ارز دیجیتال

تایم فریم چیست؟

1401/12/06 0

افرادی که با بحث تحلیل تکنیکال بازارهای مالی آشنایی داشته باشند، به‌احتمال‌زیاد با عبارت تایم فریم روبرو شده‌اند. در بحث نمودارهای قیمتی و کندل‌استیک ها، همواره شاهد این هستیم که زمانی که یک نمودار میله‌ای یا یک نمودار (شمعی)کندل استیک، تغییرات قیمتی یک‌روزه را نشان می‌دهد، تنها این قابلیت وجود دارد تا متوجه شویم که قیمت آن سهم یا دارایی در آن روز بخصوص چه رقمی را نشان می‌دهد یا قیمت باز یا بسته شدن و کم‌ترین و بالاترین قیمت را متوجه شویم. ولی اگر قصد داشته باشیم تا تغییرات قیمتی طی یک دقیقه یا هفته یا ماه گذشته را بررسی کنیم، طبعاً نمی‌توانیم از آن نمودار استفاده کنیم و بایستی از نمودار دیگری کمک بگیریم و اینجا است که مفهوم تایم فریم‌ها در تحلیل تکنیکال اهمیت پیدا می‌کند.اساساً در بازارهای مالی همچون بازار سهام، به‌طور معمول جهت مشخص کردن تغییرات قیمتی در بازه‌های زمانی گوناگون به تایم فریم‌های مختلفی نیاز داریم. ازاین‌رو با توجه به اهمیت این مفهوم، در این مطلب قصد داریم تا به بررسی این مفهوم در تحلیل تکنیکال پرداخته و انواع تایم فریم‌های مختلف را موردبررسی قرار دهیم.

تایم فریم چیست؟

منظور از تایم فریم در واقع زمانی است که هر نمودار، یک فریم زمانی را نشان می دهد. به عنوان مثال در یک نمودار با تایم فریم ماهانه، هر نقطه نشان دهنده یک ماه بوده و یا اینکه در نمودار هفتگی، هر نقطه نشان دهنده یک تایم فریم هفتگی است. تایم فریم معاملاتی در بازارهای مالی اهمیت بالایی داشته و تریدرها قبل از انجام هر معامله، باید تایم فریم معاملاتی خود را مشخص کنند. برای تعیین تایم فریم معاملاتی باید ابتدا و انتهای معامله را مشخص کرد و در تعیین تایم فریم معاملاتی باید نهایت دقت را داشت. معامله گران در تحلیل بنیادی، از تایم فریم های معاملاتی بلندمدت چند ماهه و یک ساله استفاده می کنند. در صورتی که تایم فریم های معاملاتی تحلیل تکنیکال، تمام تایم فریم را در نظر می گیرند. برای تعیین تایم فریم ها از نرم افزارهایی همچون متاتریدر که به صورت یک دقیقه ای تا دقایق بیشتر است، قابل استفاده خواهد بود.

انواع تایم فریم :

تایم فریم‌ها با توجه به بازه‌های زمانی گوناگون به قالب‌های زمانی کوتاه مدت تا بلند مدت تقسیم می‌شوند. توجه داشته باشید که این قالب‌ها به صورت نمودارهای دقیقه‌ای، ساعتی، روزانه، هفتگی و ماهانه هستند و می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید و تحلیل‌های مناسبی داشته باشید. تریدر‌ها از تایم فریم‌های پرکاربرد استفاده می‌کنند تا بتوانند در تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال موفق شوند و یک تحلیل استاندارد و مناسب داشته باشند.
حال بهتر است با برخی از تایم فریم‌هایی که برای تحلیل ارزهای دیجیتال به‎‌‌کار می‌روند، آشنا شوید:
•    یک دقیقه M1: تغییراتی که در مدت 1 دقیقه رخ می‌دهند.
•    5 دقیقه M5: تغییراتی که در مدت 5 دقیقه رخ می‌دهند.
•    15 دقیقه M15: تغییراتی که در مدت 15 دقیقه رخ می‌دهند.
•    30 دقیقه M30: تغییراتی که در مدت 30 دقیقه رخ می‌دهند.
•    1 ساعت H1: تغییراتی که در مدت 1 ساعت رخ می‌دهند.
•    4 ساعت H4: تغییراتی که در مدت 4 ساعت رخ می‌دهند.
•    1 روز D1: تغییراتی که در طول یک روز رخ داده است.

نتیجه گیری :
تایم فریم در تحلیل تکنیکال برای بیشتر معامله‌گران و در طول انجام معاملات واقعی بسیار کاربردی است زیرا می‌تواند دقیق‌ترین اطلاعات را در اختیار تریدرها قرار دهد. در ضمن برخی از این تایم فریم‌ها می‌توانند سیگنال‌های معاملاتی حاضر در بازار فعال را نشان دهند.توصیه می‌کنیم همیشه بر روی تایم فریم مورد نظر خود متمرکز نباشید و بهتر است از سایر دوره‌های زمانی نیز اطلاعاتی کسب کنید تا عقب نمانید. زیرا اگر تنها با تایم فریم مورد نظر خود درگیر باشید، از سایر داده‌های دور خواهید بود و حتی بر روی نوسانات کلی رخ داده نیز چشم خود را می‌بندید. بهتر است همیشه با احتیاط و حواس جمع حرکت کنید.امیدوار هستیم این مقاله در مورد تایم فریم‌های حاضر در تحلیل تکنیکال برای شما مفید باشد، شما از کدام تایم فریم در تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنید؟ خوشحال می‌شویم نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.


 

بالا