ارز دیجیتال

قالب سایت چیست؟

1401/11/30 0

سال‌ها پیش، زمانی که طراحی سایت نهال نوپا و در اوایل شکل‌گیری خود بود، صفحات وب در ساده‌ترین شکل خود، تنها از چند کادر رنگی و تصاویر ساده تشکیل می‌شدند. برای طراحی چنین صفحات وبی، افراد از زبان نشانه گذاری و به ساده‌ترین شکل خود استفاده می‌کردند. امروزه با پیشرفت در سیستم‌های مدیریت محتوا، طراحی صفحات وب به طور کلی دستخوش تغییرات شده است و راه‌اندازی یک وب سایت، دیگر مثل قبل کار سختی نیست. کاربران با اندکی سواد طراحی سایت و برنامه‌نویسی می‌توانند با استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوا و قالب‌های آماده یک وب سایت با امکانات باور نکردنی طراحی کنند. امروزه طراحی قالب صرفاً به استفاده از HTML خلاصه نمی‌شود. برای طراحی صفحات وبی که امروز در دسترس است، شما نیاز به استفاده از HTML، CSS و javascript باهم دارید. شما برای طراحی صفحات وب جذاب، زیبا و داینامیک به این ابزارها نیاز دارید. در ادامه این مقاله در مورد قالب‌های سایت و انواع آن صحبت خواهیم کرد و بررسی خواهیم کرد که قالب سایت چیست و چه کاربردی دارد.

قالب سایت :

قالب سایت شما به مثال یک ویترین سایت شما را به کاربر می‌شناساند و تمام آن چیزی است که کاربر در مرورگر خود مشاهده می‌کند. یکی از مهم‌ترین بخش‌های راه اندازی یک سایت خوب، داشتن یک قالب خوب است. قالب خوب، قالبی است که بتواند به کاربر کمک کند در کمترین زمان ممکن به خواسته خود از سایت برسد. قالب سایت باید برای کاربر زیبا و جذاب باشد، کاربر را کلافه نکند و همه امکانات سایت را به صورت جامع در اختیار کاربر قرار دهد. قالب سایت باید به شکل انعطاف پذیر و مناسب کسب و کار یا موضوع سایت طراحی شود. 

انواع قالب سایت :

معمولاً قالب‌هایی که برای سایت‌ها استفاده می‌شود به دو دسته عمده تقسیم می‌شوند که در ادامه به تفصیل آنها را شرح می‌دهیم.

•    قالب های رایگان :
شما با ورود به سایت‌های فعال در زمینه قالب‌های آماده، می‌توانید به دنیایی از قالب‌ها دسترسی داشته باشید که به صورت رایگان ارائه می‌شوند. در این سایت‌ها قالب‌های سایت به صورت آماده و رایگان ارائه می‌شود. شما می‌توانید با دانلود این قالب‌ها از آنها در سایت خود استفاده کنید. این قالب‌ها یا به صورت CSS و HTML هستند یا به صورت آماده برای استفاده در سیستم‌های مدیریت محتوایی مثل وردپرس.

•    قالب‌های پولی :
در کنار قالب‌های وردپرسی و HTML رایگان، قالب‌هایی هستند که به صورت پولی و در ازای پرداخت مبلغی در اختیار شما قرار می‌گیرد. با پرداخت هزینه قالب لینک دانلود آن در اختیار شما قرار می‌گیرد و شما می‌توانید با دانلود آن در سیستم مدیریت محتوای خود از آن استفاده کنید. 

•    قالب‌های اختصاصی :
در مقابل قالب‌های آماده، قالب‌های اختصاصی قرار دارند. قالب‌های اختصاصی قالب‌های هستند که توسط طراحان قالب سایت به صورت اختصاصی و صفر تا صد با استفاده از زبان‌های برنامه نویسی برای سایت شما طراحی می‌شود.

مزایای استفاده از قالب‌های آماده :

شما می‌توانید به سادگی چند کلیک در اینترنت و یک جستجو ساده اقدام به دانلود قالب‌های آماده کنید. این مسئله باعث صرفه جویی در زمان شما برای تهیه قالب سایت شما می‌شود. از طرفی یکی دیگر از مزیت‌های قالب‌های آماده، رایگان و  کم‌هزینه‌بودن آن است. شما جذاب‌ترین قالب‌های آماده که مورد نظر شماست را در بدترین حالت با پرداخت هزینه اندک در اختیار خواهید داشت. برای سیستم‌های مدیریت محتوایی مثل وردپرس دنیایی از قالب‌های آماده در اینترنت موجود است.

معایب استفاده از قالب های آماده :

قالب‌های آماده از قبل طراحی و پیاده سازی شده‌اند و معمولاً دارای ساختار یکسان و شبیه به هم هستند. معمولاً دامنه ایجاد تغییرات در این نوع قالب‌ها محدود است و شما نمی‌توانید همه قسمت‌ها را تغییر دهید. از طرفی تکراری بودن ساختار طراحی در جنین قالب‌هایی از جذابیت آنها می‌کاهد و این مسئله هم مستقیماً روی سایت شما تأثیر خواهد داشت. به علت رایگان ارائه شدن این قالب‌ها و در دسترس عموم بودنشان، ممکن است از یک قالب چند نفر در سایت خود استفاده کند. 

مزایای استفاده از قالب‌های اختصاصی :

اگر به دنبال داشتن یک سایت خاص و جذاب برای سایت و یا کسب و کار خود هستید. توصیه می‌شود از قالب‌های آماده استفاده نکنید. برای این منظور بهتر است با کمی هزینه بیشتر اقدام به طراحی یک قالب سایت اختصاصی برای سایت خود متناسب با شرایط و نیازهای سایت خود کنید. در این صورت شما سایتی جذاب‌تر و خاص‌تر خواهید داشت.

معایب استفاده از قالب‌های اختصاصی :

یکی از عیب‌های استفاده از قالب‌های اختصاصی زمان بر بودن طراحی آن و هزینه بالا نسبت به قالب‌های آماده است که متوجه صاحب سایت است. کار طراحی قالب سایت اختصاصی باید به دست طراحان قالب سایت سپرده شود. طراحان قالب نیز با استفاده از HTML، CSS و jquery اقدام به طراحی قالب سایت شما می‌کنند که یک پروسه نسبتاً زمان بر می‌باشد.

نتیجه گیری :
قالب سایت نشان دهنده قابلیت و امکانات و ویژگی‌های سایت شماست، لذا انتخاب یک قالب مناسب برای سایت خود یکی از مهم‌ترین موارد برای طراحی یک سایت و یا راه اندازی یک کسب و کار می‌باشد. شما حتی در انتخاب یک قالب سایت آماده باید حساسیت به خرج دهید و قالبی را انتخاب کنید که به بهترین شکل بتواند سایت شما را توضیح کند. اگر برای راه اندازی کسب و کار خود زمان کافی ندارید و یا اینکه کسب و کار شما صرفاً یک کسب کو کار نوپاست می‌توانید از قالب‌های آماده برای سایت خود استفاده کنید. اما به خاطر داشته باشید که سایت‌های بزرگ ملزم به استفاده از قالب‌های اختصاصی و حرفه‌ای هستند، زیرا قالب‌های آماده دیگر جوابگوی نیازهای آنها نخواهد بود.


 

بالا