ارز دیجیتال

سایت ریسپانسیو چیست؟

1402/08/13 0

قبل از اینکه سایت‌های ریسپانسیو را توضیح دهیم، اجازه بدهید که بحث را با یک سؤال شروع کنم: و آن هم اینکه شما برای جستجو در سایت‌های مختلف یا خرید اینترنتی بیشتر از تلفن همراهتان استفاده می‌کنید یا کامپیوترتان؟ به‌احتمال قوی جواب شما گزینه اول یعنی استفاده از تلفن همراه است. آمارهای اخیر به دست آمده از سایت‌های مختلف جهان نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر تعداد بازدید از سایت‌ها از طریق تلفن همراه روبه‌افزایش بوده. بنابراین داشتن سایتی که بتواند در پلتفرم‌ها و دستگاه‌های مختلف قابل دسترس باشد و کارایی خود را از دست ندهد به یک ضرورت برای صاحبان کسب و کارها و سایت‌ها تبدیل شده است. اگر شما هم به دنبال داشتن چنین قالب سایتی برای طراحی سایت خود و یا کسب و کار خود هستید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با سایت‌های ریسپانسیو و چگونگی طراحی آنها آشنا کنیم و به سؤالاتی مثل سایت ریسپانسیو چیست و چگونه کار می‌کند. آشنا کنیم.

سایت ریسپانسیو چیست؟

زمانی که گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها به جهان معرفی شدند، یک راه جدید برای گشت و گذار در اینترنت و و بسایت ها به مردم ارائه دادند. اما از طرفی سایت‌ها آن زمان برای مانیتورهای بزرگ طراحی شده بودند و برای نمایش روی گوشی‌ها مناسب نبودند. کار با این نوع سایت‌ها درگوشی‌های تلفن همراه برای کاربران سخت بود. همین مسئله باعث شد تا  قابلیت واکنش گرایی یا ریسپانسیو بودن (responsive)، در طراحی سایت اهمیت بسیار زیادی پیدا کرد. یعنی اینکه یک وب سایت بتواند خودش را با صفحه‌ دستگاه‌های مختلف هماهنگ کند. تا هر کاربری با هر دستگاهی بتواند بدون مشکل به سایت مورد نظر دسترسی داشته باشد. امروز با همه‌گیر شدن استفاده از گوشی‌های تلفن همراه و وب گردی از طریق این پلتفرم‌ها نیاز به طراحی ریسپانسیو سایت‌ها بیش از بیش احساس می‌شود. اگر شما هم به دنبال داشتن یک سایت برای کسب و کار خود هستید، باید واکنش‌گرا بودن آن را هم در نظر داشته باشید.

چرا ریسپانسیو بودن سایت مهم است؟

در کنار راحتی استفاده از سایت ریسپانسیو در تمام پلتفرم‌ها و دستگاه‌ها، ریسپانسیو بودن صفحات سایت باعث می‌شود کاربر تجربه خوبی از سایت شما داشته باشد. ریسپانسیو بودن سایت باعث می‌شود کاربر بدون نیاز به زوم کردن در صفحه به تمام مطالب موجود در صفحه دسترسی داشته باشد. از طرفی، موتور جستجوی گوگل برای صفحاتی از سایت‌ها که به صورت ریسپانسیو طراحی شده ارزش ویژه قائل است و در صورت واکنش گرا بودن سایت امتیاز خوبی برای آن سایت در نظر می‌گیرد. این به این معناست که در سایت‌ها، داشتن قالب سایت ریسپانسیو از نظر رتبه سئو سایت هم مهم است. این مورد برای افرادی که به دنبال کسب رتبه از موتور جستجوی گوگل هستند، حیاتی است.

ریسپانسیو

چگونه قالب سایت خود را ریسپانسیو کنیم؟

یکی از بهترین و راحت‌ترین روش‌ها برای ریسپانسیو کردن قالب سایت خود استفاده از Bootstrap می‌باشد. برای افرادی که در زمینه طراحی وب فعال هستند، bootstrap یک نام آشناست. و اما bootstrao چیست؟ bootstrap یک فریم‌ورک معروف بر پایه HTML، CSS، Jquery است. که در قالب یک چارچوب از پیش تعریف شده امکان طراحی قالب‌های ریسپانسیو و واکنش گرا را به شما می‌دهد. Bootstrap به صورت کاملاً رایگان در دسترس عموم است و شما می‌توانید به راحتی اضافه کردن فایل‌های مربوط به آن به پروژه خود از امکانات مربوط به ریسپانسیو کردن صفحات سایت خود استفاده کنید. 

تست ریسپانسیو بودن سایت :

روش‌هایی برای بررسی اینکه آیا یک سایت ریسپانسیو است یا نه وجود دارد. یکی از این روش‌ها استفاده از بخش inspect elements مرورگر می‌باشد. شما با مراجعه به این قسمت از مرورگر خود می‌توانید بررسی کنید که آیا سایتی که در حال مشاهده بخش inspect elements آن هستید، ریسپانسیو است یا نه. اگر با این روش راحت نیستید، می‌توانید به روش راحت‌تر دیگری عمل کنید و آن هم استفاده از سرویس mobile friendly test گوگل است. در این سرویس که از طرف گوگل در دسترس قرار گرفته با وارد کردن دامنه سایت مورد نظر می‌توانید، ریسپانسیو بودن یا نبود آن را بررسی کنید.

نتیجه گیری:
اگر شما هم به دنبال طراحی سایت برای کسب و کار خود و یا برای هر نیت دیگری هستید، توصیه می‌شود که حتماً از قالب‌های ریسپانسیو برای سایت خود استفاده کنید. استفاده از قالب‌های ریسپانسیو شما را از داشتن اپلیکیشن‌های موبایل برای کسب و کار خود بی نیاز می‌کند، چون کاربر به راحتی می‌تواند از مرورگر تلفن همراه خود به سایت شما دسترسی داشته باشد. این برای سایت شما هم از طرف کاربر به خاطر کاربر پسند و user friendly بودن آن و هم از طرف موتور جستجو گوگل امتیاز مثبت به حساب می‌آید و باعث ارتقا رتبه سایت شما در موتور جستجو گوگل می‌شود. یکی از مهم‌ترین بخش‌های سئو سایت داشتن یک سایت ریسپانسیو و واکنش‌گراست تا بتواند نیاز کاربر را روی تمام پلتفرم‌ها و دستگاه‌های همراه پشتیبانی کند.

بالا