ارز دیجیتال

SSL چیست؟

1402/10/05 0

آیا تابه‌حال به این نکته دقت کرده‌اید که آدرس بعضی از وب‌سایت‌ها با http:// و آدرس برخی دیگر با https:// شروع می‌شود؟ چنانچه کاربر مرورگر کروم باشید و به سراغ وب‌سایت‌هایی رفته باشید که حاوی فرم یا فرم‌هایی برای درج اطلاعات هستند (مثلاً فرم پرداخت) این موضوع بیشتر به چشمتان خورده است. اما این s اضافی از کجا می‌آید و چه معنایی دارد؟ به زبان ساده، آن s اضافی به این معنی است که وب‌سایت مزبور امن و رمزگذاری شده است و اطلاعاتی که با آن مبادله می‌کنید فقط بین خودتان و همان وب‌سایت باقی خواهد ماند این یکی از اصول سئو سایت میباشد. فناوری پشتوانه آن s کوچک با نام SSL شناخته می‌شود که مخفف عبارت Secure Sockets Layer به معنی «لایه سوکت های امن» است. اما آیا دقیقا می‌دانید که SSL چیست؟ در این مطلب قصد داریم که مبحث SSL را بیشتر باز کنیم، ببینیم که این قابلیت امنیتی چه منفعتی دارد و با نحوه دریافت آن نیز آشنا شویم.

SSL/TLS چرا مهم است؟

در سایت­‌های بدون SSL، داده‌­های موجود در وب به طور ساده منتقل می‌گردد که هکرها براحتی می‌­توانند پیام را بخوانند. به عنوان مثال، اگر مصرف کننده‌­ای از یک وب­‌سایت بازدید و سفارشی ثبت کند و شماره کارت اعتباری خود را در وب‌­سایت وارد کند، آن شماره کارت اعتباری بدون هیچ امنیتی در بستر اینترنت وارد می­‌شود و براحتی اطلاعات قابل هک شدن است اما اصل اساسی این است که وقتی گواهی SSL را روی سرور خود نصب می­‌کنید و یک مرورگر به آن متصل می­‌شود، پروتکل SSL (یا TLS) اطلاعات ارسالی بین سرور و مرورگر را رمزگذاری می­‌کند (یا بین سرورها)، SSL با رمزگذاری هر داده‌­ای که بین کاربر و وب سرور قرار دارد و با احراز هویت اطمینان حاصل می‌­کند که هر کسی که داده‌­ها را جستجو کند فقط می­‌تواند یک پیام  بهم ریخته را مشاهده کند. شماره کارت اعتباری مصرف­‌کننده ایمن است و فقط در وب­‌سایت خریدی که وارد کرده است پیام به درستی قابل مشاهده است. با توجه به اینکه بسیاری از معاملات و ارتباطات روزمره ما بصورت آنلاین اتفاق می‌­افتد، دلیل بسیار کمی برای استفاده نکردن از SSL وجود دارد و گوگل جهت ایمن سازی فضای تبادل اطلاعات و اینترنت و جلوگیری از کلاه برداری، فیشینگ، سرقت اطلاعات و جاسوسی در سازمان‌ها، با اسکن و پویش کردن وب‌سایت‌­ها، تمامی وب­‌سایت‌­هایی که به هر دلیل یک ریسک امنیتی دارند را لیست کرده و در صورتی که کاربری بخواهد این صفحات را باز کند، به آنها هشدار می­‌دهد. این برنامه تحت عنوان Google Safe Browsing در حال حاضر و به مرور در حال لیست کردن وب­‌سایت­‌‌هایی است که کاربر در آنها امکان ورود اطلاعات، اعم از نام، آدرس، شماره حساب، پسورد و… را دارند اما این ورود اطلاعات تحت پروتکل امن SSL انجام نمی­‌شود و  در صورتی که در وب­‌سایت­‌ها فرمی جهت تکمیل توسط کاربران وجود دارد و از SSL استفاده نمی­‌کنند، وب­‌سایت آنها  به زودی توسط Google لیست شده و هنگام ورود به وب‌­سایت، پیغام آزار دهنده Not Safe دریافت خواهد کرد.

گواهینامه ssl چگونه کار می کند؟

زمانی‌که به وب‌سایتی وارد می‌شوید و محتوای آن صفحه را می‌بینید، در‌واقع اطلاعات آن صفحه از سرور وب‌سایت به مرورگر شما فرستاده می‌شود. حال SSL نوعی فایل رمزگذاری است که در این ارتباط بین سرور و مرورگر وجود دارد و اجازه نمی‌دهد هیچ شخص ثالثی به اطلاعات رد‌و‌بدل‌شده بین سرور و مرورگر دسترسی پیدا کند. زمانی‌که وب‌سایت به SSL مجهز باشد، مرورگر آن را می‌خواند و هویت وب‌سایت را تأیید می‌کند.

نتیجه گیری:
امروزه همه مردم و به‌خصوص کاربران اینترنت برای امنیت خود اهمیت خاصی قائل هستند. یکی از مؤثرترین موارد برای حفظ این امنیت در وب‌سایت‌ها، داشتن گواهی SSL است. وجود این گواهی علاوه بر تأمین امنیت کاربران و افزایش اعتبار و قابلیت اعتماد به شما برای تقویت و بهبود سئو نیز سودمند خواهد بود. بنابراین اگر هنوز وب‌سایت خود را به گواهی امنیتی SSL مجهز نکرده‌اید همین امروز آستین‌ها را بالا بزنید و با انتخاب یک سرویس‌دهنده معتبر، امنیت و اعتبار را به آن ارزانی کنید.
 

بالا