ارز دیجیتال

پرایس اکشن چیست؟

1401/12/07 0

پرایس اکشن یکی از روش‌های جذاب معامله‌گری در بازارهای مالی است و با تمرکز روی حرکات و محدوده‌های مهم قیمت، سعی می‌کند حرکت بعدی  قیمت را پیش‌بینی کند.پرایس اکشن یکی از روش‌های جذاب معامله‌گری در بازارهای مالی مثل بازار ارزهای خارجی، ارزهای دیجیتال، بورس بین‌الملل،‌ بورس ایران و غیره است.در این روش، تمرکز اصلی روی محدوده‌ی قیمت دارایی‌ها و تغییرات آن است و خبری از انواع ابزارهای گوناگون که در تحلیل‌های تکنیکال می‌بینیم نیست. با مشاهده‌ی روند تغییرات قیمت، می‌توان به یک درک نسبی از رفتار سایر معامله‌گرها و بازیگرهای بازار و در نتیجه روند احتمالی حرکت قیمت در آینده رسید.پرایس اکشن نیز مانند تمام روش‌های معامله‌گری، نیازمند آموزش و فراگیری مقدمات آن است. منظور از این مقدمات، تشخیص روند اصلی بازار، الگوهای قیمتی، تشخیص قدرت روند، شناخت کندل‌های قیمت و… است. با ما همراه باشید تا درباره‌ی این سبک از معامله‌گری و الگوها و روش معامله در Price Action بیشتر صحبت کنیم.

پرایس اکشن چیست؟

«پرایس اکشن» (Price Action) و استراتژی‌‌های بوجود آمده از آن، بوسیله بسیاری از معامله‌گران علاقه‌مند به تحلیل‌های کوتاه مدت، مورد استفاده قرار می‌گیرد. پرایس اکشن روشی است که برای تحلیل نوسانات ابتدایی قیمت بکار می‌رود. سیگنال‌های ورود و خروج تولید شده توسط پرایس اکشن قابل اعتماد هستند و در معامله با استفاده از پرایس اکشن، الزامی به استفاده از اندیکاتورها نیست. در واقع استفاده از پرایس اکشن نوعی تحلیل تکنیکال است زیرا جنبه‌های بنیادی سهام را نادیده می‌گیرد و الویت را به تاریخچه قیمتی آن می‌دهد.این تاریخچه شامل نوسانات قیمت در جهت افزایش یا کاهش، خطوط روند و سطوح حمایتی و مقاومتی می‌شود. پرایس اکشن به سادگی نشان‌دهنده این است که قیمت‌ها چگونه تغییر می‌کنند. یک تحلیل‌گر پرایس اکشن، اندازه نسبی، شکل، موقعیت و حجم نمودار‌های میله‌ای یا شمعی را مورد مشاهده قرار می‌دهد و در برخی مواقع ممکن است آن‌ها را با اطلاعات بدست آمده از «میانگین متحرک» (Moving Average) و خطوط روند ترکیب ‌کند.پرایس اکشن می‌تواند با استفاده از نمودار‌هایی که قیمت را در طی زمان رسم می‌کنند، مشاهده و تفسیر شود. معامله‌گران از نمودار‌های متفاوتی برای مشاهده دقیق‌تر روند‌، «سطوح شکست» (Breakout) و معکوس‌شدن‌ها بهره می‌گیرند. بسیاری از تحلیل‌گران از نمودار‌های شمعی استفاده می‌کنند زیرا مشاهده حرکت‌ قیمت را آسان‌تر می‌سازد.الگوهای شمعی مانند «هارامی کراس» یا «صلیب هارامی» (Harami Cross)، «اینگالف» (Engulfing) و «۳ سرباز سفید» (Three White Soldiers) همه نمونه‌هایی از تفسیر‌های تصویری (مجسم شده) از پرایس اکشن هستند. ساختار‌های شمعی دیگری نیز وجود دارند که از پرایس اکشن بوجود آمده‌اند تا بتوانند تغییرات قیمت در آینده را پیش‌بینی کنند. این ساختار‌ها را می‌توان برای انواع دیگری از نمودارها مانند نمودار‌های نقطه و شکل، نمودار جعبه‌ای و … استفاده کرد. علاوه بر بررسی ساختار‌های شکل‌گرفته در نمودار قیمتی، بسیاری از تحلیل‌گران از داده‌های پرایس اکشن برای بدست آوردن اندیکاتور‌های تکنیکال استفاده می‌کنند. هدف آن‌ها یافتن نظم موجود در حرکت قیمت است. حرکتی که برخی اوقات تصادفی به نظر می‌رسد.

برای مثال، الگوی «مثلث افزایشی» (Ascending Triangle) بوجود آمده از بکار بردن خطوط روند در یک نمودار پرایس اکشن، می‌تواند برای پیش‌بینی یک شکست احتمالی استفاده شود زیرا نمودار، نشان‌دهنده این است که معامله‌گران در دفعات متعددی قصد شکستن خط مقاومتی را داشته‌اند و هر بار سریع‌تر و با قدرت بیشتری تلاش کرده‌اند تا این کار را انجام دهند.
تحلیل تکنیکال نیز به نوعی ریشه گرفته شده از پرایس اکشن است زیرا از قیمت‌های گذشته برای محاسبه و سپس اتخاذ تصمیم‌های معاملاتی استفاده می‌کند. در واقع، ساختار و الگوهای نمودارهای تحلیل تکنیکال همه بهره‌گرفته از پرایس اکشن هستند.

مزایای معامله گری بر اساس پرایس اکشن :

۱- رایگان است! تریدرهای پرایس اکشن نیازی به نرم افزارهای اضافی ندارند. کندل، بار، نقطه یا هر نوع نمودار دیگری می¬تواند اطلاعات لازم را به این تریدرها ارائه دهد.
۲- این روش در هر بازار و در هر موقعیتی کاربرد دارد. سهام، فارکس، آتی، کالا و … .
۳- با استفاده از هر نرم افزاری می‌توان تحلیل پرایس اکشن را انجام داد؛ نینجا تریدر، ترید استیشن، متاتریدر و یا هر نرم افزار دیگری.
۴- سریع است! تاخیر قیمتی وجود ندارد، در واقع اطلاعات تاریخ گذشته در معاملات شما نقشی نخواهند داشت.
۵- روشی همه جانبه است که همه چیز را با هم ترکیب می‌کند اما تداخل اطلاعات وجود ندارد.
۶- با همه مزایایی که روش پرایس اکشن دارد، اما یادگیری آن نیاز به صرف زمان و تمرین خواهد داشت؛ باید به این نکته توجه داشت که کلید اصلی یادگیری این روش تمرین مداوم است.

نتیجه گیری :
آیا معاملات پرایس اکشن سود‌آور است؟ سود، مانند هر روش یا ابزار معاملاتی دیگری، با نحوه استفاده از آن تعیین می‌شود. معاملات پرایس اکشن نشان داده است که می‌تواند برای بسیاری از سرمایه‌گذاران و معامله گران موفق سودآور بوده است. اما برای ترید‌هایی که تنها به نمودار‌ها نگاه می‌کنند و عناصر اساسی مانند شاخص‌های اقتصادی و اخبار مهم را نادیده می‌گیرند، ممکن است تأثیرات مثبت یا منفی را در معاملات خود تجربه کنند. با این حال به یاد داشته باشید که ترید‌های موفق در پرایس اکشن وجود دارند، اما برای تبدیل شدن به یکی از این افراد موفق یادگیری تاکتیک‌های پرایس اکشن و شناسایی روند‌ها، الگو‌ها و ریورسال‌ها الزامی است.

بالا