ارز دیجیتال

my sql چیست؟

1402/10/26 0

امروزه پایگاه داده (بانک اطلاعاتی | Database) به عنوان یکی از مفاهیم بنیادی و اساسی دنیای فناوری اطلاعات به حساب می‌آید و در حوزه‌های مختلف، به خصوص طراحی سایت و اپلیکیشن کاربرد دارد. در پایگاه داده‌ها، اطلاعات با قواعد خاصی نگهداری و ذخیره می‌شوند. مدیریت اطلاعات ذخیره شده در پایگاه داده از طریق «سیستم مدیریت پایگاه داده» (DBMS | Database Management System) انجام می‌شود. یکی از سیستم‌های محبوب مدیریت پایگاه داده‌، MySQL است. در این نوشته به این سوال پاسخ داده می‌شود که MySQL چیست و همچنین به مفاهیم پایه‌ای، کاربردها و مزایای MySQL، مقایسه MySQL با پایگاه داده‌های دیگر و نحوه شروع کار با پایگاه داده مای اس کیو ال پرداخته شده است.

MySQL چیست ؟

یک شرکت سوئدی به نام MySQL AB در ابتدا MySQL را در سال ۱۹۹۴ توسعه داد. شرکت فنی آمریکایی Sun Microsystems پس از خرید MySQL AB در سال ۲۰۰۸، مالکیت کامل را به دست آورد. غول فناوری اوراکل ایالات متحده، در سال ۲۰۱۰ خود Sun Microsystems را به دست آورد و MySQL از آن سال به بعد، متعلق به اوراکل بود. همانطور که در بالا اشاره شد، کار با mysql ( مای اس کیو ال) می تواند به عنوان جایگزین SQL Server یا مایکروسافت اکسس استفاده شود. در این صورت باید این پایگاه های داده را به یکدیگر تبدیل کنید. با توجه به تعریف کلی، MySQL در واقع یک سیستم مدیریت پایگاه داده‌ای ( database ) است که به صورت رابطه‌ای منبع باز ( open source ) با یک مدل کلاینت – سرور خدمات دهی می‌کند. RDBMS نرم افزاری یا خدماتی است که برای ایجاد و مدیریت بانک‌های اطلاعاتی بر اساس مدل رابطه‌ای استفاده می‌شود. اگر نرم افزار از مدل داده‌های رابطه‌ای پشتیبانی نمی‌کند، فقط آن را DBMS می‌نامند.

مدل کلاینت – سرور چیست؟

مدل کلاینت- سرور یک مدل توزیعی است که در سیستم‌های کامپیوتری به کار می‌رود. در این مدل، وظایف و منابع مربوط به یک سیستم به دو نقش اصلی تقسیم می‌شوند: کلاینت و سرور.
کلاینت (Client): کلاینت یا مشتری، نقشی دارد که از سرویس‌ها یا منابعی که توسط سرور فراهم می‌شوند، استفاده می‌کند. کلاینت معمولاً یک نرم‌افزار یا دستگاه است که به سرور متصل می‌شود تا اطلاعاتی را درخواست کند یا ارسال کند. نمونه‌هایی از کلاینت‌ها شامل وب‌مرورگرها، اپلیکیشن‌های تلفن همراه، یا نرم‌افزارهای دسکتاپ می‌شوند.
سرور (Server): سرور مسئول استفاده از منابع و ارائه سرویس‌ها به کلاینت است. این می‌تواند شامل ذخیره و مدیریت داده، پردازش‌های سمت سرور، یا ارسال فایل‌ها به کلاینت باشد. سرور معمولاً یک سیستم قدرتمندتر و با قابلیت پردازش بیشتری است. مدل کلاینت-سرور به طور گسترده در اینترنت، سیستم‌های توزیع شده، و بسیاری از برنامه‌ها و سرویس‌های آنلاین استفاده می‌شود.

تیجه گیری:
MySQL ازجمله سیستم‌های مدیریت پایگاه‌داده رابطه‌ای متن‌باز است که تمامی داده‌های نرم‌افزار خود را می‌توانید در آن ذخیره و از آن استفاده کنید. MySQL با انواع پلتفرم‌ها سازگار است و از زبان SQL برای ارتباط با کاربر استفاده می‌کند. این دیتابیس اطلاعات را در «جدول» ذخیره و آن را با «کلیدها» متصل می‌کند؛ به‌همین‌دلیل، دیتابیسی رابطه‌ای است. امنیت و کارایی درخورتوجه آن باعث شده است تا به یکی از دیتابیس‌های مشهور و پرطرفدار بازار تبدیل شود.
 

بالا