایب استفاده از دستگاه های ماینینگ میپردازیم.

مزایا:
•    راه اندازی آسان:  
با وجود پیچیدگی های زیاد در طراحی دستگاههای ماینر، راه اندازی آن ها بسیار آسان بوده و به راحتی قابل نصب و راه انازی و استفاده هستند.

•    سود نسبتا زیاد : 
 به خاطر سخت افزار قوی این دستگاه ها، راندمان بالا و قدرت پردازشی بالا باعث افزایش پاداش شما خواهد شد.

معایب:
•    مصرف انرژی بالا :
شما با استفاده از این دستگاه ها باید خود را برای مصرف زیاد انرژی برق و هزینه های مربوط به آن کنید.
•    سر و صدا :
فعالیت تعداد زیادی دستگاه ماینر در کنار هم باعث ایجاد سر و صدا و آلودگی صوتی خواهد شد.
•    هزینه نگهداری :
دستگاه های ماینینگ دستگاه های گران قیمتی هستند که در صورت خراب شدن میتوانند هزینه های گزافی را روی دست شما بگذارند لذا هزینه نگهداری این دستگاه ها هم بالاست.

نتیجه گیری :

امروزه میتوانید با استفاده از دستگاه های ماینینگ اقدام به استخراج رمز ارز و کسب درآمد از این طریق کنید.  استخراج رمز ارز میتواند یکی از راه های نوین کسب درآمد باشد به شرطی که بتوانید از پس هزینه های آن برآیید، میتواند فرصت خوبی برای کسب درآمد بالا باشد. اگر به دنبال استخراج بیت کوین یا سایر رمزارزها هستید، باید تمام هزینه‌ها را محاسبه کنید و نسبت به سودی که به‌دست آورید بررسی کنید که آیا این سرمایه‌گذاری برای شما به‌صرفه است یا نه. در غیر این صورت و در صورت عدم بررسی دقیق این موارد ممکن است سرمایه خود را از دست بدهید.


 

بالا