ارز دیجیتال

خط روند چیست؟

1402/02/06 0

در تحلیل تکنیکال، یکی از مفاهیم خطوط هستند که به دو دسته تقسیم می شوند: خطوط استاتیک ( خط های صاف) و خطوط داینامیک (خط های مورب که می توان آن را خط روند در نظر گرفت). خط روند یک ابزار اصلی برای معامله گران بازار های مالی است که می ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند برای هر سهم، ارزدیجیتال و فارکس، در هر بازه زمانی مورد استفاده قرار گیرد. این خطوط ابزاری قدرتمندی برای ورود و خروج از معاملات هستند و می ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند با سایر ابزارها در تحلیل تکنیکال ترکیب شوند. در این مقاله قصد داریم به شما آموزش دهیم که خط روند چیست و چگونه رسم می شود.

خط روند چیست؟

تغییرات قیمتی یک سهم به این معنا است که سهمی چه تغییرات قیمتی را پشت سر گذاشته است. این تغییرات برای یک سرمایه‌گذار اهمیت خاصی دارد تا با توجه به تغییرات قیمتی یک سهم اقدام به خرید و فروش آن کند. برای دنبال کردن این تغییرات قیمت نیاز به خط روند داریم. در تحلیل تکنیکال، روند به معنای رفتار قیمت است که شامل تمامی افزایش و کاهش قیمت‌ها می‌شود. یعنی یک سهم در بازه زمانی خاص از چه قیمتی به چه قیمتی افزایش یا کاهش داشته است. استفاده خط روند یکی از پرکاربردترین ابزارهای تحلیل تکنیکال برای شناسایی نقاط حمایت و مقاومت است. خطوط روند در صورتی که به شکل افقی و عمودی باشد ناپایدار است. هر چقدر شیب خط به 45 درجه نزدیک باشد مسیر خود را به سختی تغییر می‌دهد. خط روند نشانگر جهت حرکت قیمت سهم است و برای شناسایی و تایید روند فعلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای موفقیت و کسب سود در بازار سرمایه حتما در جهت روند فعلی به معامله بپردازید در واقع در رونده صعودی وارد بازار شده و در روند نزولی از آن خارج شوید. خط روند هم می‌تواند صعودی و هم نزولی باشد. هرگاه قیمت افزایش پیدا کرده و تحلیلگر کف قیمت‌ها را به هم وصل کند خط روند صعودی و رو به بالا خواهد بود. اما اگر بر عکس این حالت باشد، تحلیلگر نقاط مختلف در سقف قیمت را به هم متصل کرده و شیب رو به پایین ایجاد می‌شود که نشان دهنده روند نزولی قیمت سهم است.

خطوط روند به شما چه می‌گویند؟

خط روند یکی از مهمترین ابزار استفاده شده در تحلیل تکنیکال است. به جای نگاه به عملکرد گذشته کسب و کار یا هر مبنای دیگری، تحلیلگران تکنیکال به دنبال روندها در عملکرد قیمت (price action) می‌گردند. خط روند به تحلیلگران تکنیکال کمک می‌کند تا مسیر کنونی قیمت‌های بازار را مشخص کنند. تحلیلگران تکنیکال معتقدند روند مثل دوست شماست، و تعیین این روند اولین قدم در فرآیند انجام یک معامله خوب است. برای ایجاد یک خط روند، تحلیلگر باید حداقل دو نقطه روی نمودار قیمت داشته باشد. برخی تحلیلگران مایلند از بازه‌های زمانی متفاوت مانند یک دقیقه یا پنج دقیقه استفاده کنند. برخی دیگر از تحلیلگران نمودارهای روزانه یا هفتگی را در نظر می‌گیرند. برخی تحلیلگران زمان را به طور کل کنار می‌گذارند و ترجیح می‌دهند روندها را به جای فواصل زمانی (intervals of time) بر اساس فواصل تیک (tick intervals) بررسی کنند. آنچه باعث جذابیت و فراگیر شدن استفاده از خطوط روند می‌شود این است که می‌توان از این خطوط صرف‌نظر از بازه، چارچوب، و فاصله زمانی در شناسایی روندها استفاده کرد. اگر سهام یک شرکت روی 350 تومان معامله می‌شود و سپس در عرض چند روز به سمت 400 تومان و چند هفته دیگر به سمت 450 تومان حرکت کند، تحلیلگر سه نقطه برای ترسیم روی نمودار خواهد داشت که از 350 تومان آغاز و سپس به سمت 400 و 450 تومان حرکت می‌کند. اگر تحلیلگر خطی بین این سه نقطه قیمت ترسیم کند، این خط روندی صعودی خواهد داشت. خط روند ترسیم شده دارای شیبی مثبت است و بنابراین به تحلیلگر می‌گوید که باید مطابق با مسیر روند خرید کند. با این وجود، اگر قیمت سهام این شرکت از 350 تومان به 250 تومان برسد، خط روند شیبی منفی خواهد داشت و تحلیلگر باید مطابق با مسیر روند فروش داشته باشد.

نتیجه گیری :
آرزوی هر معامله‌گری در بازارهای مالی، تشخیص صحیح روند بازار است. تشخیص درست روند بازار فرصت‌هایی بی‌نظیر در اختیار سرمایه‌گذاران و معامله‌گران قرار می‌دهد تا از آن‌ها برای کسب سود استفاده کنند. یکی از مهم‌ترین ابزارهای مورد استفاده در تشخیص روند، خطوط روند است. این خطوط ممکن است نزولی یا صعودی باشند. خطوط روند همچنین می‌توانند در نقش نقطه حمایتی یا مقاومتی عمل کنند. در این نوشتار مفهوم خطوط روند و کاربردهای و محدودیت‌های آن مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. همچنین در این نوشتار نکاتی ارزشمند در زمینه شکست خطوط روند بیان شد که معامله‌گران هنگام معاملات باید در نظر داشته باشند.


 

بالا