ارز دیجیتال

موتور جستجو چیست و چگونه کار میکند؟

1402/09/13 0

ما به این مسئله پی برده‌ایم که، دلیل اصلی اینکه کسب و کار شما از بازاریابی دیجیتال بهره‌ای نمی‌برد این است که شما نمی‌دانید موتور جستجو چگونه کار می‌کند. این موتورهای جستجو هستند که موفقیت وبسایت و کسب و کار اینترنتی و سئو سایت شما را تضمین می‌کنند. اگر در صفحات نتایج رتبه بالایی ندارید و دیده نمی‌شوید، مسلما ترافیک وبسایت شما پایین است. و ترافیک پایین به معنی سود کمتر است. با فهمیدن نحوه عملکرد موتورهای جستجو، قادر خواهید بود تا وبسایت خود را بهبود بخشیده و در فضای اینترنت خود را مطرح کنید. به یاد داشته باشید که اصل اول موفقیت در هر کسب و کاری، شناخت بستری است که در آن فعالیت می‌کنید. پس مدیروب با درک اهمیت این موضوع، مقاله پیش رو را برای شما عزیزان تدارک دیده تا بعد از خواندن آن، متوجه فرصت‌هایی شوید که برای پیشرفت کسب و کارتان بسیار اثربخش خواهند بود.

موتور جستجو چیست؟

یک تعریف ساده: موتور جستجو، نرم افزاری است که به مردم کمک می کند اطلاعات لازم در مورد کلمه یا عبارت کلیدی موردنظر خود را به دست بیاورند. اما شما نباید مرورگر (مثلا گوگل کروم) و موتور جستجو را با هم اشتباه بگیرید. بهتر است بدانید که موتورهای جستجو، وب سرویس هایی هستند که فقط جهت بازیابی اطلاعات ساخته شده اند و دسترسی به این اطلاعات از طریق مرورگر انجام می شود. بهتر است از بحث اصلی دور نشویم. موتور جستجو به پایگاه داده بزرگی از منابع اینترنتی مثل صفحات وب، گروه های خبری، برنامه ها، تصاویر و … اشاره دارد که دسترسی به اطلاعات در وب جهانی (WWW) را ممکن می سازد. یک search engine با اسکن مداوم اینترنت و ایندکس کردن هر صفحه، نتایج مرتبط با کلمه کلیدی را در اختیار کاربر قرار می دهد. در اوایل دوره استفاده از موتور جستجو، نتایج صفحات جستجو یا SERP ها بر اساس محتوا مرتب می شدند اما بعدها به خاطر استفاده از استراتژی ها سئو جهت بهینه سازی وبسایت ها، الگوریتم ها پیچیده تر شدند و طوری شد که امروزه، نتایج جستجو بر اساس صدها متغیر انتخاب و رتبه بندی می شوند. البته هر موتور جستجو از الگوریتم های اختصاصی خود استفاده می کند که برای مرتب سازی نتایج، بسیاری از فاکتورهای پیچیده مثل ارتباط، دسترسی، قابلیت استفاده، سرعت صفحه، کیفیت محتوا و هدف کاربر را درنظر می گیرد. بهتر است توجه داشته باشید که:
پیاده سازی استراتژی های سئو و ارائه محتوای عالی زمانی می تواند توجه و رضایت کاربران را جلب کند و شما را به نتایج دلخواهتان برساند که محتوای صفحه با سرعت بالایی برای آنها نمایش داده شود. پس بهتر است با استفاده از سرور مجازی پرسرعت و قوی به استقبال کاربری بروید که برای دستیابی به اطلاعات، محصول یا سرویس موردنظر خود لحظه شماری می کند. اگر قصد خرید سرور مجازی دارید و در این زمینه دچار سردرگمی شده اید، به صفحه خرید سرور مجازی شرکت آسام سرور مراجعه کنید و با توجه به ویژگی های هر کدام از پلن ها، سرور مجازی ایده آل خود را انتخاب کنید و با این کار، یک قدم مهمی در مسیر موفقیت خود بردارید.

موتور جستجو چگونه کار می‌کند؟

در این قسمت به بررسی ساختار موتور جستجو و نحوه عملکرد آن می‌پردازیم. موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ برای بررسی صفحات مختلف در وبسایت‌ها از ربات‌ها استفاده می‌کنند. این ربات‌ها در واقع برنامه‌های کامپیوتری هستند که از سایتی به سایت دیگر می‌روند و اطلاعات مربوط به صفحات موجود در سایت‌های مختلف را جمع‌آوری می‌کنند. در نهایت این اطلاعات را در یک پایگاه داده عظیم ذخیره یا اصطلاحا ایندِکس (Index) می‌کنند. در مرحله بعدی، صفحات موجود در فهرست گردآوری شده را با در نظر گرفتن صدها فاکتور رتبه دهی، رتبه‌بندی و تجزیه و تحلیل می‌کنند. حاصل این فرایند، مشخص شدن رتبه صفحات مختلف از سایت‌های متفاوت برای یک کلیدواژه خواهد بود.

ربات گوگل چگونه بین صفحات وب حرکت میکند؟

ربات گوگل یا گوگل اسپایدر با حرکت بین صفحات مختلف به فهرست کردن صفحات می‌پردازد. این ربات در واقع یک برنامه کامپیوتری است که صفحات مختلف را بازدید و ارزیابی می‌کند. سایر موتورهای جستجو نیز از همین روش استفاده ‌می‌کنند. به طور کلی عملکرد موتورهای جستجو شامل چهار مرحله است:

خزش (Crawling): مشاهده و بررسی صفحات وبسایت‌ها که اصطلاحا به آن کراولینگ یا خزیدن می‌گویند.
فهرست کردن (Indexing): فهرست کردن صفحات مشاهده شده در پایگاه داده
رتبه بندی صفحات (Ranking): رتبه‌بندی (رنکینگ) نتایج بر اساس کلمه کلیدی وارد شده توسط کاربر و فاکتورهای رتبه‌دهی
نمایش نتایج به کاربر در صفحه نتایج جستجو

نتیجه گیری:
موتورهای جستجو نقش اصلی ارائه اطلاعات مرتبط با پرس و جوی کاربر را دارند. در واقع، در پشت پرده مرورگر اینترنتی در طی ۳ مرحله اصلی خزش، ایندکس و رتبه بندی، کارهایی پیچیده و حساسی انجام می شود تا کاربر را به نتایج دلخواهش برساند. آشنایی بیشتر با نحوه کار موتور جستجو به متخصصان سئو کمک می کند که استراتژی های بهتر و موثرتری را در نظر بگیرند و از این طریق به رتبه های برتر برسند. از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید، از شما متشکریم. امیدواریم که مطالعه این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. در صورت داشتن هرگونه سوال، درخواست و نیاز به راهنمایی، می توانید با ثبت نظر خود، با ما وارد ارتباط شوید تا هر چه زودتر به شما پاسخ دهیم.
 

بالا